Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

PeterWem

Aktiv medlem
Tradera-auktionen 600mm F4

En 600mm ligger ute på tradera (igen). Personen som har lagt ut den till försäljning nu, budade hem objektivet för några dagar sedan 11 000kr.
Den är mest troligt sönder eftersom i första auktionen skrevs det:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan några som helst garantier. Så ha detta i åtanke när ni budar."

Nu i nya auktionen:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan garantier, Så ha detta i åtanke när ni budar."

...Vem köper ett begagnat objektiv för 11 000kr, lägger ut det till försäljning igen - men vet inte om det fungerar?

Vad tycker ni?

Uppdatering (fick meddelande från säljaren på Tradera):
"Nej tyvärr jag har inte möjlighet att testa det. När jag tog hem den så hade jag inte avsikt att använda den själv. Den säljs vidare i befintligt skick pga av att jag köpte den åt någon annan som sedan ångra sig, så den kommer upp på tradera igen."
Såg annonsen i dag igen, fast ny säljare. 600/4L, är det ett sådant som totalhavererar när AF går, d.v.s. inte ens MF fungerar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg annonsen i dag igen, fast ny säljare. 600/4L, är det ett sådant som totalhavererar när AF går, d.v.s. inte ens MF fungerar?
Säljaren borde veta om den fungerar eller ej då försäljningspriset skiljer så enormt på fungerande eller trasig på denna. Bara för säljaren att låna en kamera eller testa på fotoaffär om denne inte har någon. Dessutom i en av annonserna fanns vad som verkar vara en fokusenhet löst som separat objekt och det har man inte om den är hel. Hela historien låter som att säljaren mycket väl vet att den är trasig men hoppas klämma ut lite mer pengar än att sälja den som "reparationsobjekt" (som i o f s är nästan omöjlig att få lagad idag).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Säljaren borde veta om den fungerar eller ej då försäljningspriset skiljer så enormt på fungerande eller trasig på denna. Bara för säljaren att låna en kamera eller testa på fotoaffär om denne inte har någon. Dessutom i en av annonserna fanns vad som verkar vara en fokusenhet löst som separat objekt och det har man inte om den är hel. Hela historien låter som att säljaren mycket väl vet att den är trasig men hoppas klämma ut lite mer pengar än att sälja den som "reparationsobjekt" (som i o f s är nästan omöjlig att få lagad idag).
Kikade igenom säljare 1 och dennes avslutade annonser. 400/2.8L som säljes otestad med en fokusdel utanför samt att man inte fick testa om man bodde nära. Två kraschade objektiv helt enkelt.


Säljare 2 skickar ut den igen.
 

gary-C

Avslutat medlemskap
Tror att en skummis försökte blåsa mig. Jag har en "Köpes"-annons här på fotosidan. Igår fick jag svar från en nybliven medlem som hade ett Rokkor 85/1,7 till salu .Jag ville helst ha telefonkontakt med säljaren men han föredrog mail eller sms.(Jag fick inte hans nummer och han ringde inte mig.) Däremot var han mycket angelägen att jag skulle swisha pengarna.
Så,om ni skulle bli kontaktad av Avall,kolla noga!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Tror att en skummis försökte blåsa mig. Jag har en "Köpes"-annons här på fotosidan. Igår fick jag svar från en nybliven medlem som hade ett Rokkor 85/1,7 till salu .Jag ville helst ha telefonkontakt med säljaren men han föredrog mail eller sms.(Jag fick inte hans nummer och han ringde inte mig.) Däremot var han mycket angelägen att jag skulle swisha pengarna.
Så,om ni skulle bli kontaktad av Avall,kolla noga!
Bara en praktisk fråga: hur skall du kunna Swisha pengar till "säljaren" om du inte får hans telefonnummer? Så vitt jag vet är Swish, för privatpersoner, bundet till telefonnumret du anger när du registrerar dig.

I övrigt håller jag med dig, det ringer lite varningsklockor.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tror att en skummis försökte blåsa mig. Jag har en "Köpes"-annons här på fotosidan. Igår fick jag svar från en nybliven medlem som hade ett Rokkor 85/1,7 till salu .Jag ville helst ha telefonkontakt med säljaren men han föredrog mail eller sms.(Jag fick inte hans nummer och han ringde inte mig.) Däremot var han mycket angelägen att jag skulle swisha pengarna.
Så,om ni skulle bli kontaktad av Avall,kolla noga!
Jag har redan anmält den personen till Fotosidan.
Det är högst sannolikt samma miffo som körde bedrägerierna här för ett par veckor sedan då tillvägagångssätt och prisdiskussioner drivs på samma sätt.
 

andreas89

Aktiv medlem
Avall försökte sälja ett stativ till mig, ett specifikt Gitzo som han skulle ha köpt på tradera och sedan ångrat.

