Almström
Ny medlem
Jag har en fråga från en amatör.
Det är så att jag har en Minolta Srt 101. Och eftersom orginalbaterierna inte fungerar så har jag ett 0,05v starkare bateri. Normalt ska det ligga på 1,35V men det jag har i nu är på 1,4V. Vilket innebär att exponerings mätaren visar lite högre än vad det borde göra.
Tycker ni att jag ska blända ner 1-2 steg för att kompensera eller är det bättre att jag framkallar filmen lite längre istället. Eller spelar det huvudatget nån roll.
Jag brukar köra med Tri-x 400 i R09 (Rodinal)
Det är så att jag har en Minolta Srt 101. Och eftersom orginalbaterierna inte fungerar så har jag ett 0,05v starkare bateri. Normalt ska det ligga på 1,35V men det jag har i nu är på 1,4V. Vilket innebär att exponerings mätaren visar lite högre än vad det borde göra.
Tycker ni att jag ska blända ner 1-2 steg för att kompensera eller är det bättre att jag framkallar filmen lite längre istället. Eller spelar det huvudatget nån roll.
Jag brukar köra med Tri-x 400 i R09 (Rodinal)





