Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Vad tror ni om den här annonsen, verkar skumt eller?


http://www.blocket.se/alvsbyn/Canon_EOS_60D_batterigrepp_TAMRON_28_75_f2_8_56529514.htm?ca=15&w=3


Det är en Canon 60 D med battgrepp samt en TAMRON 28-75 f2.8.
Begärt pris är 5.000 kr eller kom med vettigt bud, dvs ännu billigare.
Typiskt nog bor personen i Älvsbyn, dvs långt bort för de flesta.
Laddare saknas till kameran och bilderna är snodda.
Telefonnummer saknas, enbart mejl.

Jag säljer själv ett liknande paket för 6.500 kr så jag tycker mig ha lite koll på prisläget.

Många varningsklockor som ringer här eller!?
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag skulle inte bemöda mig att svara på ett sådant meddelande. Vet man inte vad en 1Ds MkIII är kapabel till så är man ingen seriös köpare.
Nja, kan vara en seriös köpare i alla fall som är "förståndigt noggrann" och vill ha bildexempel just från det exemplar av 1DsMkIII som är till försäljning.
Jag har själv ägt och använt 1DsMkIII och en begagnad sådan är inte nödvändigtvis i fullgott skick. När jag sålde min hörde många av sig och ville ha bildexempel.

//Lennart
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nja, kan vara en seriös köpare i alla fall som är "förståndigt noggrann" och vill ha bildexempel just från det exemplar av 1DsMkIII som är till försäljning.
Jag har själv ägt och använt 1DsMkIII och en begagnad sådan är inte nödvändigtvis i fullgott skick. När jag sålde min hörde många av sig och ville ha bildexempel.

//Lennart
Ska tillägga att jag har en bild på kameran, samma bild som jag har på min annons här: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=228042

Nu är det bara en bild på kameran, men man ser alla fall att den inte är ser allt för sliten ut. Sen förstod jag inte om hon vill ha bilder på kameran eller på "om vad kameran kan", hur man nu tar bilder på det...
 

Photocon

Aktiv medlem
Ska tillägga att jag har en bild på kameran, samma bild som jag har på min annons här: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=228042

Nu är det bara en bild på kameran, men man ser alla fall att den inte är ser allt för sliten ut. Sen förstod jag inte om hon vill ha bilder på kameran eller på "om vad kameran kan", hur man nu tar bilder på det...
Visst! Förstår vad du menar, men om nu köparen vill ha en bild tagen med just den kameran för att granska och läsa av EXIF så jag kan förstå köparen.

Dock har du ju själv uppgivit kamerans skick och har en bild på den i annonsen och priset är inte speciellt mycket att säga om heller. Jag slängde bara in en hypotes om att bara för att det skrevs att en seriös köpare vet vad kameran går för tidigare i tråden.

Själv rök jag på en 1DsMkIII med s k shutter bounce även fast den var i nyskick. Köpte den inte förrän säljaren ordnat så att slutarbyte och justeringar gjorts.

Mvh//Lennart
 

glemmy

Aktiv medlem
Vad tror ni om den här annonsen, verkar skumt eller?


http://www.blocket.se/alvsbyn/Canon_EOS_60D_batterigrepp_TAMRON_28_75_f2_8_56529514.htm?ca=15&w=3


Det är en Canon 60 D med battgrepp samt en TAMRON 28-75 f2.8.
Begärt pris är 5.000 kr eller kom med vettigt bud, dvs ännu billigare.
Typiskt nog bor personen i Älvsbyn, dvs långt bort för de flesta.
Laddare saknas till kameran och bilderna är snodda.
Telefonnummer saknas, enbart mejl.

Jag säljer själv ett liknande paket för 6.500 kr så jag tycker mig ha lite koll på prisläget.

Många varningsklockor som ringer här eller!?

30000 exponeringar så huset är nog inte värt mer än 3000 med greppet med tanke på att laddare saknas. Objektivet ~2000kr? Så för en gångs skull en rimligt prissatt kamera på blocket :)

(Köpte en 60D med kitobjektiv för 3700kr för precis 14 månader sedan, den var i nyskick med 5000 exponeringar).

Men jag håller med att det är många varningsklockor i den annonsen med stulen bild osv.
Som vanligt ska man vara försiktig och t.ex. använda sig av blocketpaket eller stämma träff med personen.
 

