Annons

Behålla eller returnera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrsword

Medlem
Hej,
Lite funderingar nu om jag ska behålla kameran jag har köpt eller skicka tillbaka den.

Gjorde en annan tråd där jag frågade om Canon 1D X Mark III. Då jag såg i en butik att de hade en inne för 8990kr vilket jag tyckte var ett pangpris, då den modellen ligger väldigt mycket högre i pris som begagnad. Det visade sig att det hade blivit fel i annonsen. Rubriken sa en 1D X men när man gick in och läste annonsen så framgick det att det var en 1D X Mark III. Därav så tänkte jag att jag slår till. Ringde även till butiken och frågade om den å då verkade det som om att hade blivit fel på rubriksättningen.

Hämtade ut paketet idag och det visade sig att det var en 1D X Mark I och inte Mark III, vilket jag hade i beräkningen att det kunde vara vilken som helst av modellerna.

Har även idag en 5D Mark IV men känner lite att jag behöver ett hus till och även någon som funkar bra till fågelfoto. Men då 1D X är äldre så kanske 5D Mark IV är vassare ändå och kanske onödigt med 1D X:en?

Jag tycker följande:
Om du är nöjd med en 1D X Mark I och det var ju inte hela världen att det blev en Mk I och om priset var i ok härad, så kan du ju behålla den.
Om du däremot redan nu tycker något i stil med ”a men för helskotta, det var ju en Mk III i annonsen och bekräftades med telefonsamtalet och det var en Mk III som jag förväntade mig”, ja, då blir det ju lite svårare. Negativa känslor är svåra att bemöta med fakta, även om det gäller en själv … det finns ju en risk att det negativa ökar med tiden, speciellt om det blir något knas på kameran och då är det kanske bäst att bita i det halvsura äpplet och returnera den.

Mina två cent … lycka till.

• Gilla
Reaktioner: afe
Jag undrar om de faktiskt inte är tvungna att stå för vad de skrivit i beskrivningen av varan och ge dig en mark III eller nån slags kompensation. Var det en svensk butik? Ring kommunens komsumentvägledare (eller vad det heter?). De är jätteduktiga och har stenkoll på vad som gäller.

Du spelade så klart inte in telefonsamtalet, men skärmdumpa sidan med beskrivningen medans den finns kvar (om den finns kvar).

Förutom en 1dx mark lll så har jag även en 1dx, och även den är ju en väldigt fin kamera. Jag gav runt 6000 för den om jag inte minns fel.
Din har dock ett lägre ”shutter count”.

Har du testat kameran?
Jämfört den med din 5D?

Jag undrar om de faktiskt inte är tvungna att stå för vad de skrivit i beskrivningen av varan och ge dig en mark III eller nån slags kompensation. Var det en svensk butik? Ring kommunens komsumentvägledare (eller vad det heter?). De är jätteduktiga och har stenkoll på vad som gäller.

Du spelade så klart inte in telefonsamtalet, men skärmdumpa sidan med beskrivningen medans den finns kvar (om den finns kvar).
Jag tror det kan ha varit inför eller efter någons semester som annonsen kom ut.

Det var en svensk butik som sålde varan och nej jag tänkte inte på att spela in samtalet. Tänkte inte på att ta någon skärmdump heller. Då han jag pratade reserverade varan åt mig så försvann annonsen i det. Tänkte att jag skulle ha gått in och kollat annonsen igen men då var den borta.

Jag har ju orderhistoriken på deras hemsida under mina sidor. Jag kommer inte in i annonsen men man ser bilden utan en Mark III. Tänkte mejla dem ev ringa på måndag då de hade stängt igår när jag hade hämtat ut den på posten.

Får vi se om de gör någon kompensation. Kameran i sig var i ett väldigt fint skick såg nästan ny ut.

Förutom en 1dx mark lll så har jag även en 1dx, och även den är ju en väldigt fin kamera. Jag gav runt 6000 för den om jag inte minns fel.
Din har dock ett lägre ”shutter count”.

Har du testat kameran?
Jämfört den med din 5D?
Okej köpte du till 1Dx:en i efterhand som ett komplement till din Mark III?

Ja men precis den har ju det samt så var den i ett väldigt fint skick såg i princip ny ut. Den låg även i sin originalkartong.

Jag kollade snabbt i bilen igår, men hade den framme senare på kvällen och kollade men har inte hunnit å testa den. Då jag inte vet hur jag ska göra om den ska få gå tillbaka eller om jag behåller den? Har en tanke att behålla den och sen om några år byta in bägge två till en spegelfri. Samtidigt så tror jag att den skulle kunna bli ett bra komplement till min 5D mkiv. Upplever kanske att jag ibland har svårt med den att fokusera på rörliga motiv som djur och fåglar i farten en del bilder blir bra ändå.

Ja men precis den har ju det samt så var den i ett väldigt fint skick såg i princip ny ut. Den låg även i sin originalkartong.

Jag kollade snabbt i bilen igår, men hade den framme senare på kvällen och kollade men har inte hunnit å testa den. Då jag inte vet hur jag ska göra om den ska få gå tillbaka eller om jag behåller den? Har en tanke att behålla den och sen om några år byta in bägge två till en spegelfri. Samtidigt så tror jag att den skulle kunna bli ett bra komplement till min 5D mkiv. Upplever kanske att jag ibland har svårt med den att fokusera på rörliga motiv som djur och fåglar i farten en del bilder blir bra ändå.
Jag tycker att priset var för högt för 1Dx och att du ska returnera den. Ett bättre komplement till 5D IV är 1Dx II, som inte behöver kosta mycket mer än vad du gav. Spegelreflex är ute idag och värdet på begagnade DSLR sjunker.
Fundera även på en begagnad R6 som är riktigt bra för fågel. Den kostar mer men ger mer.

Jag tycker att priset var för högt för 1Dx och att du ska returnera den. Ett bättre komplement till 5D IV är 1Dx II, som inte behöver kosta mycket mer än vad du gav. Spegelreflex är ute idag och värdet på begagnade DSLR sjunker.
Fundera även på en begagnad R6 som är riktigt bra för fågel. Den kostar mer men ger mer.
Ja den ligger kvar i sin originalkartong har bara tittat på den. Vågar knappt testa heller då de kan dra av det på priset om jag returnerar varan.

Men den hade bara gjort 38000 exp. Så tänker därav priset är för den. De hade en till 1DX som hade gått över 100 000 exp. Och där det även var färgskav på den som det stod i annonsen. De låg på samma pris så då var denna jag fick mycket bättre i skick. Men lite som du skriver angående om man ska ha en likvärdig som 5D mkiv så är jag lite i valet att returnera den då jag ändå hoppades lite på en 1DX Mark iii, även om det hoppet kändes lågt.

Vad står det i orderhistoriken då? Bekfräftelsemailet? Kvittot/fakturan om de skickade med nån sån. Mark 1 eller 3?

På följesedeln står det som annons rubriken EOS 1D X hus står samma på kvittot jag fick. Så kände på mig att det var fel på annonsen. Men på min orderhistorik så står det samma men är en bild på en Mark III. Vilket det var i annonstexten som jag skrev. Så enligt kvitto/följesedel så framgår det att det är en Mark 1.

Nej jag köpte först 1Dx för att ungefär ett år senare köpa min 1Dx mark lll.

Faktum är att jag ännu tidigare köpte en 1Ds mark lll, och blev så förtjust i kameran att jag ville fortsätta med uppföljarna.

Faktum är att jag ännu tidigare köpte en 1Ds mark lll, och blev så förtjust i kameran att jag ville fortsätta med uppföljarna.
1DS mark III var det den versionen med 21mp som då väckte så mycket uppmärksamhet, tror det var den som Nilsson på gamla foto visade på så fina bilder med vid den tiden skapligt lite högre iso. Nilsson brukade testa med 5-600 bilder på flygande fåglar för han jämförde 1DS MK III med 50D som klarade 50% skarpa bilder, medan 1DS fixade 75%, tror det var mycket måsar som han fångade.

Jaha okej, ja lite svårt ibland att inte köpa nästa generation när man väl köpt första. När jag gick över till fullformat så köpte jag en 5D Mark III men sen kom jag över den Mark IV:an jag har nu som bara hade gått 8000 exp då. Så kunde inte låta bli att byta in den andre då jag kände att jag ville ha den senaste.

Men jag lutar nog åt att behålla 1DX:en ändå då den var som ny och inte hade gått så mycket.

Jag använder fortfarande min 1DX ibland, trots att jag även har 1DX Mark II och R3. Sämre är den inte.
Tack för ditt svar, har testat den lite med samma inställningar som min 5D Mark IV och upplever att bilderna ser ljusare ut i kamerans visnings skärm med de bilderna tagna med 1DX:en. Om det inte är en ljusare skärm på den ene.

1DX har inte automatisk ljusreglering på kamerans bakre skärm. Det hade min 7D och har kanske 5D Mark IV också?
Du får jämföra bilder på datorn för att se ordentligt. Notera också att en av de typiska "proffsinriktade" finesserna på 1DX är att du kan kalibrera exponeringen av naturligt och blixtljus i 1/8 steg. Tanken är att det ska gå att matcha olika 1DX kameror mot varandra, men det går förstås mot andra kameror också.

Nu verkar din 1DX vara i väldigt fint skick men modellen är från 2012 och kan fås för under 6000kr beg (måhända ibland i lite sämre skick). Mark II ligger bara lite över det du betalade. Jag skulle returnerat men det är jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto