Annons

Begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Ny och vilsen i Canons värld.

Vad anses vara för många exponeringar för en 5D?

Kan man på Canons site registrera sina produkter?

Nikon har en gul lapp (garantilapp) man ska vara noga med att följa med när man köper begagnat, har Canon något motsvarande?

Det står inte i manualen eller tekniska specen, men Canon själva har nämnt 100.000 exponeringar.
Vad konfidensintervallet är för denna siffra vet nog bara Canon själva eller hur det är uppskattat.
Förmodligen dör kameran teknikdöden långt innan de flesta av oss kommer i närheten av 100.000 exponeringar.
Enligt många på ffotosidans forum så är är 5D lika modern som en ångmaskin.
Själv tycker jag att det är en djävla bra ångmaskin och AI fokus fungerar utan att man skickar in den ett par gånger till Canon.

Antal exponeringar säjer långt ifrån allt. Om en kameran används i studion och har gjort många expoeringar men få objektivbyten kan detta mycket väl vara bättre än en som använts mycket ute med fler objektivsbyten men färre expoeringar. Det har troligen kommit in mer damm och partiklar i den senare kameran vilket ökar slitaget. Man måste se till det allmänna skicket och hur kameran använts för att kunna göra en bedömning, men mer än en bedömning är svårt att göra om man inte ska skruva ner kameran och verkligen kontrollera den.

Sedan kan man ha otur och köpa den "perfekta" kameran och två veckor senare så rasar slutaren.

Jonas

Frågar igen:

Kan man på Canons site registrera sina produkter?

Nikon har en gul lapp (garantilapp) man ska vara noga med att följa med när man köper begagnat, har Canon något motsvarande?

Jo, med alla kameror som Canon säljer skickas det med "European Warranty System" som visar att kameran är köpt i Europa och därmed gäller inom kontinentalgarantin för dig men å andra sidan ser Canon det garanterat på serienummret vart kameran är köpt så frågan är om det verkligen behövs?

den enda länken om garanti från canon som jag hittade på google var: http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/foS_garantier.asp

Står i valet och kvalet att köpa ett begagnat hus från USA, manhattan. Men är osäker gällande garantin. Har läst gamla trådar här på fs men vet inte riktigt vad som gäller. Enligt honom så är garantin internationell och gäller i Sverige. "Det är Infocare i Bromma som behandlar Canons garantiärenden".

Huset är köpt jun -07, 3000 exp + ett extra batteri + fjärrutlösare. Säljaren har inget inköpskvitto men ett garantibevis.

Mellanskillnad jämfört med att köpa nytt hus i Sverige är 6200:- ink moms (3900:- ex moms).

Låter inte som någon höjdar affär, kamerahuset kan säkert vara i bra skick å så, men nje. Men du kommer kanske att få betala svenskmoms på det begagnade huset du köper på Manhattan. Om du är moms registrerad å så är jag inte säker på att du kan dra av den på begagnade varor, om det nu inte är ett företag du handlar av.

Kan ju bara rekomendera at köpa en ny 5D för 13 900 kr hos B&H.

LÄNK: http://www.bhphotovideo.com/c/product/397314-REG/Canon_0296B002_EOS_5D_Digital_Camera.html

Linis skrev:
Står i valet och kvalet att köpa ett begagnat hus från USA, manhattan. Men är osäker gällande garantin. Har läst gamla trådar här på fs men vet inte riktigt vad som gäller.

Det som gäller är att du har ingen garanti i sverige. Det har aldrig varit några tveksamheter på den punkten.

Det har visserligen varit möjligt att köpa till en extra mack-garanti, men hur väl den fungerar vet jag inte.

Om du nu verkligen vill ha 5D, köp ett exemplar i Sverige så får du service ifall något strular. 6000kr är inte tillräcklig besparing, jag hade köpt nytt. Kameran är ingen investering, utan ett verktyg som ska fungera i alla lägen.

Oj sorry, var lite otydlig. Huset finns här i Sverige men köpt i USA.

Killen kan sälja det till mig som företag, och priset han har sagt på huset är ink. moms.

Okej, får inte riktigt ihop hur mkt han vill ha för det. Men om du är moms registrerad så kan det vara ett alternativ, men jag skulle inte göra den affären.

Två andra möjligheter är ju ett nytt hus i Sverige för 16800 om du drar av momsen.

Eller annonsen nedanför med 1/2 års garanti kvar på kameran, men du kan ju inte dra av momsen på den 13000 kr.

http://www.fotofynd.se/visa.php?2928

Är du momsregistrerad?

Han vill ha 14800:- ink moms för sitt hus (11100:- ex moms). Han kan sälja som företag.

På kameraexperten hittar jag ett nytt hus för (sorry räknade fel tidigare) 20.999:- ink moms. 15.750:- ex moms.

Har redan mailat den snubben tidigare, utan svar. Förmodligen såld.

Men jag tror jag väljet ett svenskt hus... känns säkrare med garantin. Det är ju ändå en hel del pengar.

Hegethorns eller Kameraexperten, någon som har erfarenheter?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto