Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Morello

Ny medlem
Jag undrar vad man ska tänka på när man ska köpa begagnad kamera...

Kan en fin Canon 20D vara nåt kanske? Vad är rimligt pris? Hur många exponeringar är rimligt?

I dagens läge har jag ingen systemkamera men vill skaffa en.. har just nu en Olympus C750 UZ som sköter sitt jobb men den "laggar" emellanåt... :(

ska man satsa på begagnat eller nytt som nybörjare för systemkamera?

Vad som är ett rimligt pris kan bara du avgöra, själv skulle jag tycka att runt 8000:- är okey om den kanske "gått" 10'000 exponeringar. Sedan skulle jag värdera ett vertikalgrepp ganska högt. Antal exponeringar som är rimligt, ja säg det. Det är som miltalet på en bil, det är så mycket som spelar in så det är svårt att säga. Är den välskött kan man nog tryggt köpa en som tagit 30 tusen exponeringar medan en som är mindre välskött kanske havererar efter 10 tusen exponeringar. Med välskött menar jag t.ex. att man inte bytt objektiv en blåsig dag på stranden där man riskerar att få in sandpartiklar som gör att slutaren utsätts för större slitage än en "ren" slutare. Det är så mycket som spelar in så det är svårt att ge något enkelt och entydigt svar.

Sedan kan det också vara värt att köpa en sliten kamera till ett lågt pris och sedan byta slutaren och kosta på en rengöring, då vet man vad man har.

På frågan om begagnat eller nytt är det väl din ekonomi som avgör, men jag tror nog att de flesta kommer att ge dig rådet att köpa begagnat för att kunna ha råd att köpa lite roliga objektiv som på sikt utvecklar dig som fotograf långt mer än ett nytt kamerahus.

Det finns en massa digitala hus på begagnatmarknaden så det är bara att kika runt. Ta inte första bästa utan tänkt till vad det är du vill ha och värderar högst. Tänk på att känslan och funktionen av reglagen kan vara väl så viktigt som antal pixlar, starttid och annat tekniskt "dravvel"

Jag kör själv en Canon 10D och skulle inte byta "upp" till en 20D eller 30D. Bildfilerna blir tillräckligt stora och brusfria för min del och huset är rejält skönt. Visst tar det en evighet att starta den men det göra jag en gång per dag, att titta på en bild tar lite tid men det är inget jag prioriterar. Andra prioriterar dessa saker och då ska de såklart köpa en kamera som motsvarar deras krav och behov.

Det viktigaste är att du tänkter igenom vad du ska använda kameran till och vilka saker som är viktiga för dig. Om det sedan resulterar i att du köper en Canon 1DS MkII eller en Canon D30 (ja det är rätt och ska inte vara 30D utan jag syftar på Canons tidiga 3 Mpixels kamera) eller motsvarande av något annat märke är upp till dig och dina krav/önskemål.

Många håller fantasipriser.
Begagnad 20D kostar väl fortfarande mera än en ny 400D och nära på lika mycket som en 30D...

Tack så hemskt mycket för det svaret :) det har underlättat mycket för mig...

Nu återstår endast jakt efter en kamera :)

Tusen tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto