Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd om ett nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellsoz

Ny medlem
Jag funderar på att köpa det här Nikon AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II objektivet, är det någon som har erfarenheter av det eller vet om det är bra?
Jag är beredd på att lägga 3000 på det om den är värd det!

Jag skulle tro att de flesta nog anser 70-300 vara ett bättre objektiv, om du behöver gå ända ut till 300mm.

Om du lägger till bara pyttelite till så kan du hitta ett AF 80-200/2,8 skjutzoom. Det är ett riktigt bra objektiv...

Är det det objektivet du skulle förslå som teleobjektiv för en nybörjare som inte är för dyrt?
För när jag googlar på det så står det att det kostar 18 000...

55-300 är helt klart bra!

70-300 är bättre på det mesta men dyrare såklart.

70-200 sjutzoom är framför allt ljusstarkare men det har många år på nacken och finns bara som begagnat. Det du hittade för 18 000 kr är alltså dagens version av samma objektiv och skjutzoomen är alltså ca 4 genrerationer tillbaka i tiden. För övrigt saknar det inbyggd fokusmotor så om du har en kamera som saknar fokusmotor får du bara manuell fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto