Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!^^
Jag har sett fotografer med ett så kallat batterigrepp, vet inte om de heter så. Men vad hittar man sånna och vad brukar det kosta? Det ska vara till Nikon D5100. Skickar med en bild.
Hur funkar dem? Är det extra batteri med? Och kan man ta foto med den också finns det en avtryckare på den?

Bilagor

• mkd5000_190616689.jpg
    mkd5000_190616689.jpg
    43.9 KB · Visningar: 2,246
Japp, det finns batterigrepp till D5100 om du vill ha det. Det finns ett par fördelar med dem och ett par nackdelar också.

Det sitter en avtryckare, på vissa modeller fler kontroller också, så att du kan ta bilder med kameran på högkant, porträttläge, enklare. Det sitter alltså en avtryckare så att en alltid pekar uppåt. Sedan blir greppet lite längre så man får bättre plats med fingrarna när man håller kameran som vanligt också.

Normalt får man nog inget batteri med, men det brukar finnas paket att köpa. Du får inte bättre batteritid med ett grepp med två batterier än med två batterier som du byter när det behövs.

Nackdelen med greppet är att kameran bli bra mycket större och att den fungerar sämre ihop med stativ eftersom stativgängan i greppet är sämre än den i kameran.

Du får kika runt efter vad de kostar, det finns i olika prisklasser! Det kanske vore bäst om du gick till någon fotoaffär och bad att få testa hur det känns med grepp.

Jag personligen tycker att greppet tar alldeles för stor plats så jag har hellre några batteri i fickan och håller kameran lite obekvämt i porträttläget istället.

Själv gillar jag att ha batterigreppet på när jag fotar handhållet. Ger skönare grepp, både när man håller kameran i liggande och stående format.
Avtryckare finns och kommandorattar.
Hållare för vanliga AA-batterier ingår, samt hållare för kamerans vanliga batterier.
Det brukar finnas en massa piratgrepp. Originalgreppen brukar vara dyra, tycker jag. Jag har ett piratgrepp till min D7000 som jag är helnöjd med.

Själv gillar jag att ha batterigreppet på när jag fotar handhållet. Ger skönare grepp, både när man håller kameran i liggande och stående format.
Avtryckare finns och kommandorattar.
Hållare för vanliga AA-batterier ingår, samt hållare för kamerans vanliga batterier.
Det brukar finnas en massa piratgrepp. Originalgreppen brukar vara dyra, tycker jag. Jag har ett piratgrepp till min D7000 som jag är helnöjd med.

Glömde skriva det: Priset för ett extra batteri brukar vara nästan lika högt som ett pirat batterigrepp (som du kan stoppa vanliga AA-batterier i). Det var mycket därför jag satsade på ett batterigrepp. Gillar batterigrepp trotts att jag har små frökenhänder.
Gå till en fotoaffär o prova!

Glömde skriva det: Priset för ett extra batteri brukar vara nästan lika högt som ett pirat batterigrepp (som du kan stoppa vanliga AA-batterier i). Det var mycket därför jag satsade på ett batterigrepp. Gillar batterigrepp trotts att jag har små frökenhänder.
Gå till en fotoaffär o prova!

Ja priset för ett Nikon originalbatteri brukar för de flesta nya kameror kosta MER än vad ett piratbatterigrepp kostar. Ett annat, och i min mening det största plus med batterigrepp är att man kan lura kameran att det sitter två originalbatterier (vet att det i alla fall går till piratgreppen för D3100 och D5100) vilket gör att man kan köpa de extremt mycket billigare piratbatterierna också.

Ett piratbatterigrepp är enda valet för mig med D3100 och jag har för mig att det är samma för D5100. Nikon gör inga grepp till dessa, vi är inte värda den kärleken :)

Men att det går använda AA-batterier till greppen för de nyare kamerorna har jag aldrig läst.
Inte för dem som jag hittat i alla fall.

Vill du ha grepp till D5100 så finns det bara tredjepartsgrepp att välja mellan då Nikon inte själva gör några till dessa. Det du kommer få är möjlighet att sätta i två vanliga kamerabatterier i greppet, dock inga AA. Greppet har bara en knapp, och det är avtryckaren! Knappar för att ändra fokuspunkt, hjul för bländare/slutare osv nämner vissa här men det finns bara till greppen för de dyrare kamerorna.

Här har du en review av greppet: http://nikondslrtips.com/nikon-d5100-battery-grip-review-by-nikond5100tips-com/

Det går att köpa på lite olika butiker i Sverige, t.ex. Scandinavian photo eller Cyberphoto. Det går under lite olika namn, t.ex. Meike, Phottix osv men det är precis samma :)

Ja priset för ett Nikon originalbatteri brukar för de flesta nya kameror kosta MER än vad ett piratbatterigrepp kostar. Ett annat, och i min mening det största plus med batterigrepp är att man kan lura kameran att det sitter två originalbatterier (vet att det i alla fall går till piratgreppen för D3100 och D5100) vilket gör att man kan köpa de extremt mycket billigare piratbatterierna också.

Ett piratbatterigrepp är enda valet för mig med D3100 och jag har för mig att det är samma för D5100. Nikon gör inga grepp till dessa, vi är inte värda den kärleken :)

Men att det går använda AA-batterier till greppen för de nyare kamerorna har jag aldrig läst.
Inte för dem som jag hittat i alla fall.

De batterigrepp jag använt, även mitt senaste för 5dmk3, har haft en insats för AA-batterier samt en för de vanliga batterierna.

Kan vara värt att säga att många haft problem med pirat batterigrepp, dels att den dragit ur batteriet i kameran rekordfort, men framförallt att batterigreppet spruckit när dom skruvat fast det på stativgängan, vilket kan bli mycke otrevligt om hela kameran går i backen!
Nä finns det inget batterigrepp från Nikon hade jag nog struntat i det...

ANNONS
Götaplatsens Foto