Annons

Batterier - original eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

gnus

Aktiv medlem
Hur bra är "noname"-batterierna egentligen? Kollade på kaffebrus.se och där säljer dom 2-pack EN-EL3e till min D90 för 399 kr. Det är oförskämt stor skillnad jämfört med original, men är man dumsnål eller är skillnaden liten?

Någon som har erfarenhet av liknande..?

Mvh
Magnus
 
Batterierna är förmodligen ännu billigare om du beställer dem på Ebay. Själv köper jag numera alla "småsaker" den vägen -- löjligt billigt och leverans har hittills aldrig tagit mer än nån vecka.

Den enda kamera jag köpt originalbatteri till är Canon 7D, eftersom "pirat"-tillverkarna inte lyckats kopiera det datachips som sitter i batteriet. I övrigt ser jag inget vettigt skäl att betala den typen av priser.
 
Inget problem

Kört med Phottix Titan till min D90 i en månad. Finns väldigt billigt på Ebay och är väl dom som funkar bäst om man tittar på olika forum (typ flickr:s D90-grupp). Under 200:- för två batterier gör ju att man vågar testa...
 
De piratbatterier jag köpt till Nikon har haft väsentligt kortare batteritid än originalen, men jag kanske köpte FÖR billigt skit. :)
 
Kolla att spänningen är samma och att Ah är likvärdig, en del piratbatterier är specade sämre än original: lägre volt men samma Ah eller samma volt men färre Ah. Mina erfarenheter är endast positiva gällande piratbatterier, men det finns med all sannolikhet sämre produkter på marknaden.
 
Köpte pirat en gång men det fick kortare batteritid efter ett par månaders användning. Batterikapaciteten sjönk fort och var till slut obefintlig. Inget att lita på ifall man ska ta viktiga bilder.
 
Har två batterier, ett orignial och ett pirat. Skillnaden är väldigt marginell till piratbatteriets fördel.
Men det måste ju inte gälla för alla.
 
Har två batterier, ett orignial och ett pirat. Skillnaden är väldigt marginell till piratbatteriets fördel.
Men det måste ju inte gälla för alla.
Har haft "pirat" till min 350D, 40D och inte märkt någon skillnad.
När jag uppgraderade till 5D MKII, så blev det original till BG.
Kan inte ta på varför, men det kändes bra på en så pass dyr kamera.
 
De piratbatterier jag köpt till Nikon har haft väsentligt kortare batteritid än originalen, men jag kanske köpte FÖR billigt skit. :)

Jo man ska nog akta sig för att köpa det absolut billigaste, jag köpte icke-orginal batterier från B&H till min Pentax K10d som funkade lika bra som original, kostade ungefär hälften eller 2/5 av vad originalbatteriet kostade.
 
Jag köpte tre billiga batterier till min Sony A850 på eBay i vintras. Alla tre är nu trasiga och går inte att ladda. Mina originalbatterier har jag haft sedan våren 2008 och de fungerar fortfarande utan problem. Sens moralen är enkel. Köp inga extremt billiga batterier från Kina, Hongkong eller liknande länder. De fungerar ett tag sedan pajar de.
 
välj mellantinget. inget superbilligt men man behöver ju inte heller betal ockerprisder bara för att det är ett märke. har också köpt andra batterier och de fungerar utmärkt!
 
Har fyra olika pirat batterier till mina canon 350d och 400d.Efter ett år så är dom inte ens i närheten av ett fem år gammalt canon när det gäller batteri tid.Om jag har två orginal batterier med mig så vet jag att dom räcker till flera tusen bilder på ett event och slipper då släpa på flera pirat batterier som ger upp precis när som hellst.
 
Mitt extrabatteri (pirat) till min D90 var ca 20% billigare är originalet. Eftersom det är dyra batterier till Nikon så sparade jag en ganska stor slant på att köpa pirat. Kommer inte ihåg märket på piratbatteriet (hähnel kanske?) men jag har inte märkt någon skillnad i prestanda mellan originalet och kopian. Å andra sidan har jag aldrig heller aktivt försökt se nån skillnad mellan dem. Har alltid båda två i batterigreppet förutom då ena är på laddning. (Kameran nvänder ju bara ena i taget, och man ser vilket som är tomt om man trycker på infoknappen).
 
Fick hem 2 x Phottix Titan idag, så det återstår att se hur de sköter sig :)

Men 399 kr för 2 st är ett pris som gör det värt en chans tycker jag..

//Magnus
 
ANNONS