Annons

Berätta om era drönarkrascher!

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag har ägt en drönare, DJI Mavic 2 Pro, i tre år. Den har följt med mig över hela Sverige, från Skåne till Lappland, från Öland till Bohuslän. Mycket nöje har den skänkt mig. Flera gånger har jag flugit i krävande omständigheter, 15-20 minusgrader i norra Sverige, eller hårda vindar på västkusten. Ett och annat regnstänk har drönaren också fått. Den har varit fantastiskt driftsäker, och har alltid hittat hem till startpunkten med centimeterprecision. Inget strul överhuvudtaget.

Men häromdagen tog det roliga slut. Jag befann mig vid en sjö i Småland i fint morgonljus. Det var helt vindstilla och hyfsat varmt i luften. Hade 60% laddning i batteriet och gick upp över sjön för att ta några snabba bilder. Starten var helt normal, men efter 15 sekunder tjuter fjärrkontrollen och meddelar att laddningen är 0%, varpå drönaren dimper ner i sjön från 20-30 meters höjd, cirka 200 meter från mig. Oops, så förvånad jag blev! 😮

Jaja, tre års nöje för 15000 kr är ändå inte fy skam! 🙂

Finns det fler här som har erfarenhet av drönarkrascher? Självförvållade eller orsakade av teknikhaveri? Berätta gärna!
 
Senast ändrad:

niniz

Aktiv medlem
Jodå min första flög jag in i ett träd så propellrar fastnade i grenar lossnade och försvann. Letade bra länge innan jag fick ge upp. Köpte nya blad monterade men sen visade det sig att den ändå inte kunde flyga mer.
Nu har jag en ny men flyger inte utan den står i ett skåp.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jodå min första flög jag in i ett träd så propellrar fastnade i grenar lossnade och försvann. Letade bra länge innan jag fick ge upp. Köpte nya blad monterade men sen visade det sig att den ändå inte kunde flyga mer.
Nu har jag en ny men flyger inte utan den står i ett skåp.
Ja, inne i skåpet är du säkrad mot krascher! 😉
 

dJb

Aktiv medlem
2016 störtade jag en Phantom 2 i en vingård i Chianti Classico från ca 20 meters höjd, vet inte vad som hände, den började vobbla och åkte sen rakt ner. Ingen skada skedd i vingården, men drönarn fick ena armen böjd och visade inga livstecken. 2019 störtade jag en Mavic 2 Zoom i Jarrebäcken några mil väster om Jokkmokk, denna gång självförvållat. Dagen efter fick jag hjälp av en kompis som dök ner och hittade den på två meters djup. Den var också död men minneskortet fungerade och drönaren hade undervattensfilmat i ca 2 sekunder. Jag skickade in vraket och fick en ny på DJI's crash replacement-garanti.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har ägt en drönare, DJI Mavic 2 Pro, i tre år. Den har följt med mig över hela Sverige, från Skåne till Lappland, från Öland till Bohuslän. Mycket nöje har den skänkt mig. Flera gånger har jag flugit i krävande omständigheter, 15-20 minusgrader i norra Sverige, eller hårda vindar på västkusten. Ett och annat regnstänk har drönaren också fått. Den har varit fantastiskt driftsäker, och har alltid hittat hem till startpunkten med centimeterprecision. Inget strul överhuvudtaget.

Men häromdagen tog det roliga slut. Jag befann mig vid en sjö i Småland i fint morgonljus. Det var helt vindstilla och hyfsat varmt i luften. Hade 60% laddning i batteriet och gick upp över sjön för att ta några snabba bilder. Starten var helt normal, men efter 15 sekunder tjuter fjärrkontrollen och meddelar att laddningen är 0%, varpå drönaren dimper ner i sjön från 30 meters höjd, cirka 200 meter från mig. Oops, så förvånad jag blev! 😮

Jaja, tre års nöje för 15000 kr är ändå inte fy skam! 🙂

Finns det fler här som har erfarenhet av drönarkrascher? Självförvållade eller orsakade av teknikhaveri? Berätta gärna!
Exakt samma sak hände mig i somras, samma drönare som du har. Min landade i en fjällbjörk och hittades med Find my drone funktionen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Nu tänker jag spekulera vilt… 😊

Jag funderar på om det var drönartillverkaren som tyckte det var dags för mig att uppgradera till en nyare modell?

Rent hypotetiskt kan man ju tänka sig att en tillverkare programmerar en drönare för att krascha efter cirka tre år. Det kan inte vara särskilt svårt.

Dessutom torde det vara enkelt att få drönaren att förstå när den flyger över vatten. Att störta i vatten är extra effektivt eftersom bevismaterialet försvinner ner i djupet.

Drönartillverkare har inget att vinna på att produkterna håller längre än ca 3 år. Efter 3 år har de lanserat en ny produkt (Mavic 3 i detta fall), som de gärna vill att man köper. Den uppgraderingen triggar man genom att låta den gamla drönaren störta.