Problemet är bara att det stativet på tradera var mitt, och det såldes inte till honom.

Så ja, han är en bedragare, men sådana har ju lekstuga på forum med moderering i nivå med fotosidans.
 

PMD

Aktiv medlem
Bara en praktisk fråga: hur skall du kunna Swisha pengar till "säljaren" om du inte får hans telefonnummer? Så vitt jag vet är Swish, för privatpersoner, bundet till telefonnumret du anger när du registrerar dig.
Håller Swisch reda på om telefonnumret är i bruk? Det går ju bra att installera Swisch på en annan apparat än den som används för att ringa med.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Håller Swisch reda på om telefonnumret är i bruk? Det går ju bra att installera Swisch på en annan apparat än den som används för att ringa med.
Absolut, men på något sätt måste pengarna hamna där bedragaren/säljaren vill. Swish och/eller bankerna måste alltså på något sätt kunna knyta ett nummer till ett konto.

Och om numret inte är i bruk tillräckligt länge så brukar operatörerna ta tillbaka det, låta det vara oanvänt ett tag och sedan (vid behov) dela ut det igen. Då kan situationen uppstå att någon har registrerat ett visst nummer med Swish, låtit operatören återta numret, och något år senare försöke någon annan registrera det med Swish. Det borde Swish klaga på, tycker jag.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Några råd vid köp på nätet:

1. Om du köper på blocket, använd blocketpaket
2. Om du köper på tradera, som enl. mig är säkrare än blocket:
- kolla säljarens betyg och produktbeskrivningen noga
- en torftig beskrivning kan bero på en okunnig och/eller oseriös säljare
- se upp med "ej testad", "för skick se bilder", "i befintligt skick"
- betrakta produkten som defekt såvida du inte får returgaranti

Ställ alltid frågor till säljaren vid minsta tveksamhet. Betala aldrig i förskott.
Be säljaren skicka med spårbar paketförsändelse.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tyvärr lägger polisen ner dessa utredningar direkt.
Varpå småbuset fortsätter.
Ändå figurerar dessa personer redan i polisens register och har domar på sig.

De reggar sig snabbt. Lägger upp ett gäng hittepå-annonser som de snabbt tar bort för att skapa en illusion att de varit med en stund.
Sedan kontaktar de köpare med erbjudanden och då flyttas allt över till epost istället.
Bilderna är snodda från andra platser som amazon, dpreview, tradera etc.
Priserna har de ingen aning om, de har så många bollar i luften att de inte hinner med att bry sig riktigt.

Kanske kör de med tredjepartsbluff via swish.
Den du betalar till, är en person som sålt en helt annan produkt till den som låtsas sälja till dig.
Eller så kör de helt sonika med målvakter eller bara kallt räknar med att polisen struntar i att göra något.

Lite som GW säger - sparka 25% av poliserna och ge lönen till de av dem som jobbar istället. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Absolut, men på något sätt måste pengarna hamna där bedragaren/säljaren vill. Swish och/eller bankerna måste alltså på något sätt kunna knyta ett nummer till ett konto.
Jo så är det förstås, men kan väl registrera sig med ett kontantkortsabonnemang som man sedan låter förfalla. Eller hålla vid liv och aldrig använda det. Det brukar väl vara cirka 50 kr i månaden som krävs för att hålla abonnemanget vid liv?
 

PMD

Aktiv medlem
Betala aldrig i förskott.
På Tradera är normalförfarandet att man betalar i förskott, men som du skrev så hjälper omdömessystemet till ganska bra för att man ska kunna undvika båda stora och små skurkar.

Jag har flera gånger träffat säljaren efter en Traderaauktion och sett den köpta grunkan i verkligheten innan jag har betalat. En ärlig säljare går med på det utan knot.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kikade igenom säljare 1 och dennes avslutade annonser. 400/2.8L som säljes otestad med en fokusdel utanför samt att man inte fick testa om man bodde nära. Två kraschade objektiv helt enkelt.


Säljare 2 skickar ut den igen.
Jag frågade säljare 2 i går kväll om man fick komma över och testa. Inget svar än så länge.
https://www.tradera.com/item/301996/343726403/canon-600mm-f4

Ska man köpa den får det bli för att man vill ha den som en brevpress eller dörrstopp.
 

PMD

Aktiv medlem
Gotlänningen som har lagt ett bud borde varnas, men det tycks inte finnas något sätt att kontakta en Traderamedlem om denne inte har en annons uppe.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Gotlänningen som har lagt ett bud borde varnas, men det tycks inte finnas något sätt att kontakta en Traderamedlem om denne inte har en annons uppe.
Han som har högst bud ("gotlänningen") vann en av de ursprungliga auktionerna och hade dessutom näst högst bud på den som nu säljs. Allt verkar märkligt.
 
ANNONS