Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteritiden stämmer inte med Canon BG-E2

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inga som helst problem med mit exemplar, kör det med 2st BP-511A. Se till att strömbrytaren är bryten på kameran, montera sedan på greppet och sist batterierna, slå på strömbrytaren. När ni tar utav det gör motsvarande, strömbrytare off, batterier ur, montera av greppet, alt enligt Canons instruktioner. Följer man inte dessa instruktioner kan man få dessa felvisningar ni påtalat.

Zoso skrev:
Har inga som helst problem med mit exemplar, kör det med 2st BP-511A. Se till att strömbrytaren är bryten på kameran, montera sedan på greppet och sist batterierna, slå på strömbrytaren. När ni tar utav det gör motsvarande, strömbrytare off, batterier ur, montera av greppet, alt enligt Canons instruktioner. Följer man inte dessa instruktioner kan man få dessa felvisningar ni påtalat.

Jag har bara kört med ett batteri. Kanske därför de fungerar bättre för dig.

Zoso skrev:

Spände fast det tills det klickade, så det är inte felet. Har aldrig tagit av det och tänkte inte göra det heller. När jag packat upp det gjorde jag på det viset du beskriver: 1) Satte fast greppet 2) Satte in batterierna 3) Slog på kameran.

Köpte det på zebramedia.

/Pontus

Pongu skrev:
Spände fast det tills det klickade/Pontus

Klickade ? Det finns inget klickläge vad jag vet, förstår inte heller varför man skall behöva dra åt för kung och fosterland, jag skruvar fast det bara, tar inte i alls och mitt sitter som gjutet, även med 70-200 4 på stativ.

Zoso skrev:
Klickade ? Det finns inget klickläge vad jag vet, förstår inte heller varför man skall behöva dra åt för kung och fosterland, jag skruvar fast det bara, tar inte i alls och mitt sitter som gjutet.

Men troligen är det då så att det inte är fel på alla, så har du fått ett helt fungerade och vi inte. Whats the big deal?

_skatan skrev:
Men troligen är det då så att det inte är fel på alla, så har du fått ett helt fungerade och vi inte. Whats the big deal?

Big Deal ? Canon har gått ut med instruktioner på sin hemsida om hur det skall monteras för att undvika felvisningar ! Det var det jag informerade om inget annat. Om ditt inte fungerar trots att du drar åt så det nästan spricker (klickar) så får du väl lämna in det då. Kanske du har dragit åt så hårt att det skadats vad vet jag ?

Zoso skrev:
Big Deal ? Canon har gått ut med instruktioner på sin hemsida om hur det skall monteras för att undvika felvisningar ! Det var det jag informerade om inget annat. Om ditt inte fungerar trots att du drar åt så det nästan spricker (klickar) så får du väl lämna in det då. Kanske du har dragit åt så hårt att det skadats vad vet jag ?

Jag har INTE dragit åt hårt och jag följt de instruktioner som jag fått från Canons serviceställe. Och endå upplevt problemet efter 2 månaders test.

Och eftersom en person tidigare i denna tråd fått delar i batterigreppet utbytta så måste det ju finnas grepp med fysiska fel.

_skatan skrev:
Jag har INTE dragit åt hårt och jag följt de instruktioner som jag fått från Canons serviceställe. Och endå upplevt problemet efter 2 månaders test.

Och eftersom en person tidigare i denna tråd fått delar i batterigreppet utbytta så måste det ju finnas grepp med fysiska fel.

Sorry jag svarade tydligen fel person ! Klart det finns grepp som är felaktiga, om du läser på amerikanska forum så verkar det vara tidiga modeller med en ett speciellt serienummer som har problem med både elektronik och fastsättning, men dom flesta problem på dom senare modellerna har tydligen varit handhavande fel vid monteringen. Mitt serienummer är C83938, om jag inte minns fel så är grepp med serienummer som börjar med C6 dom kassa.

Om jag inte minns fel så har väl Canon redan gått ut med att det är fel på kretskortet som sitter i vissa BG...använd garantin...shit...måste vara snart 1 månad sedan dom kom underfund med det?

Lugnt.

Jag köpte mitt rätt tidigt. Typ 3-4 månader sedan.

Mitt grepp var på servicestället för 2 månader sedan så då hade dom la kanske inte helt fått klart för sig att det fanns fel. Får hoppas de löser nu för batteritiden på medföljande 20d e ju k(c)anon bra!

Zoso skrev:
Det var nog mig du ville svara. Jag menar bara att det finns många som följt instruktionerna till punkt och pricka och det funkar inte ändå. Och Canon har ju erkänt felet, så det finns och ska garantirepareras. Jag tror nog du kan få fram ett klick eller två om du tar i lite! ;-) (Vilket jag gjorde först när felet uppstått och jag läst att Canon rekommenderar att man spänner till hårt). Detta var dock inte problemet. Får se när jag känner att jag kan leva utan betterigrepet en tid!

/Pontus

Jag har exakt samma problem (även när jag har två batterier i greppet) - fungerar dock som det ska

Jag fick ett kretskort utbytt i mitt batterigrepp och sen dess så fungerar det perfekt. Alltså finns det grepp med fysiska fel, så ni som har problem, skicka in det till Canon och begär att få hela greppet utbytt eller kretskortet.
Jag behöver inte skruva åt så det spricker. Och batteritiden är kanonbra, både med Canons egna batterier och med piratbatterier, och inga problem med att den visar lite tid kvar på displayen....

Jag hade detta problem i våras med slumpmässig felvisning av batteritiden, vilket även resulterade i att kameran lade av trots fullt laddade batterier när greppet var på.

Ringde Canons support som sade åt mig att lämna in det för utbyte på inköpsstället (Kameradoktorn), vilket jag gjorde och fick ett nytt efter tre veckors väntan. Efter detta har jag inte haft några problem med det nya greppet.

Mitt batterigrepp skickades från Stocholms Centralservice idag (hoppas jag får den imorgon.) och på "Utfört arbete" står det: "byte av mainboard. funktionskontroll."

Får hoppas de blir bra nu, saknar verkligen att fota med batterigreppet.

Har läst i inläggen att någon dragit åt batterigreppet så hårt att det "klickade". Jag har själv gjort det och insett att jag förstört åtdragningen på greppet. Eller jag tror att jag förstört det.

Har haft problem med greppet (att batterierna lagt av efter bara några få bilder) och har då läst att man måste dra åt för kung och fosterland om det ska fungera ordentligt. Så jag gjorde det...tills det klickade!

Nu kan jag inte få bort skiten, men det funkar i alla fall äntligen som det ska. Konstigt att man ska behöva förstöra greppet för att få det att fungera!

/Joakim

Liax skrev:
Har läst i inläggen att någon dragit åt batterigreppet så hårt att det "klickade". Jag har själv gjort det och insett att jag förstört åtdragningen på greppet. Eller jag tror att jag förstört det.

Har haft problem med greppet (att batterierna lagt av efter bara några få bilder) och har då läst att man måste dra åt för kung och fosterland om det ska fungera ordentligt. Så jag gjorde det...tills det klickade!

Nu kan jag inte få bort skiten, men det funkar i alla fall äntligen som det ska. Konstigt att man ska behöva förstöra greppet för att få det att fungera!

/Joakim

Ursäkta mig, men är man så "dum" så får man skylla sig själv...finns många trådar som säger motsatta oxå...att man INTE ska behöva dra åt för kung o fosterland.

Finns dessutom många trådar som dessutom säger att Canon bytar ut felaktiga batterigrepp där batteritiden inte stämmer.

Fullt medveten att detta är ett ganska syrligt "påhopp"...MEN vad tänkte du med egentligen???...nu kan du förmodligen glömma att det går på garantin.

Kakelgasten skrev:
Ursäkta mig, men är man så "dum" så får man skylla sig själv...finns många trådar som säger motsatta oxå...att man INTE ska behöva dra åt för kung o fosterland.

Finns dessutom många trådar som dessutom säger att Canon bytar ut felaktiga batterigrepp där batteritiden inte stämmer.

Fullt medveten att detta är ett ganska syrligt "påhopp"...MEN vad tänkte du med egentligen???...nu kan du förmodligen glömma att det går på garantin.

Ett ganska bitchigt inlägg tycker jag! ;-)
Du behöver ju inte kalla någon idiot bara för att man följer Canons rekommendation att dra åt greppet hårt. Jag vred med tumme och pekfinger och har samma problem, det klickade och greppet är svårt att få av. Alltså inga verktyg eller extremt övervåld. Kort sagt, skitkvalitet! Klart det ska gå på garantin, båda sakerna. Har ej varit ovarsam utan följt instruktioner samt rekommendationer. Klart fabrikationsfel. Har svårt att förstår varför Canon vill äventyra sitt goda rykte genom att släppa ett så viktigt tillbehör med så dålig kvalitet.

Tur för mig att Canon har en verkstad i min hemstad! Ska bara få tummen ur och lämna in greppet!

Lugn Joakim, jag lyckades pilla av greppet efter en del skruvande, så du lyckas nog du med!

/Pontus

Kakelgasten skrev:

Visst fan var det korkat, det håller jag med om.

Men faktum är att jag egentligen inte drog så förbannat hårt trots allt, har väl starka nypor kanske. Det är dessutom första gången jag lyckats ta sönder en kamerapryl sedan jag köpte min första kamera för snart 20 år sedan.

Tycker ändå det är rätt kasst att greppet inte fungerar när man drar åt det normalt. Det borde det göra.

/Joakim

Liax skrev:
Visst fan var det korkat, det håller jag med om.

Men faktum är att jag egentligen inte drog så förbannat hårt trots allt, har väl starka nypor kanske. Det är dessutom första gången jag lyckats ta sönder en kamerapryl sedan jag köpte min första kamera för snart 20 år sedan.

Tycker ändå det är rätt kasst att greppet inte fungerar när man drar åt det normalt. Det borde det göra.

/Joakim

Ja, det gör det oxå...förutom på dom BG som Canon har sagt att det är ett "tillverkningsfel" på...

ANNONS
Götaplatsens Foto