Annons

Behöver tips för porträttfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Freppan

Medlem
Behöver lite snabba tips tills på onsdag. Jag brukar fotografera matcher åt ett lag som spelar i Superligan(innebandy). Nu har jag fått en förfrågan om jag kan ta porträtt bilder på alla spelar i laget, så nu skulle jag gärna vilja ha lite tips!

Det jag undrar över är:
1. Vilket objektiv är bäst för porträttfotografering?
Har flera objektiv, men dom två jag tror passar bäst är 'Canon EF 70-200mm f/4L IS USM' eller 'Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro'.

2. Vilken bländare är bäst att använda för att behålla skärpa på hela ansiktet men bakgrunden ska försvinna så mycket som möjligt.

3. Ska fotografera inne i arenan(där matcherna spelas), ljuset är inte allt föra bra där. Jag har en 'Canon Speedlite 430EX' med stativ och paraply. Har också en 'Canon speedlite transmitter ST-E2'. Kommer ljuset att räcka?

4. Vart ska man placera blixten?

Jag ber om ursäkt för stavfel och särskrivningar, skriv- och Lässvårigheter.
Tack på förhand.
 
Om det är porträtt med snävt utsnitt och du kör med blixt så spelar ju inte det befintliga ljuset någon större roll.

Vilket objektiv du ska använda beror ju på vilken effekt du vill uppnå - runt 80-130 är väl de klassiska porträttbrännvidderna. Det går ju självklart med vidare om du vill ha med mer miljö eller häftigare vinklar.

Jag hade placerat blixten på sidan och ovanför men inte använt hela paraplyet för att få en aning hårdare skuggor (det är väl inga glamourbilder som ska tas :)). Kanske behöver du lätta upp skuggsidan med en reflexskärm, vitt papper eller en vägg vid den sidan om den blir för mörk.

Bländarvalet beror ju på brännvidden du valt och hur nära du står - skulle tippa på nåt runt 6.3 om du vill kunna få ut lite kräm ut blixten.
 
Hej!

Tänker inte ge dig några världsomfattande sanningar, men dock ett par personliga tips från mig :)

Om jag antar att du kommer ta porträtt från axlarna och upp så skulle jag rekomendera ditt 70-200 så att du kommer en bit ifrån. Misstänker att du får lite mer avslappnade porträtt då eftersom med dit 18-50 så måste du stå ganska nära vilket kan göra spelarna obekväma..
Fota i raw, helst med ett provskott med vitbalanskort från QpCard el likn så att du kan ställa vitbalansen efteråt.

se för guds skull till att du testar vilka inställningar på kameran o blixten samt vilken plats du, spelarna och blixten skall ha INNAN den riktiga fotograferingen sker :)

Ta med dig en polare dig till arenan, välj ut plats för fotograferingen. rigga upp paraply o blixt.

Ställ kameran i bländarprioritering, ISO 100, ca bl 5,6-8 och vitbalans ca 5000k

Ta nu några testbilder på din polare och ändra bländaren och brännvidd tills du är nöjd med skärpan och bakgrundsskärpan. Sen ställer du över kameran i manuellt läge och varierar slutartiden tills du får en snygg bakgrund. Förhoppningsvis har du nu en ljus o snygg bakgrund helt ur fokus, men en aningen underexponerad kompis. Ställ nu upp blixten snett bakom och ovanför dig. (reflexen från blixten skall synas i din kompis öga, snett ovanför pupillen och helst synas i bägge ögonen.

Sen är det bara o ljustera styrkan på din blixt manuellt tills du har en perfekt exponering på ansiktet.

Nu borde du ha en någorlunda snygg bild, skriv isåfall ner dina inställningar på blixtstyrka, vilket zoomläge o kamerainställningar kan du ju oxå anteckna eller se efteråt i photoshop. Anteckna även avståndet mellan dig o din kompis, detta är mkt viktigt, för om avståndet ändras så ändras oxå exponeringen!


Med reservation för stavfel och bristfälig info, fråga gärna eller låt andra mdlemmar fylla i. Och glöm inte att detta är en slags hjälp, inget facit, du får själv leka med inställningar i kameran och styrka o placering på blixten för att få det resultat DU vill ha :)

mvh johan
 
Tack så mycket båda två, precis dom svaren jag ville ha. Har en kompis som spelar i laget, så han ställer säkert upp på att komma lite tidigare.
 
Ofta vill du underexponera bakgrunden minst ett steg för att få bättre kontrast/separation mot ditt objekt.

Ställ in exponering utan blixt precis som Johan A sa men kolla på histogrammet och se till så att du underexponerar ett steg. Nu tar du fram blixten och ställer in den manuellt så att ditt objekt blir korrekt exponerat - dvs inte underexponerat.

Nu får du effekten av en aning mörkare bakgrund och ljusare förgrund vilket kommer att få ditt objekt att stå ut i bilden (lite 3D effekt).

Som sagt - endast förslag!

Det som är bra attt tänka på när du fått allt någorlunda som du vill är att du justerar blixtintensiteten i bilden med hjälp av bländaren (självklart även med blixtstyrkan men det kräver ju att du ändrar på blixten varje gång) och det ambienta ljuset med slutaren. Om du vill förskjuta hela exponeringen ändrar du ISO.

Kolla gärna in den suveräna blixtsidan http://strobist.blogspot.com (lighting 101 & lighting 102) för tekniska tips och inspiration.

Lycka till!
 
ANNONS