Annons

Behöver tips om Söderåsens nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Vad bra att det inte är långt till någonting, då kan man ju åka iväg på kvällen.

Gratis boende låter ju inte dumt, är det bara ett stort rum med massa sängar? Kan man bara klampa in där och lägga sig bland barnfamiljer och massa folk.
Känns lite konstigt tycker jag :)


Vatten tar jag med mig på min vandring, kan nog bli ganska varmt antar jag och gå omkring där en hel dag
 

andreassofus

Aktiv medlem
Befinner mig nu i söderåsens nationalpark. Har gått kopparhattsrundan idag. En fin liten tur.
Funderade på att gå en av dom längre sträckorna i morgon , den röda "norra rundan" som är drygt 7km. Sen fick jag se att det finns fler slingor om man åker bort till andra änden parken i röstånga, bland annat en slinga runt odensjön.

Jag hinner nog bara med en runda i morgon så jag undrar vilken slinga ni rekommenderar. Stanna kvar här i skäralid eller åka bort till odensjön i röstånga?

Behöver snabba tips nu :)

Det jag mest är ute efter är lummiga bokskogar så rena och städade som möjligt :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Odensjön är trevlig, men det kan inte ta lång tid att gå runt den. Nu minns jag inte hur långt det är från parkeringen, men om du skall åt det hållet tycker jag att du skall ta Jällabjär (stavning?) istället.

Det är iofs inte Skäralid längre, och längre bort än Odensjön, men jag tycker att det är ett trevligare område.

Enklaste vägen till Jällbjär verkar vara att köra genom Röstånga, och svänga vänster när du passerar kyrkan. Obs att kyrkan inte ligger vid huvudvägen, utan på en tvärgatan till den. Sedan tar du tredje vägen till vänster (det är mer av ett val, antingen höger eller vänster), och sen tar du vänster igen.

Jag vet inte om det är möjligt att köra bil (och parkera) här, men det verkar på Eniros karta vara det enklaste. Jag har ett svagt minne av att när jag själv var dit tog jag bilen till Röstånga, fortsatte till byn Kolema och tog skogsvägen där. Om du hittar några orangea skyltar som antyder att Skåneleden passerar där är du inte helt fel ute.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för tipset. Ska kolla upp det.
Kanske hinner det också för slingan runt odensjön är 3-4km bara. Men jag ska vidare på min resa också så jag hinner inte alltför många oplanerade saker :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Återupplivar min egna gamla tråd.
Nu är det dags för ett besök i parken igen. Den 1 maj ska jag på workshop dit . Tänker ligga över i tält. Det finns väl en speciell plats där man får tälta har jag för mig? Någon som vet hur långt det är dit från naturum?

Enfråga till. Om man inte vill tälta just där, hur långt bort måste man åka för att det ska vara lagligt att tälta igen?
Det finns ju mycket lövskog där. Gör det nåt att gå in en bit i skogen och slå upp sitt tält över natten?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Återupplivar min egna gamla tråd.
Nu är det dags för ett besök i parken igen. Den 1 maj ska jag på workshop dit . Tänker ligga över i tält. Det finns väl en speciell plats där man får tälta har jag för mig? Någon som vet hur långt det är dit från naturum?

Enfråga till. Om man inte vill tälta just där, hur långt bort måste man åka för att det ska vara lagligt att tälta igen?
Det finns ju mycket lövskog där. Gör det nåt att gå in en bit i skogen och slå upp sitt tält över natten?
http://www.gubsi.dk/wp-content/uploads/2011/10/storreka.gif
Du ser gränsen var man får tälta. Du får själv avgöra om du vill promenera den biten. Personligen skulle jag valt de tältplatser som finns, t.ex. vid Kopparhatten eller Liagården.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vilken gräns? Ser inga direkta tältlinjer om det var det du menade

Aha nu förstår jag vilka linjer du menade :)

Kopparhatten verkar smidigt annars.
 

30-06

Medlem
Traneröds mosse

När du ändå är i krokarna. Missa inte Traneröds Mosse (ca 5-10 km? från Skäralid/Kopparhatten). Klart sevärt och fotovänligt. Här finns en mosse, som för ca10000 år sedan var en sjö. Hyfsat gott om snok, gott om groddjur. Även orrspel ibland, sileshår och till och med hjortron bra år. Ett rudiment sen istiden. Ursäkta att jag blandade herptiler, växter och fåglar. Fina spänger att gå ut på mossen på.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för tipset Thomas. får se om jag har tid till det. Ska fota i nationalparken hela första maj och sen andra maj får jag se hur länge det blir. Sen ska jag iväg till kullaberg ett par dagar också. Är inte säker på att tiden räcker till :)
 

EmelieHolm

Ny medlem
Hej. Jag har tänkt att åka till söderåsen nu i sommar och fota men har inte riktigt förstått hur det fungerar där. Är det liksom organiserat där man går in i en ingång/port liksom, sen är man inne i parken, eller är det bara en plats i skåne som kallas för söderåsens nationalpark där man får hitta bäst man vill?

jag kommer komma dit på eftermiddagen nångång och kommer stanna där över natten och även fota där dagen efter (sover i bilen)

Det känns som jag kommer missa en massa fint eftersom jag inte vet hur det ser ut eller vet hur det fungerar.
Det enda jag vet om är att de finns ett ställe som heter skäralid där det finns en fin utsikt.
Vore även kul att fota lite rinnande vatten och raviner.

Det vore toppen om någon som varit där kunde berätta lite :)
Var ska jag utgå ifrån?
Var parkerar jag?
Vart ska jag gå? Eller kör man omkring med bilen överallt?

mycket tacksam för alla svar och tips jag kan få

mvh andreas

du borde gå allra högst upp, det är som en serpentin-bilväg och högst upp ser det ut som grand canyon. sånt fint barndomsminne för mig...
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för tipset, frågan ställde jag dock förra sommaren ;)
var där nu i helgen också faktiskt . Jag åkte bland annat upp på serpentinvägen. Men att det ser ut som grand canyon håller jag inte med om, grand canyon är väl ingen bokskog? :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bumpar upp min gamla tråd. Tänker åka till söderåsen nu i höst och fota. först och främst, mitten på oktober låter som en bra ide att sikta in sig på eller om man vill ha höstfärger där nere?

Sen funderar jag igen på övernattning. Jag undviker helst att betala massa pengar för boende om jag har möjlighet till det. Tält har jag, men i mitten av oktober kan det vara ganska kallt. Men Iiagårdden då, någon som varit där på sistone och kan berätta lite? Är det helt ok att sova där en natt? eller är det bara äckligt? finns det kamin? eller är det lika kallt där som ute?

Tacksam för svar
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag sov några nätter i Liagården i somras. Jag tyckte det var OK, men det blir förstås lite annorlunda senare på året. Med en varm sovsäck borde det inte vara något problem tycker jag. Det finns både vatten (pump utomhus) och toa på stället, vilket gör att jag gillar stället som övernattningsplats. Det finns en kamin i ett av rummen, och åtminstone i somras fanns det ett mycket gott vedförråd.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det låter ju riktigt bra. massa bekvämligheter också :) är det ofta folk som övernattar där eller kan man räkna med att få vara ensam?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Den här tiden på året tror jag inte det skall vara något problem med att vara ensam, de flesta har ingen semester kvar. Det skall väl i så fall vara någon annan naturfotograf so är där och stör...
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok men då har man ju något att prata om i alla fall :) det får bli liagården.
Tar jag mig dit lättast från naturum?
Hur gjorde du med maten, hade du med dig trangiakök eller liknande?
 
ANNONS