Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Känner ett behov av att skriva av mig. Är det bara jag som förundras över de otroligt höga begagnatpriser som råder på vissa produkter? Såg just en Canon 420 EX på tradera som är uppe i 1620kr. Sedan dess har Canon släppt 430 EX och därefter 430 EXII. Den sistnämnda går att köpa ny i Sverige för 2290kr. Tycker det är märkligt höga priser. Samtidigt tycks begagnade kamerahus tappa otroligt mycket i värde, trots att kamerar som Canon 5D, Nikon D2, Canon 30D etc fortfarande borde räknas som väldigt kompetenta kameror. Som sagt, var tvungen att skriva av mig lite.

Känns iof bra att veta att det går att få avsättning för prylar som man plöjer ner en hel del pengar i. Får nog bli en ny blixt för min del eftersom jag inte tycker det är värt att "spara" några hundralappar för en utgången modell utan garanti...

Men säljer de verkligen för de priserna? Jag ser ständigt D40-kit på Blocket som ligger ute för 4000 spänn, d v s mer än nypris, men det är väl tveksamt om någon är dum nog att köpa för det priset...

Slutpriser på olika auktioner blir ofta höga. I bland högre än det aktuella nypriset. Detta är en klassiker då oerfarna köpare dras med i budgivningen, samtidigt som de inte ställer budet i relation till ett referenspris på marknaden. Detta oavsett om referenspriset är begagnat eller relaterat till ett nypris. Ha-begäret vinner således över förnuftet. Önsketänkande förekommer också i olika annonser där säljaren chansar på att sälja dyrt och hoppas på att ngn inte vet det rätta värdet på aktuell vara. Vad är rätt pris föresten? Antagligen det pris som konsumenten väljer att betala. Jag tror att man får sätta upp egna referensramar gällande vad man är beredd att betala. Ibland kan en vara (pga svårigheter att finna den tillgänglig på nyprismarknaden) vara dyrare begagnat än ny. Detta kan i vissa fall vara ok för köparen, om alternativet är att bli utan. Jag ser dagligen annonser där gamla analoga hus med manuella gluggar läggs ut till fantasipriser. Att betala 7-8-9k för sådan utrustning i dag skulle aldrig falla mig in. Men försöka duger....Det enda analoga format som jag skulle kunna tänka mig att betala lite för i dag är mellanformat (Hasselblad). Men också här blir priset jag betalar inte speciellt högt. Jag älskar den analoga känslan i bilder och teknik, men då marknaden översvämmas av dessa produkter så kan jag välja och vraka...priset som jag accepterar blir då därefter.

Känner ett behov av att skriva av mig. Är det bara jag som förundras över de otroligt höga begagnatpriser som råder på vissa produkter? Såg just en Canon 420 EX på tradera som är uppe i 1620kr. Sedan dess har Canon släppt 430 EX och därefter 430 EXII. Den sistnämnda går att köpa ny i Sverige för 2290kr. Tycker det är märkligt höga priser. Samtidigt tycks begagnade kamerahus tappa otroligt mycket i värde, trots att kamerar som Canon 5D, Nikon D2, Canon 30D etc fortfarande borde räknas som väldigt kompetenta kameror. Som sagt, var tvungen att skriva av mig lite.

Känns iof bra att veta att det går att få avsättning för prylar som man plöjer ner en hel del pengar i. Får nog bli en ny blixt för min del eftersom jag inte tycker det är värt att "spara" några hundralappar för en utgången modell utan garanti...

Priserna på begagnatmarknaden spretar ganska vilt åt alla håll. Jag har sett en del annonser med billiga grejer och sedan när jag mejlat har sakerna redan ofta blivit sålda och man anar en lätt ångerfull säljare som inser att priset nog satts för lågt ... :)

Korrekt prissatta och underprissatta varor försvinner oftast mycket fort från annonssidorna medan de som är överprissatta ligger ute vecka efter vecka och därmed syns mycket mer. Det här ger nog ett ibland lite orättvist intryck av att begagnatpriserna generellt skulle vara högre än de i själva verket är.

Prylar som objektiv, stativ, blixtar (i synnerhet större sådana för studiobruk) åldras faktiskt så drastiskt - objektivens och studioblixtarnas tekniska utveckling har ju inte varit lika dramatisk som kamerornas vilket gör att deras begagnatpriser inte faller lika mycket.

Sedan finns det ett fenomen bland begagnatannonser som alltid facinerat mig. Väldigt många annonsörer hänvisar till det nypris de en gång betalat för en sak när de vill ha oförskämt mycket betalt för den. Det relevanta är ju vad samma egenskaper kostar hos en ny motsvarande pryl. Det här syns ofta när somliga försöker kränga gamla proffskameror till hutlösa priser. Bara för att en Kodak DCS14n kostade en halv förmögenhet när den var ny är den inte värd 20000 kronor idag ... :)

Håller med föregående talare. En sak som säkert kommer att påverka begagnatpriserna är att nu har dollarn gått upp från 6 till nästan 8 kr på bara några månader. Nu är det slut på köpfesten därifrån och tillförseln av amerikaköpta prylar. Nu ligger priserna väldigt nära de svenska igen, och det innan man betalat tull och moms. Är man ärlig gör man alltså en förlust. Detta borde kanske innebära att priserna inte kommer att sjunka alltför mkt på begagnat, tidigare låg väl usa-priset lite som en övre gräns för begagnat. Nu minskar utbudet av billigt köpta grejer, blir spännande att se vilken effekt det får.

Ja det är ju ena jävla ockerpriser på begagnatmarknaden. Och sen blir Säljaren lite små sur när man försöker pruta ner varan dessutom. Ja jag tycker det är riktigt illa med dessa ockerpriser.

Jag menar är du ute efter en begnad D40 tycker jag inte att man ska behöva betala mer än MAX 2000kr inkl glugg o såna goa grejer.
Har hittat en rad D70 för över 4-5tusen kronor, det är ju helt sinnesslött.

Det är ju trots allt ett ganska taskigt andra hands värde på digitala kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto