Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver tips av er som ev, har erfarenheter av de olika modellerna [D300 & D80]
- Trådstartare nordfoto
- Start datum
Maxe
Aktiv medlem
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=nikon_d300,nikon_d80&show=all
En jämförelse mellan kamerorna på DPR.
// Maxe
En jämförelse mellan kamerorna på DPR.
// Maxe
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Om du funderar på D80 (alltså beg, finns ej som ny längre) ( eller emanade du D90?) varför inte även fundera på D200 istället för D300? Beg D200 kan man få för 5-6000Kr och har samma bildkvalitet som D80 men i ett mycket bättre kamerahus i metall med mer direktåtkomst till funktioner än D80. För den oerfarne i bildredigering har D80 fördelen att en del redigeringar (t ex D-lighting) kan göras i kameran, men annars är D200 ett bättre val. Avseende D90 vs D300 så rek länken som förra inlägget rek. Vissa kommer attt lockas av video i D300s (finns video i D90 ej i D300) och det innebär att det finns en del beg D300 just nu att få tag i.
Maxieboy
Aktiv medlem
Det är väl mest beroende på din budget?
Mycket pengar D300 - lite pengar D80.
D300 kostar lite mer än D80 men du får mer för pengarna i en D300, om kan utnyttja grejorna till 100%. Dvs TTL Blixtsystemet, Äldre manuella objektiv, Studioblixtar syncade direkt från kameran, Snabbare seriebildstagning, justering av fokus på objektiv med back/frontfokus.
Mycket pengar D300 - lite pengar D80.
D300 kostar lite mer än D80 men du får mer för pengarna i en D300, om kan utnyttja grejorna till 100%. Dvs TTL Blixtsystemet, Äldre manuella objektiv, Studioblixtar syncade direkt från kameran, Snabbare seriebildstagning, justering av fokus på objektiv med back/frontfokus.
j2^
Aktiv medlem
Dvs TTL Blixtsystemet, Äldre manuella objektiv,
D80 har ju såväl Commander-läge som AF-motor.
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
D80 har ju såväl Commander-läge som AF-motor.
commandet-läge har den men den ljusmäter inte med Ai eller Ai-s objektiv, så man får gissa och chimpa
nordfoto
Aktiv medlem
Om du funderar på D80 (alltså beg, finns ej som ny längre) ( eller emanade du D90?) varför inte även fundera på D200 istället för D300? Beg D200 kan man få för 5-6000Kr och har samma bildkvalitet som D80 men i ett mycket bättre kamerahus i metall med mer direktåtkomst till funktioner än D80. För den oerfarne i bildredigering har D80 fördelen att en del redigeringar (t ex D-lighting) kan göras i kameran, men annars är D200 ett bättre val. Avseende D90 vs D300 så rek länken som förra inlägget rek. Vissa kommer attt lockas av video i D300s (finns video i D90 ej i D300) och det innebär att det finns en del beg D300 just nu att få tag i.
Jag är mycket tacksam för svaren,till er alla, och får mer funderingar nu.
Så D300s har videofunktion, det verkar mycket lockande.
Om man skulle vilja ha videofunktion, kan man då få en fullvärdig videofunktion i en systemkamera, är det någon som har testat, skulle vara bra att få lite info om det.
D 200 lockar om det har ett bättre kamerahus, som gammal analog fotgraf så gillar jag inte den nya plastiga, känslan.
Lite tips om ett allround objektiv, typ bra närgräns, lite zoom, upp till högst 200, vore också bra, eftersom jag kört med Canon digital och vill byta märke så har jag inga gamla objektiv till Nikon.
Ja kostnadfrågan är ju viktig, men er information är också viktig, jag är kräsen när det gäller färgåtergivning, och att kameran känns bra i handen, har testat Nikon lite och tyckte bättre om dem än Canons plastiga 350D som jag köpte ny.
Jag har inte riktigt varit nöjd med färgåtergivningen på automatiken, och är inte så intresserad av bildbehandling efteråt.
Har fotat i Raw ibland, men är lat och ids inte göra det, så en bättre kamera,som kan hantera det flesta situationer med gott resultat, med en bra videofunktion, Bättre rent generellt, än min gamla Canon, vore toppen.
Mycket tacksam för tips.Alla åsikter är välkomna.
