Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera par på bal

Produkter
(logga in för att koppla)

Snidarn

Medlem
Jag har fått frågan om jag kan fotografera par på min brorsdotters bal i morgon då den "riktige" fotografen hoppat av.

Jag behöver all hjälp och alla tips jag kan få. Det ska tydligen regna så min tanke är att sätta upp en fotoplats inomhus. Där tänkte jag sätta upp en svart tygbakgrund.
Kamera och objektiv känner jag mig trygg med(En bra Canon ff och 24-70, 70-200 och en fast sigma art 50 har jag att tillgå) Men jag vet inte hur jag ska sätta upp ljuset.
Jag har bara en speedlite som jag kan sätta upp på stativ med ett paraply sen tidigare. Då jag ska fotografera par(eller kanske fler) så tvivlar jag på att den räcker. Annars har jag fixat så att jag kan låna 2 elinchromblixtar(av okänd modell men med trådlös utlösare) samma dag som fotograferingen. Dessa har ingen ljusformare på men jag skulle hinna köpa det om det gör stor skillnad. Jag hinner kanske prova ut min setup max en timme innan jag ska börja fota.

Jag hoppas att jag kan få råd från er. Hur använder jag bäst det ljuset jag har och är det något jag behöver komplettera med. Jag är inte så priskänslig när det gäller ljusformare då jag ändå tänkt köpa dessa senare. Men då med lite planering innan:)'

Tack på förhand.

Jag fotade på min dotters bal i måndags. Det är andra gången jag fotograferar på samma bal.

Precis som du är inne på så har jag valt att sätta upp en liten studio i en hall i lokalen. Detta har fungerat bra båda gångerna. Gästerna kommer förbi innan och efter middagen. Jag brukar försöka berätta att jag kommer att vara kvar så de slipper köa och kan komma tillbaks lite senare.

Jag har använt krossad velour (tyg) som bakgrund. Nu andra gången la jag en liten bit på golvet också. Nästa gång skall jag sträcka tyget på golvet på något sätt (ram eller skiva). Jag har belyst med 3st kina-blixtar (nätanslutna). En på bakgrunden och två framifrån (en lite längre bort och mer från sidan än den andra). Jag hade med en tavelram och heliumbalonger som rekvisita. Förra gången hade de även ordnat pussmunnar och mustascher på grillpinnar (att hålla framför ansiktet). Bra med något som ger lite spexiga bilder och uppsluppen stämning.

På denna tillställning fanns det en röd-matta till entrén. Här tog jag bilder med upplyftningsblixt på kameran (speedlight).

Samma lösning med blixt på kamera användes för lite mingelbilder vid middag och dans.

Lycka till!

Tack så mycket för bra tips. Det med rekvisita hade jag inte ens tänkt på men det kan ju bli roligt. De vill tydligen ha en del bilder direkt under middagen som ska gå som bildspel med en projektor så jag måste tyvärr hinna med alla innan. Jag kommer ställa in kameran så att den lägger raw-bilderna på ett minneskort och sen en mindre jpeg på ett minneskort som jag lämnar ifrån mig direkt när alla par är fotade. Det känns ju inte så kul att lämna ifrån sig oredigerade bilder men jag får säga att de bara får använda dem till just projektorn.

Kan du åka TILL blixtarna och öva ett par dagar innan så är det en stor fördel.
Måste bakgrunden vara svart? Personligen hade jag nog tyckt att det blirlite tråkigt.
Samtidigt måste det hålla för att man går på materialet så är det svart du har så är det så.

Tyvärr så fick jag hoppa in som en "nödlösning" så jag hämtar upp blixtarna strax innan balen. Sen har jag förhoppningsvis ett par timmar att ställa in och fixa. Balen är redan ikväll.
Det är inget måste att bakgrunden ska vara svart, det kanske blir bättre mot en vit vägg? Eller förhoppningsvis har regnet upphört så att vi kan vara utomhus.

Ska man vara utomhus kan bra väder vara ett problem. Ofta vill man hjälpa till med en blixt för att undvika skuggor i ansiktet, och då kan slutartiden ställa till att man måste ha rätt liten bländare. Vilket gör att röriga bakgrunder med hus, buskar, vimsiga gäster och annat blir för skarpa och distraherar.

Det finns ju olika lösningar på detta, lite beroende på vad man har för prylar, så jag mest påpekar att det kan vara något som blir ett problem om man inte tänkt på det.

Tack för hjälpen alla som gav mig tips.

Jag hittade ingen vit vägg som passade så det blev min svarta bakgrund.

Ungdomarna verkar nöjda så jag är nöjd.

Bilagor

• kaos.jpg
    kaos.jpg
    78.6 KB · Visningar: 89
ANNONS
Götaplatsens Foto