D300 är mitt råd. Jag är såld på Nikons system. ;o)
Efter två år med Canon EOS 30D, 5D och 1D MKII kan jag inte säga annat än att Nikon lyckats klart bättre. Jag vet dock folk som handlat nya EOS 40D och är helnöjda. Nikons D300 är dock nyare är de andra jag ägt och elektroniken blir allt bättre i rasande takt.
Vad jag var missnöjd på med Canons modeller var att det aldrig gick att få skarpa JPG-bilder direkt från kameran. Det fick man alltid fixa med Photoshop. (Där var 5D ett undantag med krispiga JPG-bilder direkt från huset.) Annars är det ett känt EOS problem.
Nikon fixar den biten med bravur. Skillnaden är oxå att kontrast/färg dvs bildmässigt enl. mitt tycke blir bättre med en Nikon. Ergonomin är oxå bättre med D300:ans alla knappar rätt placerade på utsidan av huset. OCH den inbyggda blixten är justerbar i styrka på Nikons D300 och lyser ut så bra att man blir förvånad. (Hur 40D har det med blixten vet jag inte.)
I övrigt är det billigare optik till Canons kameror. Mindre beg. marknad på Nikonprylar vilket iofs Tradera brukar råda bot på där man kan handla billiga nya prylar om man har tur. (Man är ju ofta inte ensam i budgivningen precis så det gäller att ha lite tur oxå.)
40D eller en D300??? Jag bytte i alla fall för att jag jämförde bilder från båda kamerorna. Där fanns en skillnad till Nikons fördel.
Ta med dig ett minneskort och kör ner till en affär där de har båda modellerna och be om att få plåta med båda. Finns nog ingen annan lösning... Man måste själv få känna och klämma, annars kan det bli hur fel som helst i slutändan. Nikon gör bra kameror, och det gör tyvärr Canon oxå... ;o) Bildmässigt är en sak och känslan/ergonomin är en annan, men de hänger ihop. Trivs man inte med huset blir det nog inte så bra bilder heller...