Mvh Zara
dokido
Aktiv medlem
Filmfunktionen är inte fullvärdig videokamera, vet inte riktigt med d300s men autoskärpa tror jag har varit problem, dock är bildkvaliten i toppklass, annars är canons video bättre.
Bra färgåtergivning, direkt ur kameran så ska du nog ha en så billig kamera som möjligt, eller en stor skärm kanske och pilla lite med inställningarna där. Tror inte man kan säga att nikon är bättre än canon där, då blir du nog besviken om du tror det. D300 kan ibland bli rätt bleka och kräver lite datorjobb. Jag har ivarje fall inte lyckats få till det rätt direkt, om det inte är goda ljusförhållanden då kan det bli bra, på min d300 brukar jag ha atuowb med ett steg + åt det varma hållet, samt -1 i ev. men det är svårare att lära sig alla inställnigar i d300 och förmodligen d200, än i d80.
jag har både d300 och d80 och är nöjd med båda kamerorna.
Bra färgåtergivning, direkt ur kameran så ska du nog ha en så billig kamera som möjligt, eller en stor skärm kanske och pilla lite med inställningarna där. Tror inte man kan säga att nikon är bättre än canon där, då blir du nog besviken om du tror det. D300 kan ibland bli rätt bleka och kräver lite datorjobb. Jag har ivarje fall inte lyckats få till det rätt direkt, om det inte är goda ljusförhållanden då kan det bli bra, på min d300 brukar jag ha atuowb med ett steg + åt det varma hållet, samt -1 i ev. men det är svårare att lära sig alla inställnigar i d300 och förmodligen d200, än i d80.
jag har både d300 och d80 och är nöjd med båda kamerorna.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Man skall komma ihåg att video i systemkamror är inte fulländat än. Dels är AF där så finns, så långsam att man kan nog glömma den. Då behövs manuell fokus. Det är dock med spegel (dach, pentaspegel) sökarna svårt att fokusera exakt manuellt (åtminstone för mig) med ljussvagare optik med D200 & D80. Dessutom saknas video i D80& D200. Är det nu så att video är viktigt så gäller ju på Nikonsidan D90 & D300s och båda dessa går föregångarna ett steg bättre med att använda en äkta ljusstark glasprisma (jag bortser nu från den enklare D5000 som jag anser är aldeles för högt prissatt). Fast egetligen, om du inte gillar att pilla mycket med filer, är nog inte systemkameravideo så mycket att ha. För 11.000:- får du en D90 kit, men du får å andra sidan en beg D200 med enklare optik plus en videokamera som har fungerande autofokus och HD. Av någon outgrundlig anledning så ligger D80 beg nästan på samma prisnivå som D200 varför D200 beg är ett betydligt bättre köp. Man bör dock med D200, om man inte vill pilla i efterhand, öka skärpningen och färgmättnaden och använda dessa som standardinställning. Du kan lagra 4 digitala förinställningar och namnge dessa i D200. På Canonsidan är det mest prisvärda just nu de få nya 40D som fortfarande finns att få tag i, men den saknar video. Dyker något exemplar upp nytt kan du få detta för under 7000:-.
dokido
Aktiv medlem
He-he kan ju passa på att göra reklam för våran (min musikgrupp) musikvideo. Nå, den är inspelad med Canons nya Eos 5D mark ii, en ny dyr kamera men föregångaren har ju hög status.
http://www.youtube.com/watch?v=xBoXWpGwnP4
Som sagt Canons fokus är bättre än Nikons. Sekvensen är inspelad för frihand, vilket förklarar skakigheten, han (ej jag som gjort filmen) borde använt en rullvagn el nåt, sen har jag komprimerat den och sen har youtube i sin tur komprimerat den från 2 gb till 10 mb ca. Men kanske du får ut nåt av den ändå. Jag tror inte man kan göra en likabra film med nikons, men det kanske går, det är ju inte så mycket fokusproblem i denna film. Och om det är nån som tror att jag är ett canontroll så är det helt fel, jag är nikonist.
http://www.youtube.com/watch?v=xBoXWpGwnP4
Som sagt Canons fokus är bättre än Nikons. Sekvensen är inspelad för frihand, vilket förklarar skakigheten, han (ej jag som gjort filmen) borde använt en rullvagn el nåt, sen har jag komprimerat den och sen har youtube i sin tur komprimerat den från 2 gb till 10 mb ca. Men kanske du får ut nåt av den ändå. Jag tror inte man kan göra en likabra film med nikons, men det kanske går, det är ju inte så mycket fokusproblem i denna film. Och om det är nån som tror att jag är ett canontroll så är det helt fel, jag är nikonist.
lofling
Aktiv medlem
Som sagt Canons fokus är bättre än Nikons
Gäller videofunktionen gissar jag?
Jag skulle säga D300s istället för D80 om du vill ha bättre färgåtergivning direkt ur kameran. Och video är väl ett plus om man nu vill ha det i en systemkamera.
Rickenbacker
Aktiv medlem
Har jobbat en del med båda, och äger idag en D300, och den är bättre än D80 på i stort sett allting. Kan dock kräva lite mer pill i menyer och efterbehandling för att få exakt den bild du vill ha, men det bättre handhavandet (mer knappar "på utsidan", klarar att ljusmäta med gamla objektiv etc) avgjorde mitt val.
Rickenbacker
Aktiv medlem
D80 är en fantastisk kamera, det är bara det att D300 är lite, lite bättre på allting
. Nu har ju som bekant kameran väldigt lite med bra bilder att göra, men personligen ville jag ha en rejäl klump till kamera, med så många kontroller som möjligt enkelt åtkomliga - som på en gammal "analog" kamera, helt enkelt. Och det fick jag med D300. Att sedan bildkvalitén är lite, lite bättre på höga ISO med nyare amatörkameror, t ex D90 kan jag leva med.
Aro
Aktiv medlem
D80 är en fantastisk kamera, det är bara det att D300 är lite, lite bättre på allting. Nu har ju som bekant kameran väldigt lite med bra bilder att göra, men personligen ville jag ha en rejäl klump till kamera, med så många kontroller som möjligt enkelt åtkomliga - som på en gammal "analog" kamera, helt enkelt. Och det fick jag med D300. Att sedan bildkvalitén är lite, lite bättre på höga ISO med nyare amatörkameror, t ex D90 kan jag leva med.
Jo givetvis så köper man en d300 om man har råd med det. Kör den med batterigrepp så blir det en rejäl "klump"
Rickenbacker
Aktiv medlem
Nu hatar jag iofs batterigrepp, men den är rätt rejäl ändå - känns som om man ledigt skulle kunna slå i spik med den
.
tettimul
Aktiv medlem
känns som om man ledigt skulle kunna slå i spik med den.
Finns filmer på you tube där folk just slår i spik med den...
Jag tror ingen har nämnt det men D80 är en generation äldre än D300
I princip kan man säga:
D80 = bantad D200
D90 = bantad D300s
D300 = D300s utan video.
D80-D90 mindre och lite plastigare
D200-D300 Rejälare hus i metall som tål det mesta.
nordfoto
Aktiv medlem
D80 är en fantastisk kamera, det är bara det att D300 är lite, lite bättre på allting. Nu har ju som bekant kameran väldigt lite med bra bilder att göra, men personligen ville jag ha en rejäl klump till kamera, med så många kontroller som möjligt enkelt åtkomliga - som på en gammal "analog" kamera, helt enkelt. Och det fick jag med D300. Att sedan bildkvalitén är lite, lite bättre på höga ISO med nyare amatörkameror, t ex D90 kan jag leva med.
Hej du, och alla som har gett många åsikter om de olika Nikon modellerna, jag känner mig mycket tacksam för allt ni skrivit.
Nikon D300s är nog en kamera som jag har beslutat att tro på,och så blir jag glad när du beskriver en känsla av gammal analog kamera,min Canon är plastig och det är lite jobbigt, kameran ska ju kännas skön i handen också, det är ju hela upplevelsen med bildtagningen som också är viktig, för mig.
Jag vet inte varför men efter det jag nu har läst på så känns ju D300 som en bra kamera och nu med den nya uppgraderade videofunktionen, så lär det säkert bli lite kul.
Och det är ju trots alltid så att kameran gör inte fotot, det gör ju vi.
Om man har en bra fungerande kamera som har bra färgåtergivning, och att allt det tekniska fungerar som det ska så(och digitalkameran har ju utvecklats oerhört, finns väl saker ännu,som går att rätta till, men tekniken är ju gudomligt härlig på det viset att den är så lättillgänglig).ja jag menar att vi som står bakom kameran är ju viktigast för själva resultatet.Sen lär väl ingen bli fullärd i första taget.
Tack ni alla för era synpunkter och tack du för upplysningen om klumpen, har saknat min analoga klumpkänsla.