Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behålla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har/skall köpa mig en Canon 24-70 2.8L och står med lite objektiv över. Min fråga är om det är värt att spara dessa? Största delen för att de har någon bländare till och för att de är små och lätta. Eller kommer man bara reta sig på att de är så slöa i autofokus och skärpa att man skall sälja dem i alla fall. Det rör sig om ett

Canon EF 50/1.8
Canon EF 35/2.0

Vi har en annan zoom nämligen som vi skall byta ut men är lite osäkra om vi även skall byta in dessa vid köpet.

Det är nog främst smidigheten jag skulle uppskatta i jämförelse, och nog det som kan väga över till att sätta på ett av de fasta. Jag har en 35/1,4 och hade en 24-70L, men sålde 24-70L för den var så stor och tung och aldrig användes då jag hade min 35:a på hela tiden.

Slöa i skärpa är dom väl definitivt inte, du ska nog ha mer farhågor om det när det gäller 24-70, i alla fall nära maxbländare. :)

Frågan är kanske om det är någon vits med att sälja dom fasta objektiven, i alla fall 50:an ger ju ingen stor peng, och 35/2 är lite för bra för att inte använda. Jag skulle ha den kvar som ett smidigt alternativ när du inte vill släpa runt zoomen, den är väldigt stor och tung.

Har ingen erfarenhet av 35:an, men 50:n är troligen bättre och skarpare på alla bländare till skillnad från 24-70:n vid 50mm. Dessutom har du mer än ett stegs större ljusinsläpp med f/1,8 jämfört med f/2,8. Jag skulle absolut behålla 50:n.

Har ingen erfarenhet av 35:an, men 50:n är troligen bättre och skarpare på alla bländare till skillnad från 24-70:n vid 50mm. Dessutom har du mer än ett stegs större ljusinsläpp med f/1,8 jämfört med f/2,8. Jag skulle absolut behålla 50:n.

Man kan inte riktigt jämföra 50/f1,8 med 24-70/f2,8L anser jag ;-)

Har haft båda två och visst är den fasta billiga 50 gluggen skarp.
men ta bara bokehn, underbar på L optiken, ful på 50 gluggen.

Lite som att jämföra Saab med Ferrari.

/Julle.

Tack för hjälpen. Det är alltid svårt att vet om man skall behålla ett objektiv. Vi gillar alla olika saker. För mig spelar fokusen mera och mera roll, den skall vara tyst, snabb och ha lätt att följa med när motivet förflyttar sig. Speciellt om det är lite mörkt i rummet.Och så jag är väldigt glad om jag kan byta ut 3 objektiv mot 1, slippa att släpa runt alla. Min fru vill ha kvar 35 för den är lättare och den sitter på väldigt mycket på vår kamera. Så vi har sålt bara 50 och zoomen (inte den nya).

ANNONS
Götaplatsens Foto