Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver råd om optimala Lysrör med full färgspektrum?
- Trådstartare Bernard_M
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Lärde mig något nytt angående lysrör, standard rör har inte alla färger och jag använder cool white vilket är troligen inte det bästa att ta bra färg foto under. Vilka rör rekommenderar ni och var köper man dem?
Det finns nog inga lysrör som är perfekta om du ställer höga krav på färgåtergivningen. Jag använder Just Normlichts rör som belysning i mitt arbetsrum. Även dessa rör har ett inte helt perfekt spektrum, utan visar vissa spikar och dippar. Dessa rör kan du få tag på från vilken yrkesfotobutik som helst. Tänk bara på att rören har den gamla, grova fattningen. Nya armaturer fungerar alltså inte tillsammans med dessa.
Vad du söker är rör som har så högt färgåtergivningsindex som möjligt. 100 vore perfekt, men jag tror du får svårt att hitta rör som har högre än 96. Färgtemperaturen på dessa rör brukar vara 5000K eller 6500K.
Tänk också på att om du använder gamla armaturer så tänds och släcks rören med samma frekvens som nätspänningen. Om du då fotograferar på korta tider kan du riskera att ta bilden just när röret ger som minst ljus. Exponeringstider på 1/30 sek eller längre ger inte de problemen.