Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Grönberg

Aktiv medlem
Jag har nyligen lagt in två annonser på objektiv här på fotosidan. Fått flera svar från uppenbara bedragare. Lätta att avslöja men jäkla trist.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Håller med. Så fort någon oavsett språk börjar prata om "objektet" osv istället för kameran, objektivet eller vad det är så är det bara att låta bli att svara. De är ekonomiska med språket eftersom de svarar på en massa annonser på olika saker med samma mail. När någon nappar på kroken kan de börja svara specifikt. Jag vet inte riktigt hur upplägget ser ut, men jag kan tänka mig att man inte får pengarna. Kanske skickar de ett skickligt gjort falskt PayPal-kvitto på överföringen och hoppas att man skickar grejorna.
 

StanM

Aktiv medlem
Ja, vi måste vara vaksamma. Därför är det viktigt att vi delar med oss av erfarenheterna och sprider kunskapen om sådana bedrägeriförsök.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Kanske den här metoden överst, falskt kvitto och sedan ska man betala frakten med köparens pengar man egentligen aldrig fått.

 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Jag köpte på mig en ny utrustning nu under Coronakrisen och har köpt mycket begagnat via blocket på distans. Är mycket försiktig av mig och har läst bla. denna tråden och försökt lära av andras erfarenheter. När jag läste senaste dagarnas inlägg kände jag att jag måste dela med mig av ett par reflektioner;

1; Blocket har sin service "Blocketpaketet" vars målsättning är att skapa en säker distanshandel. Jag har som köpare använt det ett antal gånger och tycker det fungerar lysande. Jag har dock aldrig sålt något via den metoden och tyvärr drar sig många säljare från att använda det. Ofta med diverse svepskäl som att det är för krångligt, det tar för mycket tid, etc etc och försöker få mig som köpare att föra över pengar innan. Något jag av princip vägrar. Är det någon som känner till om det finns problem eller scamförsök med blocketpaketet?

2; Jag kan förstå att man som säljare vill ha pengarna i förväg vilket verkar vara normen när man köper begagnat på distans. Jag vill dock hävda att om något är det köparen som löser större risk att bli blåst då kontanter är betydligt mer värdefulla för en lurendrejare än en vara som måste säljas vidare vilket då innebär mer jobb och risk. Jag skulle gå så långt som att hävda att alla säljare som insisterar på "pengar insatta på kontot först" hjälper till att normalisera detta som betalmetod vilket så uppenbart drar till sig lurendrejare och skapar situationen vi har idag. När det finns säkra(?) metoder för distanshandel, varför vill man inte använda sig av dem?
 

Bessel

Aktiv medlem
Blocketpaketet har sin egen tråd, klart intressant.
 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Blocketpaketet har sin egen tråd, klart intressant.
Ah, tack. Intressant läsning som du skriver. Jag kan se båda sidornas åsikt. Personligen tycker jag dock fortfarande Blocketpaketet fyller ett värde, det fördelar risken jämnare mellan säljare och köpare samt att det förmodligen skrämmer bort en stor del av alla bedragare. Även om BP kan leda till tvister och folk som missbrukar det så lär de som sätter scams i system skrämmas bort i med att man måste identifiera sig.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Inte bara som säljare utan även som köpare måste jag bli kund hos Rocker Pay, ett varumärke hos Bynk. En konsumtionslånebank med dåligt rykte. Varför ska jag behöva bli det om jag vill betala en begagnad vara kontant? Vad gör de med mina uppgifter, får jag en massa besvärlig reklam eller värre grejor? Nej tack.

Huvudmålet måste ju vara att man ska locka köpare att ta "snabblån" och andra blancolån med höga räntor och avgifter för att finansiera sina Blocket-köp. Inte ens handeln mellan privatpersoner får vara ifred för hetsen med kreditkonsumtion.
 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Har Blocketpaketet varit bidragande till att en dispyt med säljaren har lösts för dig?
Nej lyckligtvis inte. Problemet är att man inte vet vilka ev. problem det undvek som man aldrig kommer att bli medveten om. Ex. köpte jag en träningsklocka där säljaren inte skickade med alla nödvändiga delar. Inte medvetet men nu kunde jag hålla pengarna till han letat rätt på de saknade delarna och skickat dem. Om inte blocket hållit pengarna hade han kanske inte varit lika motiverad att gräva runt efter grejer på vinden...

