Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterilivslängd/objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Om jag kör med mitt 28-135 så varar batteriet i evighet men om jag gängar på mitt 100-400 så tar det slut på jättekort tid.
Är det normalt, eller?
Visserligen så sitter man och autofokuserar mycket på fåglar/djur men jag tycker att batteriet skulle vara längre än en timme, som det nu tar, ung.
Förlängs batteriet avsevärt med batterigreppet, eller?
(Gluggarna och batteriet sitter i en 10D.)

Det är nog helt normalt MEN inte om det är en himmelsvid skillnad såklart.
Det är ju större linser och en annan IS som stabilicerar.
Sedan kan det ju vara en viktig faktor hur man fotar med de båda linserna,, jag tror nog att arbetssättet skilljer sig en del. (Som du själv också antyder)

Om tiden blir längre med batterigreppet vet jag inte och jag har kört dessa linser på en EOS1nhs,,

Jag anser att EF100-400IS är supersnål jämfört med tex "gamla" EF300 2,8L. Den sög ström utan att vara deffekt på ngt sätt,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Jag har erfarenhet av att IS drar en del ström... Jag klarar mig också länge på min 28-135:a, men den större 70-200 med IS drar betydligt mer ström... Jag har hört siffror om 20% mer än utan IS, vilket inte låter helt orimligt. Ibland tror jag tom det kan vara mer, men det beror ju också på hur mycket man håller på och fokuserar/rör på kameran.

När jag var i skogen och fotade för en vecka sedan använde jag objektivet med avstängd IS eftersom jag hela tiden hade kameran på stativ. Då rörde sig inte batterimätaren!

mvh //Peter

Okej.

Nu har jag iofs. IS på båda objektiven, men...
Ska testa att stänga av det när jag bara kör med stativ och 100-400.

Tackar för info, grabbar!
Det finns kanske fler som har erfarenhet av detta?

peter_wahlström skrev:
Jag har hört siffror om 20% mer än utan IS, vilket inte låter helt orimligt. mvh //Peter

Om vi jämför EF300 2,8L USM med EF500 4L IS USM så kan jag med säkerhet säga att 300,an drog minst 3ggr mer ström än en ny 500,a UTan att det var ngt fel på 300,an,,

Jag tror inte att IS,linser alltid drar mer ström än linser utan. Men visst behöver den ström den också;)

När jag bytte till IS,linser så blev jag överaskad och trodde batterierna aldrig skulle ta slut;),,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Men å andra sidan så går det inte att focusera manuellt med 300,an utan att strömmen är påslagen vilket är 100% idiotiskt enligt mig.

Med tex 100-400IS kan man ju focusera och hantera zoomen utan att ha det påslaget. Det är nog förövrigt också det smartaste sättet att spara ström.

Jag har kameran avslagen säkert till 90% ava tiden jag fotar;)! DET sparar batterier det!

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto