Annons

Bedragare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

Lowan

Medlem
Hej där!
Jag hittade en kamera på blocket som jag blev mycket intresserad av, bra pris etc.
När jag mejlade annonsören så fick jag svaret att han ville ha betalt i förskott, men kunde skicka bild på sitt körkort samt adress, vilket han gjorde.

Sedan hittade jag en tråd här på fotosidan med folk som blivit lurade pga liknande (nu tappade jag bort länken till tråden, tyvärr, ska söka vidare), så jag undrar.. hur vet jag att det är seriöst?
Jag har fått hans kontonummer samt clearing.

Ifall någon känner igen sig i detta, så kommentera; Det kanske visar sig att du mejlat på samma och har fått samma körkort etc. Man vet aldrig ;D
 
Hej,

gå INTE med på detta. Det är ett numer klassiskt sätt att lura dig. Han kan mkt
väl ha fått bilden på körkortet skickat till sig ifrån en annan inte ont anande person.

Det kan nämligen vara så att han i sin tur har sagt till människan som han utger sig
för att vara att han skall köpa något av honom för samma belopp. Dina pengar kommer
att hamna hos den tredje personen. Den tredje personen skickar varan till bedragaren
medan du står utan... du har alltså betalt hans vara.

Vänligen
/Ola
 
Handla inte, handla inte handla inte, detta är bluff!!!

Du blir av med varendra krona och får aldrig någonsin igen dem.

Villken annons på Blocket är det, kan du klistra in länken här?
 
Annonsen är redan borta, bra. Be din pappa att han kontaktar Södertörns Tingsrätt och ber att få kopia på mål nr: B 12777-09. Just det målet jag hänvisar till är bara ett exempel på denna organiserade verksamhet.
 
Annonsen är redan borta, bra. Be din pappa att han kontaktar Södertörns Tingsrätt och ber att få kopia på mål nr: B 12777-09. Just det målet jag hänvisar till är bara ett exempel på denna organiserade verksamhet.

Jag har varit i kontakt med en person som ville sälja en nikon d700 med zeiss optik. Är erfaren handlare på blocket men här ringde varningsklockor. Jag fick bild på kvitto och körkort. Namnet var identiskt på körkortet med den sökningen som eniro gav. Men på kvittot ville han inte visa namnet på köparen med argumentet att han ville skydda den tidigare ägarens identitet. Undrar varför? Det finns också personer som luras med sin riktiga identitet. Dom har ingenting att förlora. Det behöver alltså inte vara andras identitetshandlingar. Och bedrägeri på blocket är lågprioriterat.

Kvitto och bilder på identitetshandlingar samt matchning på eniro är ingen garanti. Så tänkte jag tidigare men har tänkt om. Det finns också personer som försöker luras med mindre belopp under mottot många bäckar små. Har varnat om detta tidigare med ganska dålig respons tyvärr.
 
Jag har varit i kontakt med en person som ville sälja en nikon d700 med zeiss optik. Är erfaren handlare på blocket men här ringde varningsklockor. Jag fick bild på kvitto och körkort. Namnet var identiskt på körkortet med den sökningen som eniro gav. Men på kvittot ville han inte visa namnet på köparen med argumentet att han ville skydda den tidigare ägarens identitet. Undrar varför? Det finns också personer som luras med sin riktiga identitet. Dom har ingenting att förlora. Det behöver alltså inte vara andras identitetshandlingar. Och bedrägeri på blocket är lågprioriterat.

Kvitto och bilder på identitetshandlingar samt matchning på eniro är ingen garanti. Så tänkte jag tidigare men har tänkt om. Det finns också personer som försöker luras med mindre belopp under mottot många bäckar små. Har varnat om detta tidigare med ganska dålig respons tyvärr.

Det var Värmlandskillen, va?

Jag kontaktade honom och sade att jag bodde i ett angränsande landskap, så att jag kunde hämta. Men fick inget svar.....
 
ANNONS