Om du läser ett par inlägg längre ner så ser du vad jag skrivit efter att ha tipsats om tråden om blocketpaketet;

" Jag kan se båda sidornas åsikt. Personligen tycker jag dock fortfarande Blocketpaketet fyller ett värde, det fördelar risken jämnare mellan säljare och köpare samt att det förmodligen skrämmer bort en stor del av alla bedragare. Även om BP kan leda till tvister och folk som missbrukar det så lär de som sätter scams i system skrämmas bort i med att man måste identifiera sig. "
 

PMD

Aktiv medlem
Så länge allt går väl har man ju inte haft någon nytta av att ha använt sig av Blocketpaketet. Det är först när det strular som det visar sig om det är någon poäng med det.

I fallet med klockan: behövde du blanda in Blocket för att få säljaren att skicka de saknade delarna? Annars går det ju inte att veta om säljaren helt enkelt bara var ärlig.

Jag har ännu inte sett någon berättelse där Blocketpaketet faktiskt har löst en tvist.
 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Då får jag kontra och fråga om du känner till någon som blivit blåst via Blocketpaketet?

Vissa saker tar man till för att minska risken för otrevliga konsekvenser. Du tar inte ett vaccin och klagar på att du aldrig blev sjuk. Jag säger inte att BP är en garanti för att inte få problem, det kommer alltid att kunna utnyttjas i någon mån. Du kan bli rånad eller pålurad ett falskt eller krånglande objekt vid ett fysiskt möte också.

Jag vill fortfarande påstå att BP minskar risken pga tidigare nämnda argument.
 

StanM

Aktiv medlem
För länge sedan fick jag ett råd av en äldre herre som handlade med vintage klockor, jag delar gärna med mig av hans råd.

Du köper säljaren lika mycket som varan, sade han.

Ett enkelt och klokt råd. Jag har både köpt och sålt på Fotosidan, Blocket, eBay och de få gångerna jag känt mig lurad, berodde det helt enkelt på min egen dumhet då jag inte läst varubeskrivningen tillräckligt noga.

Nä, nu skall jag ut på nätet och hitta en fin Hasselblad. Jakten kan börja.
Ha det så bra, allihopa.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
För länge sedan fick jag ett råd av en äldre herre som handlade med vintage klockor, jag delar gärna med mig av hans råd.

Du köper säljaren lika mycket som varan, sade han.

Ett enkelt och klokt råd. Jag har både köpt och sålt på Fotosidan, Blocket, eBay och de få gångerna jag känt mig lurad, berodde det helt enkelt på min egen dumhet då jag inte läst varubeskrivningen tillräckligt noga.

Nä, nu skall jag ut på nätet och hitta en fin Hasselblad. Jakten kan börja.
Ha det så bra, allihopa.
Gott råd! Brukar försöka ringa och prata med personen ifall det är möjligt. Sedan hjälper det att jag "känner" en hel del av medlemmarna här. Det känns tryggare handla av någon som varit medlem i många år och som köpt och sålt mycket.
 

PMD

Aktiv medlem
Då får jag kontra och fråga om du känner till någon som blivit blåst via Blocketpaketet?
Nej, men det säger väl inte så mycket?
Vissa saker tar man till för att minska risken för otrevliga konsekvenser. Du tar inte ett vaccin och klagar på att du aldrig blev sjuk. Jag säger inte att BP är en garanti för att inte få problem, det kommer alltid att kunna utnyttjas i någon mån. Du kan bli rånad eller pålurad ett falskt eller krånglande objekt vid ett fysiskt möte också.

Jag vill fortfarande påstå att BP minskar risken pga tidigare nämnda argument.
Ett vaccin brukar släppas till allmänheten efter kliniska försök där man har påvisat dess effekt.
 

PMD

Aktiv medlem
Gott råd! Brukar försöka ringa och prata med personen ifall det är möjligt. Sedan hjälper det att jag "känner" en hel del av medlemmarna här. Det känns tryggare handla av någon som varit medlem i många år och som köpt och sålt mycket.
Jag håller med om rådet. Jag köper en del på Tradera och omdömessystemet som finns där tror jag hjälper en del. Jag har avstått från en del köp pga det systemet.
 

niklas_klinte

Aktiv medlem
Nej, men det säger väl inte så mycket?

Ett vaccin brukar släppas till allmänheten efter kliniska försök där man har påvisat dess effekt.
Vad har det med saken att göra? Poängen är att du med vaccinet aldrig kommer få ett kvitto på om du faktiskt hade blivit sjuk UTAN vaccinet. På samma sätt som du aldrig kommer att få reda på de ev. blåsningar som kan undvikas om fler använde Blocketpaketet eller dylika lösningar som på olika sätt försöker styra upp dagens marknad som så uppenbart drar till sig skojare.
 
ANNONS