Annons

Berättelsen bakom bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
Bilden nedan är tagen i Bahrain, ett litet, litet kungadöme i form av en pytteliten ö, en fjärdedel av Gotland.

Det växer inte mycket i Bahrain för grundvattnet är salt. Det finns små, små områden där man kan odla.

På sommaren är det varmt. Inte varmt utan VARMT. 45 grader i skuggan är inte ovanligt samtidigts som luftfuktigheten är nära 100%. Vill man gå ut så är det gryningen som gäller.

Vi hade ett uppdrag att fotografera en tjej inför hennes födelsedag. Vi stämde möte tidigt på morgonen vid en vitlöksfarm. Hon var ganska omöjligt att jobba med så jag tappade snabbt intresset. Det var ändå min frus jobb.

En bit bort såg jag två indiska fotografer som hade med sig en modell. Jag avvaktade lite för solen var lite för låg och ljuset var inte bra. När det rätta läget infann sig gick jag bort till dem och frågade om jag fick ta ett par bilder. Det fick jag!

Nu är det din tur att berätta om din bild!

_NZ75874-Edit-2 copy.jpg
 
Den här bilden har en del att berätta! den kom till häromdagen från min balkong, med Sigma 18-.35. Jag har aldrig sneglat så mycket på himlen med syftet att ta ett kort, utom för att få till något bra med en fågel, den här gången tittade jag uppåt och såg att molnen hade hopat sig på ett imponerande sätt och bestämde mig för att ta ett kort på molnen och då fick jag när jag i datorn "framkallade bilden" se att det både blev ett imponerande kort på molnen vilket lärde mig att vara mer vaken för om sådant inträffar igen, samt gav mig ett på sitt vis imponerande kort på en fågel, den hade jag inte ens sett när jag tog bilden!!! så lärde jag mig något? jo alla element kan vara något som går att göra en fin bild av, samt att inte ta ett kort för lite, utan bara ta sedan utvärdera.
 

Bilagor

Pickadollen

Aktiv medlem
Jag besökte den närliggande lilla skogen häromdagen för att leta efter kattuggleungar som jag hört tigga kvällen innan. Den lilla skogen är omringad av lägenheter och andra hus samt en skola. Det är många som promenerar sina hundar i skogen och barn ses ofta lekar här. Jag gick runt en stund och letade efter ungarna i den täta växtligheten utan resultat. När jag gick längs stigen såg jag något i periferin. En vuxen kattuggla satt på en gren bara ett par meter ovanför marknivå precis över stigen. Jag var bara tre meter ifrån den när jag såg den. Jag backade försiktigt undan, lämnade stigen och knäppte några bilder innan jag fortsatte sökandet efter ungarna. När jag kom tillbaka till stigen några minuter senare var ugglan borta.
 

Bilagor

ANNONS