Tror ni på sådana konspirationsteorier? 😉
 
Senast ändrad:

Arell

Aktiv medlem
Nu tänker jag spekulera vilt… 😊

Jag funderar på om det var drönartillverkaren som tyckte det var dags för mig att uppgradera till en nyare modell?

Rent hypotetiskt kan man ju tänka sig att en tillverkare programmerar en drönare för att krascha efter cirka tre år. Det kan inte vara särskilt svårt.

Dessutom torde det vara enkelt att få drönaren att förstå när den flyger över vatten. Att störta i vatten är extra effektivt eftersom bevismaterialet försvinner ner i djupet.

Drönartillverkare har inget att vinna på att produkterna håller längre än ca 3 år. Efter 3 år har de lanserat en ny produkt (Mavic 3 i detta fall), som de gärna vill att man köper. Den uppgraderingen triggar man genom att låta den gamla drönaren störta.

Tror ni på sådana konspirationsteorier? 😉
Jag har länge varit fascinerad av olika konspirationsteorier, särskilt politiska, men de faller oftast sönder efter ett tag. Jag tror inte att en så stor tillverkare skulle riskera sitt rykte för att få dig att köpa en ny. Vilket du i och för sig nog kommer att göra...
 

M7_21

Aktiv medlem
Nu tänker jag spekulera vilt… 😊

Jag funderar på om det var drönartillverkaren som tyckte det var dags för mig att uppgradera till en nyare modell?

Rent hypotetiskt kan man ju tänka sig att en tillverkare programmerar en drönare för att krascha efter cirka tre år. Det kan inte vara särskilt svårt.

Dessutom torde det vara enkelt att få drönaren att förstå när den flyger över vatten. Att störta i vatten är extra effektivt eftersom bevismaterialet försvinner ner i djupet.

Drönartillverkare har inget att vinna på att produkterna håller längre än ca 3 år. Efter 3 år har de lanserat en ny produkt (Mavic 3 i detta fall), som de gärna vill att man köper. Den uppgraderingen triggar man genom att låta den gamla drönaren störta.

Tror ni på sådana konspirationsteorier? 😉
Det finns liknande tankegångar runt andra produkter också. En dator eller en mobil som skulle fungera låt oss säga 20-30 år vore ju ingen vinst för tillverkaren. Nej, min teori är att livslängden bara ska vara ett visst antal år.

Minns ni att man för många år sedan vill lansera det rostfria avgassystemet? Som aldrig skulle gå sönder? Hålla bilens livslängd fullt ut? Det blev väl ingenting med det, för då skulle inga biltillverkare inte heller få sälja nya avgasrör.

Tre år för en drönare låter väl kort livslängd, tror inte det är deras tanke. Däremot tror mera på att batteriets livslängd avgjorde saken. Om det batteriet nu var samma som har hängt med från första början?

Har fått tre st utbytta på en slags förlängd garanti iom de blev runda undertill, där skulle funnits risken att de bara "hoppade ur" drönaren under färd. Filmade dem, bifogade serienumren och inköpskvitton bara.

Var ditt batteri ev för tjockt/svullet undertill så du fick ta i och trycka ned det med viss kraft?
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns liknande tankegångar runt andra produkter också. En dator eller en mobil som skulle fungera låt oss säga 20-30 år vore ju ingen vinst för tillverkaren. Nej, min teori är att livslängden bara ska vara ett visst antal år.

Minns ni att man för många år sedan vill lansera det rostfria avgassystemet? Som aldrig skulle gå sönder? Hålla bilens livslängd fullt ut? Det blev väl ingenting med det, för då skulle inga biltillverkare inte heller få sälja nya avgasrör.

Tre år för en drönare låter väl kort livslängd, tror inte det är deras tanke. Däremot tror mera på att batteriets livslängd avgjorde saken. Om det batteriet nu var samma som har hängt med från första början?

Har fått tre st utbytta på en slags förlängd garanti iom de blev runda undertill, där skulle funnits risken att de bara "hoppade ur" drönaren under färd. Filmade dem, bifogade serienumren och inköpskvitton bara.

Var ditt batteri ev för tjockt/svullet undertill så du fick ta i och trycka ned det med viss kraft?
Nej, jag hade fyra batterier och inget av dem hade svällt. Har inte heller haft några andra problem med dem. Jag har upplevt dem som helt likvärdiga. Därför är det mysko att batterinivån momentant hoppade från 60% till 0%.

Åldern på batteriet vet jag faktiskt inte. Har köpt på mig batterierna efterhand och har inte märkt upp dem, tyvärr.
 
Senast ändrad:

M7_21

Aktiv medlem
Nej, jag hade fyra batterier och inget av dem hade svällt. Har inte heller haft några andra problem med dem. Jag har upplevt dem som helt likvärdiga. Därför är det mysko att batterinivån momentant hoppade från 60% till 0%.

