Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behövs slutskärpa vid oförändrad storlek
- Trådstartare Drogen
- Start datum
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
När man är färdig med en RAW och exporterar/sparar till en mindre jpeg så ska man ju lägga på slutskärpa för att kompensera för förluster vid förminskningen. Behövs detta även om storleken är oförändrad och man bara ändrar format från RAW till jpeg?
I samband med att du exporterar din fil så slutskärper du den, oavsett storlek. Så svaret är ja. Åtminstone från mig.
Drogen
Aktiv medlem
Anledningen till frågan är att jag ska börja leverera till en bildbyrå med stora krav på snabba leveranser samt även vissa krav på arbetsflöde. Jag har tidigare använt Lightroom och skärpt vid all export men nu finns inte utrymme för Lightroom. Tanken är viss justering i Camera Raw och sedan spara till jpeg och skicka från Photo Mechanic. Jag är inte så påläst när det gäller PM men jag tror det finns möjligheter till skärpa vid "upload" där. Eftersom jag ska skicka bilderna i full storlek så tänkte jag att det steget med skärpa inte hade så stor betydelse.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Anledningen till frågan är att jag ska börja leverera till en bildbyrå med stora krav på snabba leveranser samt även vissa krav på arbetsflöde. Jag har tidigare använt Lightroom och skärpt vid all export men nu finns inte utrymme för Lightroom. Tanken är viss justering i Camera Raw och sedan spara till jpeg och skicka från Photo Mechanic. Jag är inte så påläst när det gäller PM men jag tror det finns möjligheter till skärpa vid "upload" där. Eftersom jag ska skicka bilderna i full storlek så tänkte jag att det steget med skärpa inte hade så stor betydelse.
Varför finns inte plats för Lightroom i ditt arbetsflöde? Utan att veta vad du gör mer exakt så låter det som att du skulle kunna göra allt direkt i Lightroom istället för att använda Camera Raw (som ju finns i Lightroom) och Photo Mechanic.
Drogen
Aktiv medlem
Det handlar om att leverera sportbilder under evenemangets gång så tiden är kritisk och att importera, sortera, göra urval och tagga igår betydligt snabbare i PM, det är det ingen tvekan om. I LR tar import till databasen och rendering av previews lite tid men redigering och export till jpeg skulle nog ändå kunna utföras i LR med marginell tidspåverkan. Dock ställer byrån lite krav på att alla fotografer ska (bör) använda samma flöde, och det kan jag förstå, så man ska ha bra motiv för att blanda in Lightroom. Jag har inga problem att anpassa mig till det önskade flödet men jag är van vid att lägga på lite slutskärpa men har inte hittat en bra metod i det flödet. Därför funderar jag på om det tillför så mycket. Kanske en dropplet via PM eller skärpa vid uppladdning i PM skulle funka... Alla tips är välkomna.
alfin
Aktiv medlem
Tanken är viss justering i Camera Raw och sedan spara till jpeg och skicka från Photo Mechanic.
Spara bilderna direkt från Camera Raw och lägg på slutskärpan där innan du öppnar dem i PM.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Det handlar om att leverera sportbilder under evenemangets gång så tiden är kritisk och att importera, sortera, göra urval och tagga igår betydligt snabbare i PM, det är det ingen tvekan om. I LR tar import till databasen och rendering av previews lite tid men redigering och export till jpeg skulle nog ändå kunna utföras i LR med marginell tidspåverkan. Dock ställer byrån lite krav på att alla fotografer ska (bör) använda samma flöde, och det kan jag förstå, så man ska ha bra motiv för att blanda in Lightroom. Jag har inga problem att anpassa mig till det önskade flödet men jag är van vid att lägga på lite slutskärpa men har inte hittat en bra metod i det flödet. Därför funderar jag på om det tillför så mycket. Kanske en dropplet via PM eller skärpa vid uppladdning i PM skulle funka... Alla tips är välkomna.
Då är jag med. Jag använder PM på samma sätt när jag gör mina urval, och av samma anledning.
Du kan göra urvalet i PM och sedan göra en import till Lightroom genom att dra och släppa dem där. Sedan kan du göra en export med ett preset som du satt upp som du vill ha bilderna. Den importen är snabbare och du kan dessutom ställa in så att Lightroom inte skapar previews. De behövs trots allt inte i ditt arbetsflöde, om jag förstår dig rätt.
Jag skulle önska att Lightroom var snabbare men det verkar som att man behöver en ultrasnabb dator för att Lightroom (om ens då) ska vara lika snabbt som PM när man går igenom bilder.
Drogen
Aktiv medlem
Om jag väljer LR som editor i PM så öppnas importdialogen i LR direkt med cmd+E i PM. Väljer jag bort skapandet av preview så tar nog inte importen till LR inkl. en grundpreset mycket längre tid än att öppna samma bilder i CR och lägga på grundpreset där.
Frågan är: Om jag sedan exporterar en jpeg från LR til samma mapp som original RAW utan att byta filnamn, dyker då RAW+jpeg upp stackade i PM, precis som det gör om jag sparar en jpeg i CR? Har inte LR här så jag kan kolla, men det borde väl vara så. I så fall skulle nog flödet bli marginellt långsammare med LR jämfört med CR, och jag vinner tillgång till mina exportpresets samt övriga fördelar med LR. Får testa det på en match ikväll
Frågan är: Om jag sedan exporterar en jpeg från LR til samma mapp som original RAW utan att byta filnamn, dyker då RAW+jpeg upp stackade i PM, precis som det gör om jag sparar en jpeg i CR? Har inte LR här så jag kan kolla, men det borde väl vara så. I så fall skulle nog flödet bli marginellt långsammare med LR jämfört med CR, och jag vinner tillgång till mina exportpresets samt övriga fördelar med LR. Får testa det på en match ikväll
BeriJan
Aktiv medlem
Det handlar om att leverera sportbilder under evenemangets gång så tiden är kritisk och att importera, sortera, göra urval och tagga igår betydligt snabbare i PM, det är det ingen tvekan om. I LR tar import till databasen och rendering av previews lite tid men redigering och export till jpeg skulle nog ändå kunna utföras i LR med marginell tidspåverkan."
Jag plåtar just så för Pic-Agency.
- Jag drar in bilderna i PM med grundtaggning med data från stationary pad.
- Gör bildurval och drar bilderna till LR så att dess importfunktion aktiveras och gör import genom att LÄGGA TILL bilder, inte flytta. Har ofta en preset för olika sporter/arenor jag besöker.
- Redigerar bilder i LR och sätter Grön status på bildern
- Exporterar bilder, med slutskärpning, till samma mapp som originalen ligger i (Export Preset)
- Växlar till PM, filtrerar på Gröna-bilder och bläddrar igenom bilderna i Preview-läget och och taggar med spelare mm och klickar sen ctrl-U (PC) för att skicka bilden och bläddra till nästa.
Jag har LR inställt att alltid skriva ändringar direkt till XMP-filen.
Funkar bra i pausar mm och du kan ju ha samma flöde fast byta ut LR mot CR om du vill.
När jag sen är klar, ofta när jag kommit hem så går jag in i LR markerar alla bilder jag exporterat (grönmarkerade) och högerklickar och väljer att läsa Metadata från filer pga av att jag ändrat taggning. Sen exporterar jag dessa som en LR-katalog som jag sen importerar till mitt "Riktiga" LR på redigeringsdatorn hemma. Sen kan jag ta bort filerna från fält-datorn eller rättare sagt när backup körts på huvuddatorn.
Drogen
Aktiv medlem
Jag plåtar just så för Pic-Agency.
Funkar bra i pausar mm och du kan ju ha samma flöde fast byta ut LR mot CR om du vill.
Det var ett positivt svar. Jag kör precis så mot CR idag, men vill använda LR för att komma åt exportpresets m.m. Växlingen mellan LR och PM funkar tydligen lika bra som mellan CR och PM så det är väl bara att köra då
Jag använder samma dator i fält och hemma men kopplar in ett par externa diskar. Om bilderna är importerade i LR så är det ju bara att dra över bilder till den externa disken inne i LR när man är klar.
alfin
Aktiv medlem
Du har ju samma Export Presets i Camera Raw, knappen Save längst ner till vänster i CR, inklusive slutskärpning.Det var ett positivt svar. Jag kör precis så mot CR idag, men vill använda LR för att komma åt exportpresets m.m.
