Annons

Behöver råd ang. första systemkameraköp.

Produkter
(logga in för att koppla)

perperub

Aktiv medlem
En fråga angående D80: Hur pass "färdiga" är bilderna från den? Behövs det mycket efterarbete såsom skärpning osv?
 

interpix

Aktiv medlem
Det bror på vilka krav du har och hur du tu tagigt bilden från börjsn. I pricip alla bilder bevöher efterbehandlas om du vill få ut den allras bästa kvaliten. Standardgångn är väl i princip justering av vitpunkt, kurvor, bersäkrning, skärpning korrigering av optiska fel mm. På högre iso är selektiv brusredusering också ett vanligt moment.
 

perperub

Aktiv medlem
papi skrev:
Det bror på vilka krav du har och hur du tu tagigt bilden från börjsn. I pricip alla bilder bevöher efterbehandlas om du vill få ut den allras bästa kvaliten. Standardgångn är väl i princip justering av vitpunkt, kurvor, bersäkrning, skärpning korrigering av optiska fel mm. På högre iso är selektiv brusredusering också ett vanligt moment.
Gäller detta bara D80 eller även 400D mfl?
 

interpix

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Behöver råd ang. första systemkameraköp.

Ayla85 skrev:
Jo läste det, men konstigt nog kanske håller jag nog inte med.

http://www.dpreview.com/gallery/pentaxk10d_samples/

Jag kunde helt utan vidare gissa rätt utan att smygtitta på EXIF infon ovanför bilderna och se vilka som var "suddiga" JPEG och vilka som var skarpa RAW. Kanske hade jag bara tur.....Kanske inbillning..
Min personliga smak kanske vill ha mer "färdiga" bilder direkt från kameran.
Men i din länk är det ju bara Pentaxbilder. Som jag försår mr Phil är den jänmförelsen mellan jpg från olika fabrikat, tex Pentax /Nikon som avses

Pentax K10D upplösning i raw är ju dessutom bäst så den är tyvärr ouppnålig.

Mest färdiga blideri kameran kan väl annars ockåså D5o, D40 och K100D aspirera på.
 

Ayla85

Avslutat medlemskap
Nu är den här...

Fick kameran och objektivet idag , blev ett sigma 17-17 2.8-4.5. Vilken lycka! Fy va roligt det verkar med foto. Märkte dock att det var väääldigt svårt att ta skarpa bilder när ljuset började skymma. Har inget stativ, än.... Sen en snabb off-topic fråga, använder man den främre funktionsratten bara i M-läge för bländarinställning?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Re: Nu är den här...

Ayla85 skrev:
Fick kameran och objektivet idag , blev ett sigma 17-17 2.8-4.5. Vilken lycka! Fy va roligt det verkar med foto. Märkte dock att det var väääldigt svårt att ta skarpa bilder när ljuset började skymma. Har inget stativ, än.... Sen en snabb off-topic fråga, använder man den främre funktionsratten bara i M-läge för bländarinställning?
Använder du inte den för att styra exponeringskompensationen.
 

Ayla85

Avslutat medlemskap
Kanske var otydlig där med fram och baksida, menar den ratten som finns på objektiv sidan av huset. Ev-comp är alldelels riktigt på motsatt sida.
 
ANNONS