Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Christer2

Aktiv medlem
Två saker som gör att A och B sitter säkra, vad jag läst mig till, hittills.

A sitter förmodligen skyddad bakom banksekretessen. Har läst flera inlägg här att banker varit totalt ovilliga att hjälpa lurade köpare att få tag i betalningsmottagaren. Och A har egentligen inte begått något fel i detta triangeldrama. Men om det bara vore två parter inblandade så hade förmodligen säljaren, även om han luras (t ex skickar annan vara än överenskommet, eller skickar en tegelsten) suttit skyddad av sekretessen.

B sitter förmodligen skyddad av att det, ur polisär synpunkt, "inte är något stort belopp det handlar om för" för stackars C.

Men om tillräckligt många har råkat ut för samma B så kanske något skulle kunna ske polisiärt.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Allmänt tips är väl att kräva Swish som betalsätt. Mig veterligt det enda sätt där du får reda på motpartens officiella namn, hämtat från den bank där motparten har sitt konto.
Du får ju dessutom tfnnumret, och kan lätt ringa/sms'a och kolla om motparten är medveten om att han just betalat för DIN vara, och inte någon annans.
7,5 miljoner av Sveriges befolkning har Swish, räkna bort de under 18 år och de allra äldsta så har nästan alla Swish.
 

Third eye

Aktiv medlem
Två saker som gör att A och B sitter säkra, vad jag läst mig till, hittills.

A sitter förmodligen skyddad bakom banksekretessen. Har läst flera inlägg här att banker varit totalt ovilliga att hjälpa lurade köpare att få tag i betalningsmottagaren. Och A har egentligen inte begått något fel i detta triangeldrama. Men om det bara vore två parter inblandade så hade förmodligen säljaren, även om han luras (t ex skickar annan vara än överenskommet, eller skickar en tegelsten) suttit skyddad av sekretessen.

B sitter förmodligen skyddad av att det, ur polisär synpunkt, "inte är något stort belopp det handlar om för" för stackars C.

Men om tillräckligt många har råkat ut för samma B så kanske något skulle kunna ske polisiärt.
Kreativt tänkande själar utan skrupler och samvete, de har alltid funnits...men det känns som de ökar i kvadrat.
Ja jag har tydliga regler i min annons. Skickas ej och swish eller direktbetalning via swedbank (ser transaktionen direkt då) och hämtas på plats. Samtliga kontakter på min annons har bara gällt gimbalen konstigt nog.
Kanske därför jag inte får grejjerna sålda :) Eller att ingen köper begagnat längre :)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Allmänt tips är väl att kräva Swish som betalsätt. Mig veterligt det enda sätt där du får reda på motpartens officiella namn, hämtat från den bank där motparten har sitt konto.
Du får ju dessutom tfnnumret, och kan lätt ringa/sms'a och kolla om motparten är medveten om att han just betalat för DIN vara, och inte någon annans.
7,5 miljoner av Sveriges befolkning har Swish, räkna bort de under 18 år och de allra äldsta så har nästan alla Swish.
Tyvärr så hjälper inte det i toklandet Sverige om skurken inte har några pengar. Polisen kan inte göra något då om du inte får den varan du tror dig betalat för.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Tyvärr så hjälper inte det i toklandet Sverige om skurken inte har några pengar. Polisen kan inte göra något då om du inte får den varan du tror dig betalat för.
Men nedan pratades om A, B och C. Du är säljare A. Köpare B hör av sig, men säger att betalningen kommer att komma från C.

B lurar C att betala för någonting B säger sig sälja, B talar om för C att pengarna ska swishas till nr siochså (som alltså är ditt).

