Annons

Begagnade presskameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur säkert det är att köpa en kamera som tidigare varit använd på en tidning? Jag har hört både positiva (ex. servas ofta) och negativa (slängs med etc.) omdömen.
Vore tacksam om någon som har erfarenhet vill dela med sig av den.
Tack!
/Linus

Linus Sundahl Djerf skrev:
Hur säkert det är att köpa en kamera som tidigare varit använd på en tidning? Jag har hört både positiva (ex. servas ofta) och negativa (slängs med etc.) omdömen.
Vore tacksam om någon som har erfarenhet vill dela med sig av den.
Tack!
/Linus
Vet inte om de servas så ofta....De skickas väl oftast bara till verkstaden när de har pajat.
Jag skulle nog undvika en presskörd kamera. Kanske om du hittar en grisbillgt som du kan ha som backup.

Presskört är presskört!
Priset bör ju däremot bli därefter. Om du är ute efter att komma över en yrkeskamera till en billigare peng kan detta vara ett alternativ, men kanske inte det bästa alternativet.
Dock bör du försöka se till att kameran antingen är eller blir servad inför köpet.

Om du efter ett köp behöver låta serva kameran och de hittar fel så kan det bli en kostsam historia att låta laga.

Jag och flera av mina kompisar har kört presskameror. Har funkat hur bra som helst. Men klart att de ska vara rejält billigare och gärna välservade.

Hm, Magnus nu gjorde du det besvärligt.
Jag hittade Canon eos 3 kameror med booster för 8750:- på www.madeco.se. De visste dock inte när de var servade och de hade varit hos tidningen i 2 år. Det enda de kunde säga var att de såg väldigt bra ut.
Jag vet inte om det är ett bra pris för en presskörd eos 3:a.

Presskörd behöver inte betyda slutkörd, eller för den delen dåligt skick.

8800:- för en EOS 3 med booster får väl anses som ganska bra eftersom det kommer från en handlare (men som sagt, är den hårt körd så, kanske i överkant). Men jag har sett EOS 3:eek:r med booster i nyskick i annonser för 10-11000:-

froderberg skrev:
En 3:a håller för 100 000 exponeringar. Det kommer inte ens en pressfotograf upp till på två år.

Säg inte det! Om man räknar runt 200 arbetsdagar per år så behövs mindre än 7 rullar om dan för att man ska komma upp till 100.000 exponeringar på 2 år. Inte helt omöjligt.

Fast det är klart. De flesta använder ju 2 hus så då blir det lite annorlunda.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

froderberg skrev:
En 3:a håller för 100 000 exponeringar. Det kommer inte ens en pressfotograf upp till på två år.

jag läste ett test av slutare, där hade de testat en eos3 slutare (samma som på 1v, 1d, 1ds), i praktiken alltså, till 421 000 exponeringar.. så slutaren lär hålla.

Det är inte exakt samma slutare i 3 och 1v. De är släkt men inte samma. Ljudskillnaderna är t ex stora.

Eos 1v ska klara 150 000 exp
Eos 3 ska klara 100 000 exp
Eos 1n ska klara 100 000 exp
Eos 1 ska klara 50 000 exp

visst är det samma slutare, iallafall samma sorts, har för mig att det som skiljer är endast dämpningsmaterial.

de håller hursomhelst :)

O B S ! !
Har för mig att Macecos priser på nätet är exkl. moms. Bara så att ni tänker på det... i så fall kanske inte priset är så billigt. Kanske har ni företag och då spelar det ju ingen roll.
/Petnisse

Med hänsyn till att kamerorna är ganska fräscha (jag har kollat in dem) och att de har den nya boostern är priset bra. Klart köpläge.

vad som är viktigt är väl att du får titta och känna på kameran innan du köper den.. innan jag hittade kameran som jag kör med nu var jag i göteborg och kollade på kodaks begagnade. Tänkte då köpa eos 1 men ämdrade mig ganska fort, dom var ordentligt slitna!
Skulle jag vara du så skulle jag spana efter privat annonser t ex i tidningen FOTO, det finns nog en del del bra kameror som ej är proffs körda!

Lycka till! /David Eng

När jag körde för en tidning tidigare använde jag två kameror hela tiden.. En med ett långt tele och en med normalzoom eller vidvinkel. Den jag hade med zoomen så ut som skit efter något år medans den med telet på ser ut som ny! Beror mycket på vad man har för optik hurmycket det slits.. telet la jag på baksätesgolvet medans den andra slängdes ner på passagerarsätets golv med blixt och hela faderuttan på!

Tror inte man kan säga generellt att presskameror är slutkörda.. Det finns ju pressfolk som bara fotar studio och småjobb...

Säger som presschefen på G-P, Jan-Peter tror jag han hette (vi var på studiebesök där i höstas).
Han skulle inte vilja ge en till sin värste fiende...nåt åt det hållet. Han gjorde det klart för mig(oss) att det mesta är uttjänt och har gjort sitt.

/David

.. Och därmed blir priset längre.. Är helt säker på att de flesta sådana kameror duger åt 90 % av fotosidans medlemmar under många år iaf!

Linus Sundahl Djerf skrev:
Hm, Magnus nu gjorde du det besvärligt.
... Det enda de kunde säga var att de såg väldigt bra ut.
Jag vet inte om det är ett bra pris för en presskörd eos 3:a.

Jag skulle inte vara alltför orolig. De kan mycket väl ha stått på hyllan de sista två åren medan fotograferna använde digitalt istället. Om handlaren säger att de ser fina ut så kan man nog vara ganska lugn. Det var ju en etablerad handlare.

ANNONS
Götaplatsens Foto