Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Jag ska försöka sammanfatta bedragarnas sätt att arbeta, enligt vad jag har förstått hittills. Så här brukar det gå till...

Identitet

Detta skaffar de sig genom att på olika sätt komma över bilder på folk och respektive persons körkort/ID-handling. De har två sätt att samla in detta och det är 1. som i Fredriks fall här ovan genom att erbjuda att skicka kameran mot efterskottsbetalning med villkoret att man först skickar en bild på sig själv och sitt körkort eller 2. genom att kontakta andra annonsörer som helt ärligt säljer sina kameror och erbjuda dem förskottsbetalning mot att man först skickar en bild på sig själv och sin ID-handling. Ibland kombinerar de erbjudandet med att man får skicka en del av summan före och en del efter - men bara mot att man också uppvisar ID-handling (två flugor i en smäll för bedragarna).

De använder sig av kontantkortstelefoner. När de har skaffat ett nytt nummer så går de in på Eniro och Hitta.se och lägger till uppgifter för det telefonnummer de har skaffat sig. Detta är enkelt att göra hos både Hitta.se och Eniro och de har ingen granskning av vilka uppgifter som läggs in. Uppgifterna är givetvis falska, men namnet stämmer överens med någon av de ID-handlingar de har kommit över och på så sätt ser det väldigt bra och korrekt ut.


Kontakt & bedrägeriet

De verkar, åtminstone enligt min uppfattning, uteslutet använda sig av Blocket för att lägga upp annonser eller hitta lämpliga offer att begära ID-handling av. Populära kameror som Nikon D7000, Canon EOS 7D och 5D Mark II är vanligt förekommande. Innehållet i annonserna är varierande, men de anger sällan eller aldrig telefonnumret och för varje annons de lägger upp använder de en ny mailadress (hittills bara gmail-konton) - gissningvis för att undvika att Blocket ska se den röda tråden lika enkelt.

När man kontaktar bedragarna så håller man mailkontakt alternativt så frågar de om telefonnumret för att kunna ringa upp. Bortsett från när man är mitt i processen att göra upp affären så är det alltid de som ringer upp, och de svarar inte på hemliga nummer.

I telefon är det (i dagsläget i alla fall) en trevlig, stabil och tämligen avslappnad man på ca 25-40 år med stockholmsk dialekt. Han surrar gärna om oväsentligheter; i mitt fall sa han att hans flickvän hade hittat kartongen till kameran som ursprunligen inte ingick eftersom att han glömt var han lagt den. I någon annans fall har han låtsats vara stressad eftersom att han ska skjutsa ungarna till fotbollen, och i ytterligare ett fall har han tydligt motiverat försäljningen med att han ska byta upp sig till Canon EOS 1D-serien. Inte sällan talar han om att han behöver pengarna snabbt av en eller annan anledning. Han är också ganska medgörlig av sig, och för att vinna förtroende är han ofta tydlig med att man kan komma och hämta kameran - vilket de flesta inte kan eftersom att bedragarna många gånger har angett en adress i mellersta norrland.

Via mail får man bilder på kameran, bild på den (stulna) ID-handlingen samt (falska) personuppgifter. Kontonumret, ofta tillhörande Nordea, tillhör "målvakter" som i bästa fall bara är indirekt kopplade till de riktiga bedragarna. Man får också bild på kamerakvittot, men har de inte strukit över uppgifter så är skärpedjupet i fotot så kort att det är omöjligt att tyda alla väsentliga uppgifter. Det förekommer att de själva har köpt kameran och därför håller uppgifterna på kvittot hemliga, jag tror dock att de lika gärna kan använda bilder på kvitton de har fått tag på likadant som de får tag på ID-handlingar.

När man sedan har fört över pengarna och/eller försett dem med bilder på bl a ID-handling så hör man aldrig från dem mer och de svarar inte i telefon om de fortfarande har det numret aktivt. Alla uppgifter, ID-handlingar, mailadress, telefonnummer och kontonummer byter de ut med jämna mellanrum.

Tips

Det klassiska tipset som alla egentligen vet är att inte betala i förskott, och istället använd betalningsmetoder såsom Payson eller Internetgiro. Alternativt möt upp med säljaren, eller få någon bekant att göra det.

Förutsatt att man följer det så finns ingen rimlig anledning att någonsin lämna ut bilder på sig själv eller sin ID-handling i samband med att man gör affär.

Viktigt!

Finns minsta misstanke om bedrägeribrott så tveka inte att göra en polisanmälan så snart som möjligt. Var noggrann med datum, och uppge alla de uppgifter ni fått från bedragaren samt länken till den annons det handlade om - även om den är borttagen så kan Polisen få en kopia från Blocket. Man bör också kontakta Blocket och be dem kontakta handläggaren hos Polisen för att hjälpa dem i utredningen.

Det är av stor väsentlighet att i er polisanmälan inkludera uppgifter som också har en indirekt koppling, t ex de uppgifter som finns i den här tråden. Ju fler handläggare som har tillgång till en större helhetsbild desto bättre, detta för att Polisen ska förstå att det inte är enstaka fall här och där utan att alltsammans hänger ihop i en välorganiserad bedrägerihärva och då blir det också högre prioriterat. När det kommer upp ny info här, kontakta då er handläggare för att kontinuerligt ge dem uppdaterade uppgifter!

Har ni blivit drabbad enligt den metod jag beskriver här, så kontakta gärna mig på [email protected] om ni inte har ett konto här på Fotosidan eller inte vill skriva om det offentligt. Bifoga ev. bilder ni har fått, bedragarnas uppgifter samt länk till Blocket-annonsen och det datum bedrägeriet skedde, så inkluderar jag det i min egen polisanmälan.

Jag har en vän som försökt köpa en Canon 7D på blocket via Internetgiro, men efter att ha satt in pengarna har säljaren blivit okontaktbar. Hon har ringt internetgirot och de sa tyvärr att hon hade blivit lurad. Säljaren hette på blocket Stefan Forsberg. Min vän fick ett mail från vad hon trodde var internetgirot, men det visade sig vara en fejkad mailadress. ([email protected])

Mailet kom inte till min väns inkorg, men efter ett samtal med säljaren sa han "Kolla i skräpposten, det ligger antagligen där". Och det gjorde det. Hur kunde han veta det?

Finns det någon som kan hjälpa oss lösa det här och få fast idioten?

Hon kommer polisanmäla ärendet och kontakta blocket

Snälla hjälp!
 
Jag har en vän som försökt köpa en Canon 7D på blocket via Internetgiro, men efter att ha satt in pengarna har säljaren blivit okontaktbar. Hon har ringt internetgirot och de sa tyvärr att hon hade blivit lurad. Säljaren hette på blocket Stefan Forsberg. Min vän fick ett mail från vad hon trodde var internetgirot, men det visade sig vara en fejkad mailadress. ([email protected])

Mailet kom inte till min väns inkorg, men efter ett samtal med säljaren sa han "Kolla i skräpposten, det ligger antagligen där". Och det gjorde det. Hur kunde han veta det?

Finns det någon som kan hjälpa oss lösa det här och få fast idioten?

Hon kommer polisanmäla ärendet och kontakta blocket

Snälla hjälp!

[email protected] - är den e-post adress som internetgirot använder i kommunikationen. Du ska inte svara till intrnetgirot utan du håller kontakten med din motpart på den e-post address som ni kommit överens om.

Att mail från företag/organisationer ibland felaktigt kan hamna i skräppost mappen beror på att de skickar många mail och då kan det hända att det uppfattas som spam (dvs massutskick av reklam). Det kan vara bra att kolla där då och då om man saknar nåt.

Pengarna som satts in hos intenetgirot kan bara fås ut efter att säljaren till internetgirot sagt att varan skickats och att du fått e-post om detta.
 
Tänkte tipsa om en klåpare som påstår sig sälja ett Nikkor 105/2,5, som uppenbarligen inte är hans.

Annons: http://www.blocket.se/vasternorrland/Nikkor_105_mm_2_5_f_i_toppskick_37472424.htm?ca=11&w=3
Bilden kommer härifrån: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/105mmnikkor/105mm25.htm

Ändå påstod säljaren att hans objektiv var det på bilden. Jag har betalat in pengar via Internetgirot, varpå säljaren gick upp i rök och slutade svara. Nu verkar det som att jag får pengarna tillbaka tämligen enkelt, men det är inte omöjligt att han försöker bluffa igen. Han kanske helt enkelt inte visste hur Internetgirot fungerar. Å andra sidan har han en hemsida om foto, en profil på FS och gav direkt ut namn, telefonnummer och adress, så det handlar nog bara om en idiot som tyckte att det var vettigare att ljuga än att säga att det var ett likadant objektiv fast inte hans.

I övrigt kan jag meddela att Internetgirots support är något märklig. Jag fick ett svar som var halvt obegripligt med särskrivningar, felsyftningar och allmänt förvirrande innehåll. Jag förstår inte hur man kan anställa någon med så bristande språkliga förmågor för ett jobb som just handlar om kommunikation.
 
Tänkte tipsa om en klåpare som påstår sig sälja ett Nikkor 105/2,5, som uppenbarligen inte är hans.

Annons: http://www.blocket.se/vasternorrland/Nikkor_105_mm_2_5_f_i_toppskick_37472424.htm?ca=11&w=3
Bilden kommer härifrån: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/105mmnikkor/105mm25.htm

Ändå påstod säljaren att hans objektiv var det på bilden. Jag har betalat in pengar via Internetgirot, varpå säljaren gick upp i rök och slutade svara. Nu verkar det som att jag får pengarna tillbaka tämligen enkelt, men det är inte omöjligt att han försöker bluffa igen. Han kanske helt enkelt inte visste hur Internetgirot fungerar. Å andra sidan har han en hemsida om foto, en profil på FS och gav direkt ut namn, telefonnummer och adress, så det handlar nog bara om en idiot som tyckte att det var vettigare att ljuga än att säga att det var ett likadant objektiv fast inte hans.

I övrigt kan jag meddela att Internetgirots support är något märklig. Jag fick ett svar som var halvt obegripligt med särskrivningar, felsyftningar och allmänt förvirrande innehåll. Jag förstår inte hur man kan anställa någon med så bristande språkliga förmågor för ett jobb som just handlar om kommunikation.

Var god och maila namn på bedragaren tack, om du vill. Jag är i köptankarna och vill inte ha med några klåpare att göra.

Maila tillbaka brevet till någon ansvarig på internetgirot så de får lite kött på benen.
 
Jag förstår bara inte varför? Varför tog inte annonsören en dpreview bild på 40D och använde den rakt av? Vad tjänar annonsören på att manipulera en dpreviewbild?
 
Det bästa rådet är att aldrig betala i förskott. Bor man avlägset får man ställa sig frågan om det är värt risken att bli blåst bara för att spara nån tusenlapp.

har handlat en hel del på blocket å aldrig blivit blåst då jag förskott betalat ! men min huvudregel e att har dom inte ett reggat mob nr å ett namn så e de en scam ! folk som e ärliga sätter ut sitt reggade nummer och namn ! för sunt förnuft säger mig att e de ett ospårbart tfn nummer så e de nå skumt
 
har handlat en hel del på blocket å aldrig blivit blåst då jag förskott betalat ! men min huvudregel e att har dom inte ett reggat mob nr å ett namn så e de en scam ! folk som e ärliga sätter ut sitt reggade nummer och namn ! för sunt förnuft säger mig att e de ett ospårbart tfn nummer så e de nå skumt

Själv har jag aldrig satt ut mitt nummer i blocketannonser för att slippa byteserbjudanden om allt från persiska mattor till bilar. Vid seriös kund kan ju nummer lämnas, men inte annars. Och jag ser mig som ärlig och seriös.
 
Själv har jag aldrig satt ut mitt nummer i blocketannonser för att slippa byteserbjudanden om allt från persiska mattor till bilar. Vid seriös kund kan ju nummer lämnas, men inte annars. Och jag ser mig som ärlig och seriös.

det är ju upp till var å en att göra så men ja bryr mig aldrig om en sådan annons å ja tro inte ja e ensamen om det ! för ärligt om man verkligen vill sälja nått då få man va beredd på surrkusar å annat ! nä de ska va namn å reggat nummer innan ja ens kontaktar någon !
 
Tja, tror ärligt talat de flesta förstår om man inte vill ha "kompisar" från halva landet bara för att man vill sälja ngt. De som är seriösa kontaktar man ju och lämnar ut sitt telefonnummer till. Namn brukar jag dock alltid ange i annonser.
 
har handlat en hel del på blocket å aldrig blivit blåst då jag förskott betalat ! men min huvudregel e att har dom inte ett reggat mob nr å ett namn så e de en scam ! folk som e ärliga sätter ut sitt reggade nummer och namn ! för sunt förnuft säger mig att e de ett ospårbart tfn nummer så e de nå skumt

Om du fortsätter så blir du snart av med oskulden, jag lovar. Jag (och många med mig) betalade i förskott till vältalig fotoinsatt herre i sextioårsåldern som inte alls var blyg att lämna ut alla sina uppgifter för att verka seriös. Tyvärr är den gubben allt annat än seriös och ingalunda unik enligt utredande polis. Han blev dömd för grovt bedrägeri till villkorligt fängelse och det var inte första gången han har varit bedräglig på det här sättet. Och säkert inte sista...

Straffet är enligt mig ynkligt i förhållande till skadan han åsamkat mig och ett trettiotal andra.

Jag får skylla mig själv, men jag lär inte göra om den grodan.

Hans namn är: Per-Olof Johansson
Styrmansgatan 21 37136 Karlskrona.