Drogen
Aktiv medlem
Det låter ju bra, men jag ser inte det valet. Följande dialog får jag upp när jag sparar i CR. Finns det en annan väg, eller är jag blind.. 
https://www.dropbox.com/s/h7ly6xem7unswct/Skärmdump 2014-08-15 18.12.01.png
https://www.dropbox.com/s/h7ly6xem7unswct/Skärmdump 2014-08-15 18.12.01.png
JanneO
Aktiv medlem
När man är färdig med en RAW och exporterar/sparar till en mindre jpeg så ska man ju lägga på slutskärpa för att kompensera för förluster vid förminskningen. Behövs detta även om storleken är oförändrad och man bara ändrar format från RAW till jpeg?
Eftersom bilderna sannolikt inte kommer att användas i full storlek tycker jag inte slutskärpning är nödvändig. Bilderna ska ändå skärpas om när dom är i rätt storlek.
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Kortfattat.
För jobb mot bildbyrå.
Gör grundskärpning. Men aldrig slutksärpning.
Kan rekomendera Moderskeppets kurs om skärpning som finns på Moderskeppet guld.
Utmärkt kurs. Vare sig du jobbar med Lightroom eller Photoshop.
Av egen erfarenhet så vet jag att bilderna kommer att användas på en väldigt massa olika sätt.
I en väldigt massa olika format. Allt från hårt beskurna bilder på webben.
Till bilder som sträcker sig över hela uppslag i papperstidningen.
Det är upp till den som gör publiceringen att slutskärpa bilden.
Därför är det viktigt att lägga på lagom mycket grundskärpa.
Vare sig mer eller mindre.
För övrigt. Jag jobbar med Photo Mechanic och Lightroom i kombination.
Fungerar alldeles utmärkt.
För jobb mot bildbyrå.
Gör grundskärpning. Men aldrig slutksärpning.
Kan rekomendera Moderskeppets kurs om skärpning som finns på Moderskeppet guld.
Utmärkt kurs. Vare sig du jobbar med Lightroom eller Photoshop.
Av egen erfarenhet så vet jag att bilderna kommer att användas på en väldigt massa olika sätt.
I en väldigt massa olika format. Allt från hårt beskurna bilder på webben.
Till bilder som sträcker sig över hela uppslag i papperstidningen.
Det är upp till den som gör publiceringen att slutskärpa bilden.
Därför är det viktigt att lägga på lagom mycket grundskärpa.
Vare sig mer eller mindre.
För övrigt. Jag jobbar med Photo Mechanic och Lightroom i kombination.
Fungerar alldeles utmärkt.
Drogen
Aktiv medlem
Tackar för tipsen. Har fått till ett riktigt bra flöde mellan Photo Mechanic och Lightroom nu. Jag har gått igenom Moderskeppets kurser för skärpning både före och efter uppdateringen. Använder t.ex. export presets i LR som kallar på "skärpeaction" i photoshop när jag ska lägga lite mer krut på skärpan än det som finns i Lightroom.
Lite nyfiken på varför "save as"-dialogen skiljer sig mellan mig och alfin, men i övrigt är min fråga besvarad med bonus
Lite nyfiken på varför "save as"-dialogen skiljer sig mellan mig och alfin, men i övrigt är min fråga besvarad med bonus
alfin
Aktiv medlem
Du kör väl med en gammal Camera Raw version? Min är ver 8.6 i PS CC2014. Mig veterligt är det ingen skillnad mellan Win och Mac versionerna vad gäller Save options.Lite nyfiken på varför "save as"-dialogen skiljer sig mellan mig och alfin, men i övrigt är min fråga besvarad med bonus![]()
AWid
Aktiv medlem
Det är möjligt. Jag har CS6 och Camera Raw 8.5. Enligt update så finns ingen nyare version av CR till min version av PS. Jag trodde nog att det var samma "motor" till CR och LR och eftersom jag har alternativen i LR så...
Jag har CR 8.6 till CS6. Kör update från hjälpmenyn i CS6 eller Bridge så får du se vad som händer. Det är väl ca 1 månad sedan jag fick uppdateringen.
Anders W
PS Här finns lite information
Länk