Vassius

Aktiv medlem
Men jag håller med att det är många varningsklockor i den annonsen med stulen bild osv.
Som vanligt ska man vara försiktig och t.ex. använda sig av blocketpaket eller stämma träff med personen.
Eftersom laddare saknas tror jag risken är större att det är stöldgods än att man blir blåst (i form av utebliven leverans). Om man ändå planerar att blåsa nån, varför skulle man hitta på att laddaren saknas och därmed dra ner värdet, liksom? :p
 

glemmy

Aktiv medlem
Eftersom laddare saknas tror jag risken är större att det är stöldgods än att man blir blåst (i form av utebliven leverans). Om man ändå planerar att blåsa nån, varför skulle man hitta på att laddaren saknas och därmed dra ner värdet, liksom? :p
Ja, du har en poäng!
Väldigt suspekt att laddaren saknas.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag har en 60D som kanske skall säljas, funderar på att göra det utan laddare eftersom den även funkar till batterierna till min 6D.
Frågan är om du vinner något på det?
Den som köper din kameran drar ju av 500 kr på priset och då känns det väl mer seriöst att skicka med laddare och köpa en själv. Jag tänker att oavsett vad man skall köpa kamera eller en bil osv om det man skall köpa inte är i komplett skick utan att det fattas nån del så känns det ju som om den som har ägt saken inte varit så nogräknad av sig, att det är någon som varit slarvig och då vill man kanske inte köpa av en sån person. Särskilt inte om det är saker som är relativt enkla att fixa till innan försäljning men som ändå inte har blivit gjort.
 

Vassius

Aktiv medlem
Jag har en 60D som kanske skall säljas, funderar på att göra det utan laddare eftersom den även funkar till batterierna till min 6D.
Jag håller med Ola. Att behålla laddaren minskar sannolikt andrahandsvärdet med mer än vad en ny laddare kostar. Plus att det uppenbarligen kan föda misstankar om stöldgods.

Det enda seriösa är att sälja med originaltillbehör inkluderat.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga detta men jag gör ett försök. Har en annons ute på tradera med en Canon 1Ds Mark III och har fått följande meddelande:



Vad tror ni om detta, är det bara ett försök till nätfiske av min e-post adress?
Alla är inte så duktiga på att uttrycka sig skriftligen, så jag skulle inte utgå från att det är helskumt även om det förstås kan handla om något ljusskyggt.

Du skrev "högupplösta bilder kan skickas om önskas" i annonsen, och det är kanske det GL vill ha?
Menade du högupplösta bilder på kameran eller högupplösta bilder tagna med kameran?

(Jag brukar själv använda en "skräpadress" när jag säljer saker på nätet (har dock inte hänt jätteofta). Den adressen använder jag inte till någonting annat alls.)
 

PMD

Aktiv medlem
Många varningsklockor som ringer här eller!?
Ja, det ser ju inte ut som att bilderna är på säljarens kamera, utan snarare officiella produktbilder eller liknande.

Alla annonser som saknar bilder på exakt den vara som säljs får automatiskt låga poäng av mig.

Om jag letade efter just en sån kamera, och ville ha en ganska snart, så skulle jag be om fler bilder på kameran (och tillbehören). Bilder av god kvalitet ur alla vinklar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Blev lite sugen på denna för att ha ett extra hus, batterier, etc då jag har en exakt likadan. Men är det för billigt???

http://www.blocket.se/jonkoping/Sony_a300_56448479.htm?ca=8&w=3
För en 6 år gammal kamera. Tja, det känns aningen billigt om allt är i skick. Riktpriset ny för den under 2008 låg väl på c:a 6.400:- och sjönk så sakterliga ned till dryga 4.000:- har jag för mig. Det är ju inte ovanligt med c:a 20-25% restvärde. Men den kanske borde ligga på 1.200:- om skicket är bra.
Tänker du handla den så begär serienummer i förväg samt ursprungskvitto.
 

PoorCadaver

Aktiv medlem
För en 6 år gammal kamera. Tja, det känns aningen billigt om allt är i skick. Riktpriset ny för den under 2008 låg väl på c:a 6.400:- och sjönk så sakterliga ned till dryga 4.000:- har jag för mig. Det är ju inte ovanligt med c:a 20-25% restvärde. Men den kanske borde ligga på 1.200:- om skicket är bra.
Tänker du handla den så begär serienummer i förväg samt ursprungskvitto.
Vad ska jag göra med serienumret?
 

Photocon

Aktiv medlem
Vad ska jag göra med serienumret?
Folk som vill luras brukar dra sig ur i sådana fall om det skulle röra sig om exempelvis stöldgods. Det var ju du själv som ifrågasatte om inte priset var för lågt. Men kvitto på att säljaren kommit över varan på korrekt sätt är ju bättre.

Att handla i "god tro" när det gäller stöldgods (om det nu handlar om det) anses inte vara ett hållbart argument och det är ju inget kul att bli indragen i sådana saker.

Sedan är det lite kul det här. Vi rackar ned på folk som i annonser begär löjligt mycket för sina kameror. När det sedan dyker upp någon som vill sälja billigt så blir vi misstänksamma.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Tradera är fullkomligt hopplösa, annonser som är uppenbara bedrägerier med texter och bilder hämtade från andra tidigare annonser tas inte bort trots att de rapporteras. Som nu en 6D där texten är plankad från en annons för 5D.
 
ANNONS