Annons

Batteri problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Almström

Ny medlem
Jag har en fråga från en amatör.

Det är så att jag har en Minolta Srt 101. Och eftersom orginalbaterierna inte fungerar så har jag ett 0,05v starkare bateri. Normalt ska det ligga på 1,35V men det jag har i nu är på 1,4V. Vilket innebär att exponerings mätaren visar lite högre än vad det borde göra.

Tycker ni att jag ska blända ner 1-2 steg för att kompensera eller är det bättre att jag framkallar filmen lite längre istället. Eller spelar det huvudatget nån roll.

Jag brukar köra med Tri-x 400 i R09 (Rodinal)

Jag har lärt mig att silveroxidbatterier lämpar sig bättre än alkaliska batterier eftersom silveroxidbatterierna levererar en jämnare spänning över deras livstid. Alkaliska batteriers spänning sjunker lite hela tiden medan silveroxidbatteriernas spänning är ganska konstant tills dess att de på slutet tappar spänning ganska snabbt.

Luft-Zink batterier för hörapparater är också ett alternativ. De ger nästan samma spänning som ett kvicksilverbatteri och spänningen är ganska konstant. De räcker däremot inte lika länge. Dessutom krävs det att inte batteriutrymmet är lufttätt. Ca 2 månader tror jag de kan räcka. Men de är billiga. Ca 50 kr för ett 6-pack på Clas Ohlson om jag minns rätt.

Batteriadaptern verkar intressant. Har funderat på en sån men det har varit lite varierande tillgång på dem och lite snål. Sist beställde jag ett litet kit för att bygga en egen adapter men det har inte blivit av än. Vet du vad frakten till Sverige går på?

ANNONS
Götaplatsens Foto