Annons

Hjälp! Sälja bilder till en tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

evti

Aktiv medlem
Hej!

Fotade lite här om dagen, och blev rätt nöjd ned bilderna sen, kontaktade en tidning som har 210 000 läsare sen 70 000 läsare digitalt.

Dom var intresserade av att köpa ett par bilder, hur gör jag nu? Aldrig gjort detta innan.

Priset per bild styck + ett grundarvode

Eller säljer man bara bilderna styckvis med pris utan grundarvode?

Fakturerar man via frilans finans (som jag valt att använda mig av?)

Vad händer om fler tidningar är intresserade av att använda bilderna? Får jag sälja dit med? Finns det avtal man kan vända sig till, vill helst inte skriva ett själv.

Något mer jag behöver tänka på? Som jag missar?

Tack på förhand !
 

PeterWem

Aktiv medlem
900-1000 kr ex moms per bild. Ingen exklusiv ensamrätt (behöver du inte utskriva någonting om) och sälj till så många andra du vill.
 

snap01

Aktiv medlem
Hej!

Fotade lite här om dagen, och blev rätt nöjd ned bilderna sen, kontaktade en tidning som har 210 000 läsare sen 70 000 läsare digitalt.

Dom var intresserade av att köpa ett par bilder, hur gör jag nu? Aldrig gjort detta innan.

Priset per bild styck + ett grundarvode

Eller säljer man bara bilderna styckvis med pris utan grundarvode?

Fakturerar man via frilans finans (som jag valt att använda mig av?)

Vad händer om fler tidningar är intresserade av att använda bilderna? Får jag sälja dit med? Finns det avtal man kan vända sig till, vill helst inte skriva ett själv.

Något mer jag behöver tänka på? Som jag missar?

Tack på förhand !
Det finns (prislistor) på bla blf eller svff. Priset brukar baseras på hur stor upplaga o vad bilden används till. När jag sålde bilder till tex vagabond så hade dom knappast blivit glada om jag sålt samma bilder till allt om resor. Däremot så sålde jag faktiskt bilder till bägge ifrån en resa till bali men bilderna påminde inte om varandra alls eftersom dom kör så skilda stilar.
Man kan överlag säga att kvällstidningar o morgontidningar betalar dåligt, men håll dig till minst (prislistorna) som finns.
Det är olika pris om bilden används till
omslag
uppslag
storlek på tidning
ensam rätt
om bilden är tagen utomlands.
osv
Vissa tidningar kan betala dina sociala avgifter etc om du inte har bolag, så var det när jag började för länge sedan o sålde bilder/reportage till tidningen foto.
Då tog man en diskussion med Urban där o jag hade som minikrav prislistan från blf som grund.
Sätt ett pris du är nöjd med, sedan så spelar det stor roll vad det är för bild o hur, vad den ska användas till.
 

ErlandH

Aktiv medlem
förhoppningsvis så säljer hon inte till aftonbladet, säljer hon till andra så får hon oftast betydligt mer.
Eftersom det handlar om en tidning med "210 000 läsare sen 70 000 läsare digitalt" är det uppenbarligen inte Aftonbladet.

När det gäller stora dagstidningar tror jag nog att Aftonbladet (varför du nu tog upp just den tidningen) betalar ungefär lika bra (eller dåligt) som alla andra, men du har rätt i att t ex månadstidningar och fackförbundspress ofta betalar bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag erbjöds 8000 + moms för 10 bilder
Det är inte jättemycket pengar, men om det är bra eller dåligt betalt beror ju egentligen på hur mycket jobb du lagt ner. Om du tog bilderna i ett sammanhang under en eftermiddag är det väl ganska okej, om det är ett projekt som du har jobbat med i en månad blir det ganska låg timlön ...
 

snap01

Aktiv medlem
Jag erbjöds 8000 + moms för 10 bilder
svårt att veta om det är bra eller ej, när jag sålde små bilder sist för länge sedan stod priset på 600kr styck. När jag sålde via scanpix till dagspress/kvällstidningar så hade dom avtal med vissa o då fick man 300 per bild. Man fick själv avgöra om man ville vara med på det eller ej. På den tiden sålde man en del bilder via bildbyrå.
Det är inget skambud du fått, du får själv avgöra om det är bra eller ej. Allt beror på hur mycket tid du lagt ner o om någon annan skulle vilja betala mer.
 

evti

Aktiv medlem
svårt att veta om det är bra eller ej, när jag sålde små bilder sist för länge sedan stod priset på 600kr styck. När jag sålde via scanpix till dagspress/kvällstidningar så hade dom avtal med vissa o då fick man 300 per bild. Man fick själv avgöra om man ville vara med på det eller ej. På den tiden sålde man en del bilder via bildbyrå.
Det är inget skambud du fått, du får själv avgöra om det är bra eller ej. Allt beror på hur mycket tid du lagt ner o om någon annan skulle vilja betala mer.
Dom här bilderna var ej planerat att de skulle säljas alls, tanken var en plåtning till min bror som ville ha dekaler till sin jakt bil på sina hundar som täcker hela hundkåpan. Väl hemma så var bilderna så sjukt bra och jag fick bara en idé att sälja dom, så hade inga planer på att ens tjäna något, heller inte bekostat någonting för fotograferingen, mer än avlagt tid för det, på ca 3h
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Dom här bilderna var ej planerat att de skulle säljas alls, tanken var en plåtning till min bror som ville ha dekaler till sin jakt bil på sina hundar som täcker hela hundkåpan. Väl hemma så var bilderna så sjukt bra och jag fick bara en idé att sälja dom, så hade inga planer på att ens tjäna något, heller inte bekostat någonting för fotograferingen, mer än avlagt tid för det, på ca 3h
Låter som en hygglig timlön för någon som inte verkar leva på att vara fotograf och som inte fotat i syfte sälja bilderna tycker jag. Man blir onekligen sugen på att se bilderna!
 

evti

Aktiv medlem
Låter som en hygglig timlön för någon som inte verkar leva på att vara fotograf och som inte fotat i syfte sälja bilderna tycker jag. Man blir onekligen sugen på att se bilderna!
Ja, det kan man tycka! Tanken är väll att kunna leva på att vara fotograf, det här är bara små steg på vägen dit 😁

Skicka ett pm så kan ja dela med mig av någon bild! 😉
 
ANNONS