Annons

Behöver råd

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
En person vill få lov att använda en av mina bilder som han tydligen sett i min blogg. Han (en privatperson) vill ha bilden på första sidan i en säljbroschyr för att marknadsföra en matprodukt. Han kan dock inte ge någon ersättning skriver han.

Tror inte jag kan gå med på något sådant. Men ändå, vad skulle vara en rimlig prisbegäran för en bild i en säljbroschyr? Finns det någon rekommendation nånstans för sådant?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Antingen ekonomisk ersättning eller om man kan deala till sig något angående den matprodukt han säljer.
1500 ex moms för att skriva en faktura och bokföra tycker jag är rimligt till andra företagare som kunder.
 

light

Aktiv medlem
Jag är osäker på om BLF kan hjälpa mig eftersom jag inte är en professionell fotograf, utan glad amatörfotograf. Jag är inte företagare heller.

Det här är helt nytt för mig, så jag undrar: kan jag inte bara be personen swischa mig typ en tusenlapp och så får han använda bilden i en upplaga av sin broschyr? Men det är väl inte så lätt, det är väl regler och lagar som gäller för detta kan jag tänka? Eller?

Och deala till mig något av hans mat var en ny tanke, det kan möjligen vara ett alternativ.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skatteverket har en broschyr om hobbyverksamhet. Så länge du inte går plus behöver du inte skatta. Bara föra bok på vad du spenderat (kamera: -20000) och fått in (+1000).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, du kan be han att swisha. Men smart är ifall er överenskommelse finns dokumenterad. Vad är det han betalt för? Är det engånsanvändning? Exklusiv rätt? Etc.

Det finns lite om detta att hitta hos BLF utan att betala medlemskap.

Om det finns identifierbara personer i bilden är det bra att upplysa köparen att han måste ha dessa personers godkännande, så kallad modellrelease, innan han går vidare.
 

light

Aktiv medlem
Ok, jag tackar för alla svar och tar till mig råden. Jag ska fundera en vända till innan jag tar beslut.
 

nivas

Aktiv medlem
Troligtvis kommer han att behöva en faktura till sin bokföring.
Fakturera via t.ex. Frilansfinans eller Coolcompany, visserligen försvinner en hel del hundralappar på vägen men iaf.
Beroende på vad det är för produkt så kan ni ju kanske istället komma överens om t.ex. presentkort eller något annat som är hanterbart för företagaren.
 

stinalind

Ny medlem
Tycker att det beror mycket på om det är en viktig bild för dig? För min del skulle jag tycka att allt är bättre än inget i det läget om det inte är en bild med människor på.

Annars tycker jag att Peters prisnivå var rimlig, 1500 ex moms. Men också väldigt svårt i och med att dem säger att de inte kan ge ersättning. Det skulle jag absolut inte gått med på.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skriv en faktura själv om han vill ha det! Vad är det för trams att fakturera via andra företag för arkivbilder??? Fakturamallar finns att ladda ner gratis för wundows finns säkert för mac också! Sedan gör du som nämns i inlägg 5 och kommer undan utan skatt och får hela beloppet på ditt konto som du skriver på fakturan. Lägg inte på moms (endast företagare) men du kan skriva på fakturan (om nu köparen verkar oupplyst om de svenska skattereglerna): "Deklarerar inkomst via skatteverkerkets regler för hobbyverksamhet därav ingen moms". Inte mycket krångel där och går betydligt smidigare än att sälja arkivbilder via företag som Frilansfinans!!! Så har bärplockare, fritidskonstnärer och fotografer gjort så länge jag kan minnas och jag har aldrig hört talas om att det inte skulle fungera. Att utföra en tjänst går dock inte via regelverket utan att köparen betalar skatt/arbetsgivaravgift och drar av detta från din bruttosumma (eller ha ett anställningsförhållande) men att sälja en produkt man på egen hand införskaffat går utmärkt! Själv har jag sålt svamp, fisk och foton (arkivbilder) utan att behöva blanda in skatt och arbetsgivaravgift helt enligt gällande regler. Är du osäker är det bara att kolla in på skatteverkets hemsida. Det krävs inte heller mycket arbete vid deklarationen utan det går nog på några minuter extra som Peter antydde i inlägg 5.
 
Senast ändrad:
ANNONS