Åldern på batteriet vet jag faktiskt inte. Har köpt på mig batterierna efterhand och har inte märkt upp dem, tyvärr.
Extrem otur mao. Batteriernas kondition och laddningsstatus har ju diskuterats många gånger, både här och på Facebook. Jag tror ändå att det kan ha varit batteriet som orsakade kraschen. Hopplöst, går väl inte att gardera sig emot?
 

acke

Avslutat medlemskap
Extrem otur mao. Batteriernas kondition och laddningsstatus har ju diskuterats många gånger, både här och på Facebook. Jag tror ändå att det kan ha varit batteriet som orsakade kraschen. Hopplöst, går väl inte att gardera sig emot?
Ja, det kan förstås ha varit ett plötsligt batterihaveri. Det oturliga var att det skedde över vatten. Hade det hänt över land så hade drönaren troligen klarat sig oskadd. Den gjorde en ”controlled emergency landing” och sjönk ner mot vattenytan med cirka 1-2 meter/sekund. Det var alltså inget fritt fall. Propellrarna snurrade hela tiden. Jag kunde bara stå och se på, med gapande mun. Inget hände när jag rörde på spakarna. 😮
 
Senast ändrad:

emillarson89

Aktiv medlem
Har bara kraschat en enda, år 2013 om jag minns rätt.
Min walkera X350 blev attackerad av en fiskmås, och kraschade rätt in i en klippvägg...
 

PMD

Aktiv medlem
Minns ni att man för många år sedan vill lansera det rostfria avgassystemet? Som aldrig skulle gå sönder? Hålla bilens livslängd fullt ut? Det blev väl ingenting med det, för då skulle inga biltillverkare inte heller få sälja nya avgasrör.
Jag har köpt rostfria avgasrör till åtminstone två bilar. Jag tror att det lönade sig.
Min nuvarande bil är 12 år gammal (om jag har räknat rätt) och originalavgasröret håller än. Jag vet dock inte om det är rostrfritt.
Tre år för en drönare låter väl kort livslängd, tror inte det är deras tanke. Däremot tror mera på att batteriets livslängd avgjorde saken. Om det batteriet nu var samma som har hängt med från första början?
Ja, batterier kan bara laddas ett begränsat antal gånger till full kapacitet. Sen sjunker kapaciteten ett tag tills den blir så låg att man tröttnar på den.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, jag hade fyra batterier och inget av dem hade svällt. Har inte heller haft några andra problem med dem. Jag har upplevt dem som helt likvärdiga. Därför är det mysko att batterinivån momentant hoppade från 60% till 0%.
Det kan ha berott på glappkontakt. Dvs batteriet kan fortfarande ha hållit laddning, men utan att kunna förse elektroniken med ström.
Kontakter slits när de används.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det kan ha berott på glappkontakt. Dvs batteriet kan fortfarande ha hållit laddning, men utan att kunna förse elektroniken med ström.
Kontakter slits när de används.
Ja, fast då borde propellrarna ha tvärstannat. Min krasch var en kontrollerad nödlandning, definitivt inte fritt fall. När drönaren touchade vattenytan första gången så gasade den på och lyfte 1-2 meter. Sedan damp den ner igen och försvann i djupet.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Hej!
Med Mavic Pro-batterierna låter det ju att det är åldern på batterierna som gjort att de inte kan hålla rätt spänning och drönaren paniklandar (och vid otur: kraschar) då.

Som drönarutbildningen lär en (som krävs för att flyga den modellen) så ska man ju alltid starta drönaren med att flyga upp, kontrollera batterierna spänning och när det är säkerställt påbörja flygningen.

Vad ni beskriver ovan har hänt mig tre gånger på fotojobb - alla på batterier som är cirka 2 år gamla. Men genom att alltid starta med en god egenkontroll har drönaren klarat sig.

Man ser ju laddning och spänning via appen och rekommenderas varmt att kolla innan flygning. Även kyla kan leda till samma beteendE så Förvara alltid batterierna inomhus/nära kroppen på fotojobben
 

acke

Avslutat medlemskap
Hej!
Med Mavic Pro-batterierna låter det ju att det är åldern på batterierna som gjort att de inte kan hålla rätt spänning och drönaren paniklandar (och vid otur: kraschar) då.

Som drönarutbildningen lär en (som krävs för att flyga den modellen) så ska man ju alltid starta drönaren med att flyga upp, kontrollera batterierna spänning och när det är säkerställt påbörja flygningen.

Vad ni beskriver ovan har hänt mig tre gånger på fotojobb - alla på batterier som är cirka 2 år gamla. Men genom att alltid starta med en god egenkontroll har drönaren klarat sig.

Man ser ju laddning och spänning via appen och rekommenderas varmt att kolla innan flygning. Även kyla kan leda till samma beteendE så Förvara alltid batterierna inomhus/nära kroppen på fotojobben
Javisst, det är precis så jag alltid har gjort. Hovrar en kort stund efter start och kollar att allt ser stabilt och normalt ut. Det gjorde jag också denna gång. Batterinivån låg på 60%. Efter några sekunders flygning ut över sjön rasade nivån momentant till 0%.
 
ANNONS