Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behandling av gulstick vid konstljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hejsan!

Har fotat i hemmabyggd studiomiljö i helgen. Var i första hand ute efter svartvita bilder men testade även en färgfilm, Fuji NPC160. Eftersom jag inte hade något blåfilter fick jag en del gulstick i bilderna. Dock inte så farligt som jag trodde, använde 4 st 500w halogenstrålkastare.

Tänkte scanna in negativen på denna film nu och undrar hur jag bäst justerar detta i PS? Ska jag använda kurvor och justera den blå färgkanalen?

Mange

Jag brukar bara kolla histogramen i levels för varje färgkanal och ställa in så dom matchar, det funkar bra för mig.

/Henri

Blåfilter är ju det bästa, men det går utan vidare att filtrera bort gulsticket i efterbehandlingen.

mange78 skrev:
Hejsan!

Har fotat i hemmabyggd studiomiljö i helgen. Var i första hand ute efter svartvita bilder men testade även en färgfilm, Fuji NPC160. Eftersom jag inte hade något blåfilter fick jag en del gulstick i bilderna. Dock inte så farligt som jag trodde, använde 4 st 500w halogenstrålkastare.

Tänkte scanna in negativen på denna film nu och undrar hur jag bäst justerar detta i PS? Ska jag använda kurvor och justera den blå färgkanalen?

Mange

Ett enkelt och billigt sätt är att införskaffa sig qp-card grå kort eller färgkort och ha som referens.
Betydligt bättre då du inte bara rätar upp grått som med ett vanligt gråkort utan även svart och vitt. www.qpcard.com
Att korrigera bort gulstick och utmärkt i PS men är färgriktighet viktig är ett referenskort att föredra.
mvh

Re: Re: Behandling av gulstick vid konstljus?

macrobild skrev:
Ett enkelt och billigt sätt är att införskaffa sig qp-card grå kort eller färgkort och ha som referens.
Betydligt bättre då du inte bara rätar upp grått som med ett vanligt gråkort utan även svart och vitt. www.qpcard.com
Att korrigera bort gulstick och utmärkt i PS men är färgriktighet viktig är ett referenskort att föredra vid all bildbehandling.
mvh

Testade att justera nivåer för varje färgkanal men det räckte inte till riktigt. Använde då istället selektiv färgjustering och drog ner den gula färgen där. Är det en bra lösning? Det gula försvann men bilden blev då lite kall i färgerna. Det löste jag med att lägga på lite mättnad på den röda kanalen.

Hur brukar ni göra när nivåjusteringen inte riktigt räcker till?

Mvh Mange

Att justera gråtonen (grå triangeln) för den blå och röda kanalen kan vara den sista tweaken för att få till det bra.
Speciellt hudtonerna kan lätt vara lite väl gula även efter man ställt nivåerna.

/Henri

eatfrog skrev:
Att justera gråtonen (grå triangeln) för den blå och röda kanalen kan vara den sista tweaken för att få till det bra.
Speciellt hudtonerna kan lätt vara lite väl gula även efter man ställt nivåerna.

/Henri

Vad innebär den grå triangeln?

ANNONS
Götaplatsens Foto