Annons

Begagnad eller ny fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_basket

Ny medlem
Hejsan, är med en ganska mager budget sugen på en fotoskrivare. Har hittat en begagnad Epson photo stylus 2100 för ca 2500. Jag har dock förstått att denna är ganska gammal och undrar då om det skulle vara bättre att köpa en ny för ungefär samma pris?

Mvh Sebastian

Det beror rätt mycket på om det är något bläck med. Ett kit originalbläck till denna går på runt 1600:- (om man har båda sorternas svart).

Nya A3 skrivare finns från 3500:- men då med ngt enklare utförande.

Är den i mycket gott skick OCH med bläck kanske det kan vara idé

okej, det var med bläck i denna och den sades vara i bra skick, men undrar då hur längde dessa patroner räcker (har ingen koll alls på detta), även hur pass bra utskrifterna blir.
För mig skulle det räcka med en A4 skrivare, tror du jag skulle kunna få en sådan med liknande utskriftskvalité för samma penning?
tack för svar!
Mvh Sebastian

När det gäller A4 så:

Om man tittar på Epson så går ju deras R800 på nästan 3000:-

Canon har ju en del bra "Pixma" som är klart billigare.

Jag har själv slutat skriva ut hemma och beställer i stället bilderna från Crimson. Orsaken är att jag oftast vill ha antingen större utskrifter än en skrivare i "rätt budget" klarar av eller om det är mindre format blir det större upplagor. Om man räknar litet på kostnaden för skrivarpapper av bra kvalitet, kalkylerar med 15-20% spill och sedan lägger till kostnaden för det vansinnigt dyra bläcket (räkna med att upp till 30% av bläcket går åt till "head-cleaning" eller utksrifter som blir kass) så tjänar man liksom inte på att skriva hemma.

Det är klart att om man har riktigt bråttom med att få fram bilden på papper är det oslagbart. Och visst är det rätt kul att kunna lägga ut bilder på CD/DVD. Men då kanske en skrivare strax under "utställningsklass" räcker fint?

Pixma 4500 kanske? Kostar litet drygt 1000 lappen och får bra kritik?

Det absolut viktigaste med skrivare är att man antingen har proffsprofiler eller en rip för att kunna få ut ett exakt proffsbild har du det så blir bilderna bättre än labbets.
Om man ser på proskrivarna tex epson 2400/ gamla 2100 så är bläckkostnaden dyr.Jag hade 2100 o en bläckpatron då kostade 179 kr för 19ml.
Till min 7800 skrivare betalar jag 700 kr för 220 ml det är rätt stor prisskillnad per ml.
En bild från 2100 i A4/storlek kostade 24kr i bläck kostnad.
Om du vill satsa så skulle jag å upp i storlek till tex epsons 3800 skrivare för att få billigare driftsekonomi fast det gäller bara om du ska sälja/printa mycket bilder.
Ska du köra bara för nöjes skull så är en 2100 skrivare inte fel med en bra profil det är samma kvalite som från tex stora 7600 skrivarn.
Nackdel med 2100 är att den geggar igen lätt men det är nästan alltid uppsammlings kudden för färg under skrivhuvudet som är full med färg.Den rengör du enkelt genom att när du startar skrivarn o skrivhuvudet flyttar sig från kudden då drar du sladden till skrivarn så att du frilägger kudden sedan gör du rent den(suger upp överflödigt bläck)genom att lägga indränckt torky papper med fönsterputs på kudden sedan torkar du upp det överflödiga bläcket med tops.

okej tack, men hur fixar man proffsprofiler då?
ja ska skriva ut för nöjes skull och igentligen inte särskilt mycket.
så en sista mer konkret fråga, en epson 2100 eller en canon pixma ix4000, eller helt enkelt lämna in dem.

Mvh Sebastian

ANNONS
Götaplatsens Foto