Annons

Behöver jag Nikons mjukvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Jag kör Mac och har alla mina foton i iPhoto. I våras köpte jag en Nikon D90, men installerade inte någon av Nikons mjukvaror.
Nu har jag hört gott om Nikons mjukvaror från flera ställen, och funderar på att installera dessa.

Men, jag vill fortsätta köra iPhoto.

Är det en bra idé att installera Nikons mjukvara?
Vilken i så fall?
Kan jag köra iPhoto samtidigt?
Hur Blir flödet?

Jag har inga problem med tekniken, men vill att det ska flyta smidigt och bra. Samtidigt måste jag tjäna nåt på det (dvs kvalité), även om det tar lite längre tid.

Tänker jag fel?
Any thoughts?

Till min första digitalkamera installerade jag Nikons medföljande program och köpte Nikons specialprogram …
Dessa båda program var det länge sedan jag övergav. Det köpta programmet, slutade Nikon släppa uppdateringar till (gratis uppdateringar för nya kameror), man ville att alla skulle köpa uppgraderingen till den nyare versionen.

Så, nej! du behöver inte Nikons programvaror.

Det du kan behöva ett program som är bättre än iPhoto … särskilt om du vill använda din D90's fulla potential - fota i RAW/NEF format (råfiler) . Jag tror inte iPhoto är en särskilt bra råfilskonverterare, vet inte om den klarar det alls?

Mitt tips är att du köper ett program som klarar råfiler, några alternativ (som kan vara värda att testa):
1. Adobe Photoshop elements. ett bra allsidigt program som klarar en hel del annan bildredigering.
2. Apple Aperture, ladda ner en provversion … till detta program kan du importera ditt bibliotek från iPhoto!
3. Adobe Lightroom
4. Adobe Photoshop … dyrast i min lista

/jonas

Om du fotar i RAW kan du med hjälp av Nikons eget program Capture NX få med bildinställningarna så att bilderna i RAW-konverteringen ser ut precis som jpg-bilderna skulle ha gjort med samma bildinställningar. Stor fördel tycker jag. Capture NX är däremot inte särskilt snabbt och en del tycker att interfacet känns ovanligt (inget konstigt när man vant sig). Jag använder det för de viktigaste bilderna medan de som behöver ett snabbt flöde eller är mindre viktiga fotar jag i jpg och tar in i Photoshop direkt.
Om du fotar enbart jpg har du ingen nytta av Capture NX.

iPhoto läser o konverterar Raw.
Däremot skulle jag inte redigera mina Raw bilder med iPhoto. Där är Nikons mjukvara betydligt bättre eller som jag har LR.

Nej det behöver du inte är det korta svaret.

Det långa lyder emellertid:
Nikons egna ett par fördelar som de andra saknar. En är redan nämd: Den läser taggarna i bilderna från kameran så att inställningarna stämmer överens med de som du gjort i kameran. Alla andra bortser från dessa förutom WB som alltid läses av samtliga.

Nikons programvaror har en databas med information om objektivens egenskaper. Betyder att du får automatisk korrektion av en del optiska fel om du använder Nikons objektiv. Fungerar numera även med LR och en del objektiv. Övriga mjukvaror känner jag inte till så...

Capture NX har en fantastiskt smart funktion för lokala justeringar. Mycket enklare än något annat jag provat.

Nikons egna fungerar kalas på enstaka bilder. Inte alls långsamt eller segt på min dator. Fungerar även bra att batcha många bilder. Tex från rå till jpg. Däremot suger de ordentligt om du behöver justera varje bild för sig före själva konverteringen. Då är gränssnittet hopplöst omodernt och långsamt.

Så använder jag Capture NX eller View NX? Ytterst sällan. Jag föredrar faktsikt sättet som NX renderar råfilerna före mitt standardprogram LR men det är givetvis en smaksak. Dock tar enkelheten över och jag använder nästan enbart LR. Vid utskrift händer det att jag tar omvägen via Capture NX för att sedan skriva ut från PS CS5. Det beror på bilden. Vissa blir enligt min smak bättre på detta sätt.....

Tack för ett utförligt svar!

Capture NX har en fantastiskt smart funktion för lokala justeringar. Mycket enklare än något annat jag provat.

Vad betyder det? Ändringar på en del av bilden?

Jag provade Aperture, men saknar bok- och kalenderfunktionerna. Det betyder ju att man ändå måste ha kvar iPhoto för dessa funktioner. Störigt.

Tack för ett utförligt svar!

Vad betyder det? Ändringar på en del av bilden?
.

Från Nikons hemsida "U PointTM-teknikger osynlig och intelligent assistans och möjliggör användandet av en omfattande uppsättning verktyg för bildförbättring. U-Point™ gör det enkelt att markera intressanta delar i din bild och ger möjlighet till en intuitiv och enkel justering av kontrast, ljushet och färgmättnad, en effektiv korrigering av oönskade röda ögon och en noggrann justering av färgbalansen. Klicka bara på det område som du vill redigera och gör justeringar med hjälp av skjutreglagen. Du kan hela tiden se effekterna av dina korrigeringar. "

Låter som humbug men det fungerar på ett fantastiskt enkelt sätt....

ANNONS
Götaplatsens Foto