Annons

Råd om begagnad för barnfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Jodå, Panasonic, Olympus och Fujifilm har tillverkat spegelfria kameror i över tio år.
Fast spegelfria från den tiden var måttligt bra. t.ex laggiga sökare, usel autofokus. Det är först de senaste 5-6 åren som spegellösa blivit vettiga alternativ till dslr och då rör det sig främst om dyra toppmodeller som knappast kommer att finnas som begagnade inom ens närheten av TS budgetram.
 

MrMtb

Medlem
Kolla på Panasonic Gx80 (eller nyare begagnade Olympus/Panasonic modeller). Bra på att filma och riktigt bra på foto med suverän bildstabilisering, jag använder 12-32/3.5-5.6 och 45-150/4-5.6 (betalade under 5000:- för allt nytt) vilket motsvarar 24-300 FF men lägg till ett ljusstarkt (billigt) fast objektiv och jag tror inte du kommer bli besviken på varken funktion eller bildkvalitet. Otroligt billiga på begagnatmarknaden också, finns några år gamla toppmodeller för tusenlappar. Jag har inte så många bilder på min profilsida här på fotosidan men de flesta är fotade med denna kombination.
 

Magnus Rehn

Ny medlem
Jag kan konstatera att jag idag har stor glädje av de bilder av barn och katter som jag har tagit genom åren med en Canon 600D. Ofta med kit-objektiven, oftare med Canon EF 50mm f/1.8, som också går att köpa begagnat till lågt pris. Vill du ta bilder inomhus föreslår jag att lägga till en extern blixt. Det kommer göra större skillnad än att uppgradera till en nyare fullformatskamera. Där duger också en begagnad tredjeparts-blixt utmärkt så länge den går att vinkla åt alla håll. Det är klart att du kan få bättre bilder med mycket dyrare och bättre utrustning, men det ovanstående räcker långt och du vill komma igång. Och eftersom små barn inte är små så länge så skaffa nåt nu som du har råd med snarare än missa alla unika tillfällen som inte kommer tillbaka.

Du kan nog ta bättre filmer med nästan vilken hyfsat ny mobiltelefon som helst än du kan göra med en DSLR med några år på nacken.
 

hedtjarn

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att att vill du ha gigantiskt mycket kamera för pengarna ska du köpa en begagnad 6D och komplettera med ett 50mm f1.8. Kamerahuset ligger så lågt som 3500kr för stunden och objektivet kan hittas för en femhundring. Lite mer än din budget, men du kommer kunna sälja den för i princip samma peng när du sedan ska byta upp dig.

Kameran är fullformat och pallar därmed väldigt mycket sämre ljusförhållanden än de exempelvis Canon 500D/550D/600D/7D som andra tipsat om, då denna har större sensor. Kameran har dessutom Wifi så du kan snabbt och smidigt slänga över bilder till mobilen om u fort vill få iväg dem på instagram eller annat.
 
ANNONS