Annons

Behov av camouflage vid djurfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

SM7VQI

Aktiv medlem
Vad är era efarenheter av nyttan med camouflage vid djurfoto - tänker främst på däggdjur (dov/kronhjort och vildsvin) men även fåglar

Har man någon nytta av det eller handlar det mer om hur man rör sig i terrängen? (tex inte gå rakt emot djuren)


Mvh
Oscar
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Beror väl lite på. Rådjur är ju halvblinda ;) Dov/kron ser desto bättre.
De flesta har välutvecklat luktsinne, i synnerhet vildsvin.
Det bästa är att sitta stilla och vänta där man tror de kommer att dyka upp / gå förbi. Gärna då med vinden i ansiktet.
Använde lövcamo för första gången i höstas när jag fotade kronhjort och det fungerade väldigt bra! Kunde tom röra mig ganska mycket med hjortar nära mig utan problem (tex ta av konverter) - så det kan jag rekommendera!
 

SM7VQI

Aktiv medlem
Oki - tackar
Körde med vanligt camouflage (brittisk camouflage jacka och ett par M90 byxor) i höstas, det gick väl hyfsat, inga direkta närbilder men man når rätt långt med en Sigma 150-600mm :) .
Då reagerade dom om jag rörde mig, kanske skall man uppgradera till en ghilli poncho...

Dessutom så märkte jag att dovhjortarna reagerade mycket på ljudet ifrån slutaren/spegeln på kameran (Nikon D750)
Frågan är om det kan vara lämpligt att skaffa en http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/retail/acatalog/Camera-and-lens-cover-Four-seasons.html för att både dölja kameran och dämpa ljudet ifrån slutaren/spegeln.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag la ner en avsevärd tid på att smyga på djur i somras. Min erfarenhet av det är att kamo gör STOR skillnad och kostar inte så mycket att köpa.
Då jag är av det mer sparsamma slaget så gjorde jag en egen Ghilliesuit av gamla jutesäckar som jag fick av en bekant från en bondgård, och en sprayburk från biltema. Ett alternativ är att köpa kamo-nät och göra en dräkt av det om man vill.
Det närmaste jag kom ett rådjur genom att gå mot det (obs jag passade inte på det utan gick mot det) var 4 meter. Fick även kontakt med både älg, räv, vildsvin, tranor och harar. Utan kamo kom jag aldrig närmre än typ 70 meter.
Det viktigaste att tänka på om du ska göra en kamodräkt är att göra den så oregelbunden som möjligt med mycket veck, hål, remsor etc för att skapa en 3d-effekt. För det andra så vill du sudda ut din silhuett genom att göra dräkten bylsig, särskilt under armarna.

Min dräkt blev inte så vacker att se på, men den funkade väldigt bra. Jag kommer lägga lite mer tid på att färga den grön till sommaren för att smälta in bättre.
 

Bilagor

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Det man kan tänka på är att materialet helst inte ska prassla, vilket vissa camo-nät har tendens att göra.

Köpte själv en lövcamodräkt från swedteam. Plus handskar och huva/keps.
Sedan köpte jag en billig lövcamo från okänt märke. Klippte byxorna på mitten och fick då två stycken "tuber" att trä over objektiv/kamera :)

Kan även tipsa om :
http://stores.ebay.co.uk/grazinasdesign/
som har schyssta överdrag (vattenavvisande eller vattentäta) för bra priser.
Dock ingen lövcamo.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag la ner en avsevärd tid på att smyga på djur i somras. Min erfarenhet av det är att kamo gör STOR skillnad och kostar inte så mycket att köpa.
Då jag är av det mer sparsamma slaget så gjorde jag en egen Ghilliesuit av gamla jutesäckar .....
Ser bra ut men du behöver nog handskar? - dina händer lyser (och rör sig) :)
 

SM7VQI

Aktiv medlem
Wow 4 m ifrån ett rådjur - då antar jag att det är svårt att hålla pulsen nere :)

Kanske är värt att försöka gå "all -in" med ghillie poncho, camouflage på kameran (samt dölja ansiktsformerna och händerna) nästa gång som man skall ut och fota djur
 

Limpa

Aktiv medlem
Hej
Min erfarenhet är att man inte behöver kamouflera sig så mycket alls om vinden ligger rätt och att man håller sig stilla och är tyst.
Varit mycket nära rådjur, älg, hjort, räv mm utan kamouflage. Det man kan tänka på är ansikte och händer som kan avslöja en, annars är inte kläderna avgörande.
Vill man vara extra stealthy så kan man utnyttja det som finns i terrängen, buskar o dyl att gömma sig bakom.

Fåglar däremot är en annan sak, dom är mycket svårare och ser minsta rörelse. Själv har jag ett litet tält med inbyggd stol, billigt skräp men fungerar bra.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Ser bra ut men du behöver nog handskar? - dina händer lyser (och rör sig) :)
Sjävklart vore kamohandskar att föredra men jag har ännu inte kommit på någon riktigt bra gördetsjälv-lösning på det :p Men det kommer nog att kompletteras i sinom tid :)

Behovet av kamoflage är givetvis beroende av terrängen. Finns det mycket vegetation att gömma sig bland så blir kamo mindre värdefullt. Vill man däremot vara rörlig, och då särskilt på ängar o.dyl där det finns ont om skyl, så är kamoflage mycket viktigare. Jag har själv rört mig på ängar av den enkla anledningen att det är otroligt mycket svårare att upptäcka djuren och att röra sig tyst om man går i skog än om man går på ängsmark.
Det finns givetvis tillfällen då man lyckats komma väldigt nära inpå storvilt i skogen. Jag har själv lyckats ta ett ganska sjysst porträtt på ett rådjur med motsv 50mm ff, men det var under brunsten när djuren kort sagt är dumma i huvudet och jag hade dessutom mycket tur. Ängsmark är därför det jag rekommenderar nybörjare.

Jag instämmer för övrigt med vad tidigare skribenter sagt. Vindriktningen är A och O, tar du inte hänsyn till den så kommer du aldrig komma nära. Djuren kan även bli störda av slutarljudet från kameran. Jag har dock märkt att om man tar orimligt många kort under sitt avancerande mot djuret så vänjer det sig ibland vid ljudet och struntar i det.
Om man är en sådan människa som vill göra sin dräkt själv så rekommenderar jag juteväv. Det är väldigt billigt att köpa (ännu billigare om man får gamla råttätna säckar från en bonde) och en av de tystaste materialen som finns.
 
Vad är era efarenheter av nyttan med camouflage vid djurfoto - tänker främst på däggdjur (dov/kronhjort och vildsvin) men även fåglar

Har man någon nytta av det eller handlar det mer om hur man rör sig i terrängen? (tex inte gå rakt emot djuren)


Mvh
Oscar
min erfarenhet är att man inte behöver kamouflera sig så mycket, sitt still och ha vinden rätt, Kronhjort är lite svårare då de ser betydligt bättre än t.e.x. sina kusiner Dovhjort, annars finns det en del stolar på marknaden med vidhängande gömsle som inte är allt för bökig att bära med sig och som jag använder ganska så mycket, i en jakt butik har jag köpt ett lättvikts camonät som inte prasslar, lätt att bära med sig och ganska så användbart.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Ring till Jula och kolla, jag fick tag i två stycken gömsle sent i höstas. Fick köra till Linköping och hämta dem, Jula skickar inget.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Har samma jacka och byxor men har inte provat så mycket.
Har du märkt att det hjälpt dig att komma djuren närmare?
Har också funderat på den pinsamma delen. Inte precis en utstyrsel man går omkring i på stan...
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Har samma jacka och byxor men har inte provat så mycket.
Har du märkt att det hjälpt dig att komma djuren närmare?
Har också funderat på den pinsamma delen. Inte precis en utstyrsel man går omkring i på stan...
Inbillar mig det iaf :) . Ett exempel: Här står jag en bit utanför skogen och fotar några hjortar. Jag kan se i mina bilder att tiden från att den ena hjorten tittar rakt på mig tills att flocken "upptäcker" mig och springer iväg är 9 minuter. Under dessa 9 minuter tittar hjorten upp på mig ett antal gånger men återgår snabbt till att äta eller att lukta på honorna. De verkar inte kunna se mig men misstänker nått. När de springer är det för att jag "råkar" dra i ett kardborreband. Jag har svårt att tro att jag hade kunnat fota dem så länge utan camo.

Bilden är inte beskärd och tagen med ett 400 mm objektiv (crop-kamera). Avståndsskalan syns i bilden. Dvs jag står ca 10 m utanför skogen och det är ca 30 m till taggtrådsstängslet som syns på bilden.

Andra gånger känns det som att camot inte fungerat alls. Jag antar att man måste minimera både lukt (t.ex. tänka på vindriktningen), ljud och syn för att komma nära. T.ex. skall man nog undvika att vara en "siluett" mot himlen. Då hjälper nog inte camon.

Är dock ingen expert på detta :)
 

Bilagor

  • 122.7 KB Visningar: 113
ANNONS