Annons

Behöver hjälp med telezoom val.

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Holmberg

Aktiv medlem
Eftersom jag inte fick något svar i forumet för optik för "övriga tillverkare" så provar jag med samma fråga här i Nikondelen.

Halloy. Det är äntligen dags att upppdatera lite på optikfronten. Nu med någon form av långzoom.
Jag har tittat på följande optik, läst resencioner, sökt på forumet osv, men behöver mer råd och tips.

Optiken jag har funderat på är följande:

Tokina AT-XD AF 80-400/ 4,5-5,6
Tamron SP 200-500/ 5-6,3 DI LD IF
Sigma EX 50-500/4-6,3 HSM DG samt
Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO

Kamerahuset är en D50, men under hösten så kommer en beg D200 att inhandlas också.

Vilken optik rekomenderar ni?
Motiv kommer att vara landskap; djur natur och motorsport i första hand.

Zoomoptiken som jag har använt mest innan är Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro, och det är något som kompleterar detta som jag vill ha.

Tack på förhand. /Micke

Eget val...

Det där med att rekommendera objektivval är svårt för det finns ju inga fel utan är personliga val utifrån vad man fotar, hur mycket man vill bära osv.... För vad det kan vara värt så är min mix till min digitala Nikon (D80) just nu:

1. 24-120 AFS VR (som allround för familjebilder och annat)
2. 105 AFS VR Macro (för porträtt, natur mm)
3. 70-300 AFS VR (för sport, natur mm)

... och med denna uppsättning tycker jag jag fått ett bra mix. Funderar lite på att komplettera med ett 12-24 mmm för att få ännu kraftfullare vidvinkel för landskap, stadsbilder mm och eftersom jag gillar fåglar och natur finns funderingarna på något längre i televäg också men där har jag inte funnit något uppenbart val ännu.

På den analoga fronten blir det mycket mer av fasta brännvider - just nu används främst:

Nikon FM2 med Serie E 100 & 135 mm
Nikon S3 med Nikon 5cm & VC Skopar 21 mm

Men som sagt - detta är mina val... kanske kan ge något uppslag. Med åren har jag också kommit att inse att "färre är bättre" - oftast bättre att använda färre objektiv och istället lära sig dessa mer på djupet!

/Jon

Tack för svaret.
Ja det är ju därför som jag har skrivit frågan om synpunkter på ovanstående optik. Jag har 2 kandidater som ligger lite bättre till, men jag söker mer synpunkter på dessa objektiv.

För närvarande så ser min mix ut så här:

Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super II
Sigma 28-105mm F2.8-4 ASPHERICAL IF
Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikon 50/1,8

Jag behöver något som tar vid efter 70-300 objektivet och har fått lite beslutsångest liksom.

hej,

jag har testat flera olika teleobjektiv, bla. Sigma 70-300 APO DG och Nikkor 80-200 f2.8. Dessa två är helt olika ligor, men ändå. Det objektiv som jag tillslut har fastnat för och inte vill byta bort är Nikkor 80-400 VR. det kanske ligger utanför ramen för din budget, men bör kunna hittas begagnat runt 8000 kr. Om man fotar rörliga grejer, typ flyg och motorsport, så är det stora brännviddsområdet helt perfekt och VR hjälper till i dåligt ljus att få fantastiskt skarpa bilder. Det är smått otroligt att Nikon dessutom har lyckats med att få till så bra bildkvalité över hela zoomområdet. Vid vissa motiv kan jag tycka att det blir lite soft vid 400 mm och full öppning, men bländar man ner ½ steg så blir det genast bättre. Kort sagt är det ett objektiv som antagligen kommer ligga i min kameraväska så länge som jag fotar med Nikonutrustning :)

mvh Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto