Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite hjälp med värdering av beg Pentaxutrusning

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin_Oberg

Aktiv medlem
Kommer att behöva sälja mina prylar pga systembyte.

Har rätt dålig koll på begagnatmarknaden för Pentax och skulle behöva lite uppskattning av värdet på mina prylar. Vill ha realistiska försäljningspriser, är inte ute efter att krama varenda krona ur försäljningen.

Allt är använt men välvårdat och i mycket gott skick.

Pentax K-5 med orignal batterigrepp. Strax över två år gammal och 20-30k exponeringar. (tror jag, inte kollat på länge) + extra originalbatteri.

Pentax SMC DA* 50-135/2,8 ED SDM (IF) också ca två år gammalt.

Pentax SMC-DA* 300/4 ED (IF) SDM inköpt samtidigt som ovan.

Sigma 18-50 /2.8 EX inköpt 2007

Metz mecablitz 58 AF-2 digital inköpt samtidigt som huset. Sparsamt använd.

Sen är det diverse småprylar och även en gammal K10D men det är det ovan som kan vara värt något.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
15 000 skulle jag gissa på, men jag har noll koll på begagnatmarknaden så det är bara en gissning.
hur ska du sälja tänkte du? paket med allt i eller allt var för sig?

vad vill du ha för det?
vad ska du byta till?
varför vill du byta?

jag är bra sugen på att byta till pentax men de är ganska dyra prylar och dåligt med prylar på begagnatmarknaden.
 

Martin_Oberg

Aktiv medlem
15 000 skulle jag gissa på, men jag har noll koll på begagnatmarknaden så det är bara en gissning.
hur ska du sälja tänkte du? paket med allt i eller allt var för sig?

vad vill du ha för det?
vad ska du byta till?
varför vill du byta?

jag är bra sugen på att byta till pentax men de är ganska dyra prylar och dåligt med prylar på begagnatmarknaden.
Det var väl min ungefärliga gissning också.

Jag hade tänkt försöka sälja det i ett paket om möjligt.

Om någon köper hela klabbet så är jag rätt nöjd med runt 15k.

Nikon D800E

Börjar bli lite seriös med frilansandet och vågar inte alltid lita på att Pentaxen levererar, främst på autofokusområdet (plåtar motorsport) Bildkvalitén är det inget fel på alls, det handlar mest om handhavandet och träffprocent i bilderna.

Fick ett bra pris av en vän som säljer av sin utrustning pga jobbyte så bytet är redan bestämt så att säga.
 

Lawson

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det är lättare att sälja om du delar upp paketet.

Vad har du tänkt att sätta för pris på DA*300mm?

Micke.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag kikar rätt mkt Pentax-annonser och min uppfattning är följande intervall (lägre gräns tänkt normalslitet utan förpackning mm och snabb försäljning och övre gräns i toppskick med alla tillbehör. Mitt i intervallet är väl rimligt vid normal försäljning)

Pentax K-5 med original batterigrepp. 2500-4500kr
Pentax SMC DA* 50-135/2,8 4500-6500kr
Pentax SMC-DA* 300/4 5500-7500kr
Sigma 18-50/2.8 1500-2500kr
Metz mecablitz 58 AF-2 ~1000kr
K10D ~1000kr

Runt 15000kr om det säljs som paket, man kan ofta få lite mer om man säljer separat men frågan är om det är värt besväret (ifall du hittar någon köpare på allt)
 

Martin_Oberg

Aktiv medlem
Tack Thomas!

Precis vad jag var ute efter, någon som har haft lite koll på annonsläget. Ungefär vad jag hade gissat faktiskt.

Originalförpackningar, manualer och tillbehör finns till det mesta.

Tack för hjälpen alla! Nu ska jag städa kameraskåpet och gå igenom alltihop och knåpa ihop en annons.

Förhoppningsvis kan man göra någon framtida Pentaxägare glad.

//Martin
 
ANNONS