Annons

behöver hjälp, ska försöka sälja bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
Har fotat en tjej med tatueringar och tänkte försöka sälja bilderna med en text till en eller flera tatueringstidningar, finns 3 st i sverige/norden som jag hade tänkt höra av mej till.
Har kontakt med en tjej som tidigare jobbat för en utav tidningarna, som ska ge mej lite tips och råd.
Men jag tänkte även höra med er som har vanan inne!


* Hur gör jag när jag vill försöka sälja mina bilder? Skickar jag ett litet smakprov först eller skickar jag hela artikeln?
* Något speciellt jag ska tänka på? (upplösning, storlek på bilderna, prissättning, mm mm)
* Kan man sälja samma/liknande bilder med text till flera olika tidningar samtidigt? Ska man då nämna för respektive tidning att man har för avsikt att göra det?
* Eller ska man sälja till högstbjudande?
* När jag väl lyckats sälja bilderna, får jag då använda dem själv i eget syfte?
* Skriver man ngt avtal med respektive tidning?

frågorna är många, men är man ny så är man!
tacksam för så många svar som möjligt!!

/Emma
 
1 Hur gör jag när jag vill försöka sälja mina bilder? Skickar jag ett litet smakprov först eller skickar jag hela artikeln?
2 Något speciellt jag ska tänka på? (upplösning, storlek på bilderna, prissättning, mm mm)
3 Kan man sälja samma/liknande bilder med text till flera olika tidningar samtidigt? Ska man då nämna för respektive tidning att man har för avsikt att göra det?
4 Eller ska man sälja till högstbjudande?
5 När jag väl lyckats sälja bilderna, får jag då använda dem själv i eget syfte?
6 Skriver man ngt avtal med respektive tidning?
1 Mejla dem och berätta om din idé och skicka med några av de bästa bilderna.
2 Det tekniska ska du nog fråga tidningen om.
3 Om de inte är konkurrenter kan det nog gå bra, t ex en tatueringstidning och en lokal dagstidning. Och det är en bra idé att berätta det.
5 Javisst, om ni inte avtalat något annat. Men det är ovanligt.
6 Ja. Avtalet ska tala om vad det är du säljer (t ex rätt till publicering en gång).
 
Tack för ditt snabba svar Erland!

Konkurrenter är de ju....så det var ingen bra idé..
Nu har jag iaf lite mer kött på benen :)
 
Kom ihåg att göra skillnad på om du säljer bilderna med alla rättigheterna eller rätt till engångspublicering. Behåll rättigheterna själv ifall du inte anser att priset som betalas är så högt att du kan avstå från dem.

kontakta tidningen och är dom intresserade kan du skicka hela repet (bilderna i webstorlek) så får dom se hela kakan och kan göra ett ärligt beslut på basis av det. Tidningen kan vilja forma om materialet i deras egen linje så det är nåt som kan löna sej att ge lov till från första början ifall det passar dej. Ger bild av dej att du är lätt att samarbeta med.
 
tack rautio för tipsen, det är nog klokt som du säger att ge dem ett litet smakprov (i webformat) först. eftersom detta är min första gång, men förhoppningsvis inte den sista, så är det ju bra att vara sammarbetsvillig till en början, då kommer de antagligen vilja fortsätta samarbetet!
 
Har fotat en tjej med tatueringar och tänkte försöka sälja bilderna med en text till en eller flera tatueringstidningar, finns 3 st i sverige/norden som jag hade tänkt höra av mej till.
Har kontakt med en tjej som tidigare jobbat för en utav tidningarna, som ska ge mej lite tips och råd.
Men jag tänkte även höra med er som har vanan inne!


* Hur gör jag när jag vill försöka sälja mina bilder? Skickar jag ett litet smakprov först eller skickar jag hela artikeln?
* Något speciellt jag ska tänka på? (upplösning, storlek på bilderna, prissättning, mm mm)
* Kan man sälja samma/liknande bilder med text till flera olika tidningar samtidigt? Ska man då nämna för respektive tidning att man har för avsikt att göra det?
* Eller ska man sälja till högstbjudande?
* När jag väl lyckats sälja bilderna, får jag då använda dem själv i eget syfte?
* Skriver man ngt avtal med respektive tidning?

frågorna är många, men är man ny så är man!
tacksam för så många svar som möjligt!!

/Emma

Om bilderna kan tänkas användas i reklam (eller på en produkt som ska säljas, typ bokomslag) måste du ha en model release, annars kan du bli stämd av modellen.

För vanliga dagstidignar behövs det inte, hur det är med tex gratistidningar/magasin vet jag inte.
 
ANNONS