Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bekymmer med scannern!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mappe

Avslutat medlemskap
Är inte så haj på scanning än så länge men hjälp mig gärna att reda ut varför mina bilder blir "utdragna" eller "avlånga" när jag scannar dem?

Använder pogrammet "Vuescan" och "CanoScanFB63U".

Alla brir inte så, men de flesta. När jag kör "Preview" på upplösning 100 är allt ok, men det är när jag försöker med själva scanningen så problemet uppstår.

Hade scannern placerad på en högtalare och trodde först det var detta då det med kvarvarande inställningar blev bra då jag flyttade på den. Men sen blev de likt förbannat lika dant igen.
Kan den tagit skada av att ha stått där?

Lösning någon?

Rent spontant så låter det som om det skulle kunna vara något tekniskt problem med scannern. Läshuvudet rör sig inte så snabbt som scannern/mjukvaran tror och därför blir det utdragna bilder.
Men det är lite konstigt att den visar korrekta bilder när du kör Preview.

Var det stora högtalare som du hade den stående på? Alltså högtalare med riktigt kraftiga magneter. Det kan ju tänkas att magnetfältet från högtalaren skulle kunna skada elektroniken i scannern men det är lite långsökt.

Jo den placerades ju ganska lämpligt på subwoofern. Så det lär ju vara en rätt stor magnet där, men ja....

vad vet jag?

Men tack för ditt inlägg!

ANNONS
Götaplatsens Foto