När C då betalar dig via Swish kan ju du som schysst säljare lätt motfråga C om det är rätt att din vara ska skickas till B.
 

janne_145

Aktiv medlem
Allmänt tips är väl att kräva Swish som betalsätt. Mig veterligt det enda sätt där du får reda på motpartens officiella namn, hämtat från den bank där motparten har sitt konto.
Du får ju dessutom tfnnumret, och kan lätt ringa/sms'a och kolla om motparten är medveten om att han just betalat för DIN vara, och inte någon annans.
7,5 miljoner av Sveriges befolkning har Swish, räkna bort de under 18 år och de allra äldsta så har nästan alla Swish.
Det där hjälper inte. Jag blev snuvad på 2200:- förra året. Ja man får veta vad han heter osv men man får ju inte tillbaka nå pengar för det. Och de som scammar har massa domar bakom sig så då får det rabatt osv. Den jag blev scammad av fick rabatt i åtal så min anmälan slogs bort av polisen.
 

Third eye

Aktiv medlem
Det där hjälper inte. Jag blev snuvad på 2200:- förra året. Ja man får veta vad han heter osv men man får ju inte tillbaka nå pengar för det. Och de som scammar har massa domar bakom sig så då får det rabatt osv. Den jag blev scammad av fick rabatt i åtal så min anmälan slogs bort av polisen.
Fasen så tråkigt :-/
Man borde dra allt genom en betaltjänst egentligen, de går mellan och både kontrollerar den betalande och garanterar pengarna.
Borde ha valt Paypal/Tradera nu när jag tänker efter på min annons.
 

Resistent

Aktiv medlem
Var jä...t försiktig att köpa något av Ni..Jon.. En skojare som FS vägrar ta bort som medlem.
Annonserade efter en Fuji X100F här och Ni... Jon... svarade igår fm att han hade en för ett väldigt bra pris. Jag bad om bilder. Han skickade på nån Sony istället. Jag frågade och han bad om ursäkt sa att det blivit fel och han skickat sambons kamera istället. Sen kom det två bilder på rätt kamera. Jag bad om annan vinkel och även med hans namn med dagens datum skriven på en lapp bredvid. han skickade en bild från efterfrågad vinkel utan lapp "som han hade i sin telefon redan". Jag får känslan att det är bilder på två olika kameror. Jag bad om lappbilden igen och sen har han inte återkommit mer.

Så jag skulle nog också säga att han är ute efter att lura folk. Han är fortfarande kvar som medlem. Jag har skickat in anmälning eller iaf en notering att han verkar skum till abuse-adressen.
 

Cambo

Aktiv medlem
Annonserade efter en Fuji X100F här och Ni... Jon... svarade igår fm att han hade en för ett väldigt bra pris. Jag bad om bilder. Han skickade på nån Sony istället. Jag frågade och han bad om ursäkt sa att det blivit fel och han skickat sambons kamera istället. Sen kom det två bilder på rätt kamera. Jag bad om annan vinkel och även med hans namn med dagens datum skriven på en lapp bredvid. han skickade en bild från efterfrågad vinkel utan lapp "som han hade i sin telefon redan". Jag får känslan att det är bilder på två olika kameror. Jag bad om lappbilden igen och sen har han inte återkommit mer.

Så jag skulle nog också säga att han är ute efter att lura folk. Han är fortfarande kvar som medlem. Jag har skickat in anmälning eller iaf en notering att han verkar skum till abuse-adressen.
Lönlöst att få bort trollet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fasen så tråkigt :-/
Man borde dra allt genom en betaltjänst egentligen, de går mellan och både kontrollerar den betalande och garanterar pengarna.
Borde ha valt Paypal/Tradera nu när jag tänker efter på min annons.
Fast om du lämnar över prylarna personligen, och i samband med det får pengarna swishade av personen som tar emot det du säljer borde du väl sitta ganska säkert?
 

StanM

Aktiv medlem
Varning för bedrägeriförsök via Blocket.

Jag har precis råkat ut för ett bedrägeriförsök på Blocket. Har lagt ut en annons på ett objektiv, begärt pris är 12,000kr inkl frakt inom Sverige.
Blocketanvändaren bocegif656 kallar sig Mak Cole (eller vad han/hon nu heter) skickar ett meddelande på.
Nedan är SM = jag, MC = Mak Cole

MC via Blockets meddelande "vänligen maila mig (cmak30768@gmail.com). är intresserad av att köpa".

