Annons

Batteri laddare

Produkter
(logga in för att koppla)
Moderna uppladdningsbara batterier har inte behov av att laddas ur innan uppladdning. Dom har inte det där "minnet" som tidigare typer hade.
Därför är det nu ovanligt med urladdningsfunktion hos laddare också.
 
BugEyes skrev:
Moderna uppladdningsbara batterier har inte behov av att laddas ur innan uppladdning. Dom har inte det där "minnet" som tidigare typer hade.
Därför är det nu ovanligt med urladdningsfunktion hos laddare också.

Tack för det svaret då inhandlar jag en sådan laddare. Går och väntar på min Pentax K100d....
 
Skaffa en laddare som även går att ansluta till ciguttaget i bilen. Har en sådan själv av fabrikat Varta och är helnöjd med den. Laddar en sats batterier på ett par timmar och är bra att ha med i bilen på en resa.

Och som sagts tidigare. NiMH-batterierna saknar minneseffekt men har i gengäld en ganska hög initial självurladdning. De kan tappa upp emot 20% av laddningen under det första dygnet.

NCd-ackarna hade inte samma höga självurladdning men hade ju istället problemet med minneseffekten och många ackar förstördes i onödan på grund av att de sköttes felaktigt. De skall köras tomma innan de laddas. Annars får man ladda ur dem över ett motstånd för att avslutningsvis låta dem ligga kortslutna ett tag innan de åter laddas.
 
FotoGunnar skrev:
Skaffa en laddare som även går att ansluta till ciguttaget i bilen. Har en sådan själv av fabrikat Varta och är helnöjd med den. Laddar en sats batterier på ett par timmar och är bra att ha med i bilen på en resa.

Och som sagts tidigare. NiMH-batterierna saknar minneseffekt men har i gengäld en ganska hög initial självurladdning. De kan tappa upp emot 20% av laddningen under det första dygnet.

NCd-ackarna hade inte samma höga självurladdning men hade ju istället problemet med minneseffekten och många ackar förstördes i onödan på grund av att de sköttes felaktigt. De skall köras tomma innan de laddas. Annars får man ladda ur dem över ett motstånd för att avslutningsvis låta dem ligga kortslutna ett tag innan de åter laddas.

Har redan köpt den på Biltema, får väll kanske köpa en annan vid annat tillfälle.
Eller en konverter 12-220v ,dem finns ju billiga nu så kan man ansluta andra grejer med.
 
CerebralCortex skrev:
Hej!

Jag gissar att även den nya modellen av Pentax kan användas med CR-V3 litium-batterier. Om det är så så kan jag varmt rekommendera att du istället för laddbara AA skaffar laddbara CR-V3.

Kolla den här tråden där jag svarade utförligare om just de batterierna till Pentax kameror:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=60433

Mvh

Patrik

Den har jag läst blir väldigt osäker hur jag ska göra nu, tänker nog lämna till baks min laddare på Biltema.

Hittade en på Clasohlson som det följde med 4st 2300mAh batterier Vanson den laddaren hade även 12 kabel med.
Kostade bara 50kr mer än den på Biltema så då får jag batterierna för 50kr.

Får köpa NCR-V3 batterier+laddare senare dem är slut i stockholm på Kjell&Co

Hur lång tid tar det att ladda upp båda batterierna??
 
Jag har 4 batterier och 2 laddare, så jag alltid har backupbatterier mer (jag kan inte stå utan batterier på jobbet). Att ladda ett batteri som är tomt tar ca. 2.5h så det är ganska snabbt.

Det är väldigt stor skillnad på hastigheten på autofokusen på pentaxen med cr-v3-batterier, förmodligen för de har så mycket högre spänning, totalt 6 volt mot 4.8 volt med AA-batterier.

/Patrik
 
Förresten så finns samma batterier och laddare på clas ohlson, batteri+laddare kostar lika mycket där som på kjell&co, men bara batteri kostar 198 på clas ohlson men bara 149 på kjell&co.
 
CerebralCortex skrev:
Jag har 4 batterier och 2 laddare, så jag alltid har backupbatterier mer (jag kan inte stå utan batterier på jobbet). Att ladda ett batteri som är tomt tar ca. 2.5h så det är ganska snabbt.

Det är väldigt stor skillnad på hastigheten på autofokusen på pentaxen med cr-v3-batterier, förmodligen för de har så mycket högre spänning, totalt 6 volt mot 4.8 volt med AA-batterier.

/Patrik

Man vill inte snåla på grejer som gör kameran bättre, men det drar iväg i pengar tyvärr.

Började med att jag skulle köpa en kamera för 4000kr
nu är jag upp över 7000kr utan batteri.

4000kr var en Kodak P880 men den var för slö i autofokusen. tänkte då på en Canon S3 IS men det rasade iväg i pengar.

Jag ville satsa på en digital system senare,
men ville inte köpa en tillfälig kamera för 5000-6000 kr (S3 IS)

Så nu blev det en Pentax K100d, går nog inte att få en bättre kamera billigare tror jag (6495kr).

Blir billigare i längden att köpa bra ifrån början .

Så får se hur jag gör med batteriern, tyvärr har jag öppnat dem som jag köpte idag.
Men dem kostade bara 120kr 4st

Men dem passar ju till dator musen ändå!!


Slut funderat Ska till ClasOhlson och spenera min surt ihopp kneggade pengar på NCR-V3 batterier och laddare.

Får köpa nästa sats när jag passerar stockholm butiker åker ditt ofta ändå sparar 100kr på två batterier.

Får ha mina nya Biltema 2500mAh batterier i reserv

Nu är det undanlagt en laddare och två batterier ska hämta dem senare idag.

"Man blir inte rik på att spendera pengar, men mindre fattig om man gör det rätt"
 
Senast ändrad:
Nu har jag köpt NCR-V3 batterier 2st och en laddare.
Första batteriet är på laddning nu.

Bara hoppas att kameran kommer imorgon.
 
Förmodligen kommer du köpa en blixt inom en inte så avlägsen framtid. Då får du nytta av Biltema prylarna.
 
Men i K100D-manualen står det att man inte ska använda laddbara NCR-V3...

Varför står det så?
Spänningen bör väl inte bli högre med sådana än med alkaliska AA, eller?
 
Som jag skrev i den andra tråden om laddbara cr-v3, så är det så att laddbara cr-v3 kan ha en högre spänning än engångsbatterier av samma typ. Så de jag använder är tillverkade för att just vara exakt motsvarande icke laddningsbara, och då går det hur bra som helst. Men jag kan tänka mig att om man köper nån sort som inte är motsvarande utan som har ännu högre spänning så kan man grilla kameran eller nåt...


Mvh

Patrik
 
ANNONS