/K
 
Senast ändrad:
Om du fortsätter så blir du snart av med oskulden, jag lovar. Jag (och många med mig) betalade i förskott till vältalig fotoinsatt herre i sextioårsåldern som inte alls var blyg att lämna ut alla sina uppgifter för att verka seriös. Tyvärr är den gubben allt annat än seriös och ingalunda unik enligt utredande polis. Han blev dömd för grovt bedrägeri till villkorligt fängelse och det var inte första gången han har varit bedräglig på det här sättet. Och säkert inte sista...

Straffet är enligt mig ynkligt i förhållande till skadan han åsamkat mig och ett trettiotal andra.

Jag får skylla mig själv, men jag lär inte göra om den grodan.

Hans namn är: Per-Olof Johansson
Styrmansgatan 21 37136 Karlskrona.

/K

ja de e för jävligt ! å dessa brott ha tyvärr ingen prio alls hur lätt de än kan va för polisen ! de händer ju ingenting fastän man serverar dom på silverfat ! poliser hatar pappers arbete å såna här fall ger dom tydligen en massa pappers arbete ! antingen e dom analfabeter eller så e dom hellre ute å jävlas me moppe ungar ! de enda man kan göra e att så fort man misstänker nån se till att blocket eller fotosidan plockar bort dom ! en kompis till mig blev nyligen utsatt för ett bedrägeri på tradera han köpte en ridhjälm till sin son för 2500 av en som sålde en massa hästgrejor men levererade inget ! men vi lyckades spåra denna människa och via facebook berätta för dennes släkt och familj va denna person gjort och höll på med å det slutade med att pengarna kom tillbaks på hans konto ! vill inte för den skull säga att de alltid fungerar men säger bara en sak man ska aldrig bara ge upp för internett kan användas till så mycke å att spåra folk e de suveränt till ! men ge aldrig bara upp å e man int så duktig själv me datan be nån som kan lite mer hjälpa till !
 
Jag har en annons pä blocket där dock olika paket går att välja - man bör därför specificera vad man vill ha. Priserna är dock utsatta. Fick ett mail: pris? Jag svarade att de står i annonsen. Sedan pä engelska att han ville köpa det och att jag skulle ange mitt paypal email. Jag fattade något lurt med allt som hänt med utländska köpare och svarade att jag inte visste vilket han ville köpa och att jag helst inte skickar utomlands då jag ser att IP adressen är polsk. Ingen mer kontakt.

Sedan SMS - om jag meddelar paypal email så kan han betala in och jag postar till England. Svar: postar helst inte utomlands. Ingen respons.

Nu: email med svenskt namn, hotmail dock. Frågade om priset på kameran fast nu längre mening men med fråga utan verbet först: Du har kameran kvar? ( ist för "har du..."). Svarade vad som stod i annonsen. Sedan bad hon mig ange paypal email. IP adress nu Gbg. Om detta stämmer varför posta? Vi bor i samma stad. Emailen på svenska hade samma innehåll som de polska så mönstret känns bekannt. Svarade att jag föredrar internetgirot och jag vill veta vart det skall postas. Får se om jag får svar.

Alla dessa kontakter har kommit väldigt snabbt och polacken skickade iväg sitt mail så snabbt att han var först bara 30min efter annonsen var inne.

Nu tror jag inte att faktiska IP:n stämner - kan sitta någon i Nigeria säkert.

Men varför Paypal - det verkar säkert tills man kollar det finstilta. Det finns säljarskydd där kreditkortsadress kollas mot postadress MEN bara för eBay i bl a Sverige. Alltså kan det vara kortbedrägeri eller också finns en färdig bluffhemsida klar för Paypal. Vad händer om man postar grejerna och kortinnehavern spärrar kortet? Jag är inte säker på att jag får pengarna - eller? Eller annars har jag bidragit till ekobrott om jag får pengarna - han/hon får kameran jag får pengar och banken får betala ägaren till det spärrade kortet. Bedragaren har fått en kamera som kan säljas vidare som inte är stulen. Någon av dessa anledningar måste vara orsaken till att de vill använda Paypal som verkar säkert för säljaren. Har någon blivit av med grejer där köparen använt Paypal?
 
Senast ändrad:
det är ju upp till var å en att göra så men ja bryr mig aldrig om en sådan annons å ja tro inte ja e ensamen om det ! för ärligt om man verkligen vill sälja nått då få man va beredd på surrkusar å annat ! nä de ska va namn å reggat nummer innan ja ens kontaktar någon !

je me de tycks ju funke, di värste klanterne sum änte klart svenske i groundskole bli man ju av me!
;)
 
ANNONS