SM, dum som man är, mailar jag honom via vanlig mail
"Kontakt ang Leica Elmarit 28 på Blocket.
Mvh,
Stan"

Och så går cirkusen igång.

MC
"what is the last price for it " (SM kommentar: nu går han över till engelska)

SM
"11,500kr plus 50% of the shipping cost. Shipping is within Sweden only.
Payment by Swish before shipping."

MC
" okay sounds good, I am satisfied with your asking price and I have arranged for a pickup agent( Shipper ) who will be coming to pick it up as soon as the payment is made and I'll like to pay u through PayPal and do u have a PayPal acct so I can make the payment of the funds?
PayPal Email :
Phone number:
so get back to me with the details I ask from you so that I can proceed with the PayPal Payment
Regards"

SM
"Sorry, I don’t use PayPal. Swish only and I’ll send the lens to your address in Sweden using Postnord traceable package.
The reason I don’t use PayPal and ‘agent pickup’ is that there have unfortunately been scams around this.
Maybe I’m too cautious but better safe than sorry.
I hope you understand."

MC
" I insisted on paypal because I don't have access to my bank account online as i don't have internet banking and can't go to the bank due to the nature of my job, and pls if you don't have paypal account yet, it is very easy to set up, go to www.paypal.com and get it set up , after you have set it up i will only need the email address you use for registration with paypal so as to put the money through."

SM
"If you insist on PayPal and shipping agent pickup then we can stop this conversation here and now.
I will not proceed in this way.
I have stated my payment and shipping requirements."

Därefter anmälde jag bocegif656 Mak Cole till Blocket och fick svar mycket snabbt.

Blockets kundsäkerhetscenter svarar:
"Stort tack för att du informerar oss! Detta verkar dessvärre röra sig om ett så kallat massutskicksbedrägeri eller en variant av den bedrägeriformen.
Du kan läsa mer om denna typ av kriminella verksamhet på följande länk:
https://www.blocket.se/om/sakerhet/kopa-eller-salja-utanfor-sverige
En bra tumregel är att undvika alla kontakter där den andra parten omedelbart försöker styra konversationen till en extern kanal så som e-postadress då detta är typiskt vid denna form av bedrägeri.
Givetvis ser jag till att spärra användaren om detta inte redan är gjort.
Om ni redan har upprättat en dialog via någon annan kanal så som e-post så rekommenderar jag att du avbryter detta och blockerar avsändaren.
Hör gärna av dig om du har några funderingar.
Tack igen!
Vänliga hälsningar,"

Ja, nu är man en erfarenhet rikare... Dock är jag inte ett objektiv fattigare.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Men hur skulle detta bedrägeri ha fortsatt, jag antar att det är ett Nigeria scam och att de har ingen agent här i Sverige som hämtar kameran. Skulle han betala in för mycket via paypal och kräva återbetalning via Western Union och sedan skulle det visa sig att hans paypal saknar täckning, alt dras tillbaka med ursäkt att du inte hade levererat.

Andra möjligheter?
 

StanM

Aktiv medlem
Bedragaren vill knappast lägga ut pengar och betala DHL, UPS eller annan kurirfirma för frakten i förskott så jag misstänker att det finns lokala medhjälpare här och där som hämtar varor mot viss peng.
Jag tyckte att bedrägeriförsöket var så uppenbart att det bästa var att helt enkelt avsluta konversationen.
Det finns säkert andra möjligheter som dessa människor kan dra till med för att lura folk så det gäller att vara på sin vakt och inte låta sig bli indragen i långa diskussioner där man blir bortkollrad. Bättre då att helt enkelt säga ’nej’, tycker jag, och stå fast vid det.
 
ANNONS