Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Berlebach eller Stabil
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Berlebach levererade mitt UNI-24 på 3-dygn varav ett gick åt för posten att få ut avin. Mitt Uni-stativ är groteskt stabilt, men något otympligt. Report-serien passar nog de flesta bättre. Mig veterligen har stabil ingen motsvarighet till UNI-stativen. Jag tror det krävs ett antal övningsstativ innan man får ett lika bra stativ som berlebachstativen om man skall bygga själv och jag är långt ifrån övertygad om att det blir billigare.
Patriotismen får jag utlopp för genom optipod iställt för RRS eller Kirk när det gäller snabfästen ;-).
Patriotismen får jag utlopp för genom optipod iställt för RRS eller Kirk när det gäller snabfästen ;-).
Senast ändrad:
hasseper
Aktiv medlem
De stora skillnaderna är att Stabil har aluminium (?) i sista steget på benen medan Berlebach är helt i trä, samt att Berlebach har många fler varianter (två eller tre steg på benen, olika längder, med eller utan mittpelare mm mm). Om jag inte minns fel har väl Stabil bara två eller tre varianter ( eller är det bara en?). Sen en annan stor skillnad är väl priset, Berlebach går att få från ca 1500 kr och uppåt medan Stabil väl kostar runt 2500 kr. Sen har Stabil sina speciella skålformade fötter som skall stå stadigt på i stort sett alla underlag medan Berlebach har vanliga inskruvbara gummifötter med ispik.
Sen vet jag inte hur servicen är på Stabil men jag har läst på APUG att flera som har Berlebachstativ som gått sönder har fått reservdelar gratis från Berlebach.
\h
Sen vet jag inte hur servicen är på Stabil men jag har läst på APUG att flera som har Berlebachstativ som gått sönder har fått reservdelar gratis från Berlebach.
\h
gameburg
Aktiv medlem
Olle
Aktiv medlem
Jag har aldrig haft ett Berlebachstativ, men däremot ett Hama trästativ. Det var mycket likt ett Berlebach. Förhoppningsvis är Berlebach av högre kvalitet än Hama var.
En egenskap Hama hade gemensamt med Berebach var att det var hopplöst att bära med en hand. Det plus Hamas låga kvalitet gjorde att det fick bli kaffeved (Nåja, teved då, jag dricker inte kaffe om jag kan slippa.). Jag har endast mittpelaren kvar. Vad jag nu skall med den till.
Stabil av modellen Snabb, som jag senare införskaffade, är oändligt mycket bekvämare att bära i handen. Nackdelen är att det är mycket långt ihopfällt eftersom det är tvådelat och saknar mittpelare. Å andra sidan kommer man mycket närmare marken pga avsaknaden av mittpelare. Skålfötterna, som Hans nämnde, tycker jag är en stor fördel vid marknära fotografering.
Servicen hos Stabil fungerade mycket bra den enda gång jag hade anledning att använda den.
Olle
En egenskap Hama hade gemensamt med Berebach var att det var hopplöst att bära med en hand. Det plus Hamas låga kvalitet gjorde att det fick bli kaffeved (Nåja, teved då, jag dricker inte kaffe om jag kan slippa.). Jag har endast mittpelaren kvar. Vad jag nu skall med den till.
Stabil av modellen Snabb, som jag senare införskaffade, är oändligt mycket bekvämare att bära i handen. Nackdelen är att det är mycket långt ihopfällt eftersom det är tvådelat och saknar mittpelare. Å andra sidan kommer man mycket närmare marken pga avsaknaden av mittpelare. Skålfötterna, som Hans nämnde, tycker jag är en stor fördel vid marknära fotografering.
Servicen hos Stabil fungerade mycket bra den enda gång jag hade anledning att använda den.
Olle
tumlaren
Aktiv medlem
Jag vet inte om det blir så dyrt att göra stativ själv mina har kostat ca 100 kr totalt för bägge plus kuleder i dagens valuta. Jag kan lägga upp bilder ikväll om ni vill se dessa. Vad jag vet så har stabil gjort om sitt efter att sett på mina två stativ, visade upp dessa på en mässa i Nybro efter en diskussion med stabils konstruktör, bland annat justeringen av benlängden och jag bryr mig inte om vilket. lever ej på att tillverka staiv, endast på hobbybasis. Jag gjorde dessa i slutet av 70-talet eller i början av 80-talet.
Sven-Åke
Sven-Åke
Hemskt gärna!tumlaren skrev:
Jag kan lägga upp bilder ikväll om ni vill se dessa.
hasseper
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Bakom Stabil stativen är det en enda person som står för allt (enligt rykten...).
Någon som vet om det är samma hantverksmässiga tillverkning av Berlebach-stativen?
Det är riktigt att Stabil görs av en person. Det är faktiskt hans fritidssyselsättning, han kör visst grävmaskin till vardags.
Berlebach har tillverkat stativ sedan 1898, så jag tror i alla fall att de har erfarenhet. Sen hur hantverksmässigt det är vet jag inte.
\h
jhk
Aktiv medlem
Jag är mycket nöjd med Stabil (jag har det stora Snabb samt ett makro). De ovanliga skålade fötterna ger ett helt unikt grepp på stenblock. Står stadigt på nästan osynliga utstick på lodrätta stenblockssidor. Mycket bra fötter för spagat: man trycker ner tallriksfoten i jorden.
Inomhus är stativet sämre, men det finns alternativa fötter för 120:- numera.
Jag är också mycket nöjd med att justerskruven sitter fast längst UPP på just den bendel man justerar. Man lossar skruven och knuffar ut eller drar in benet med själva skruven. De flesta andra stativ lossar man en skruv/spak och får sedan dra i själva benet, vilket kräver 2 händer.
Stativet sprack i limningen efter mycket användning. Tillverkaren lagade det gratis och pysslade dessutom om det så det nu är bättre än någonsin.
Han säljer dessutom små lösa extraben som man kan sätta på i mitten för att få stadga i låg spagat.
Spagat kan annars bli lite ostadigt med så långa ben.
Inomhus är stativet sämre, men det finns alternativa fötter för 120:- numera.
Jag är också mycket nöjd med att justerskruven sitter fast längst UPP på just den bendel man justerar. Man lossar skruven och knuffar ut eller drar in benet med själva skruven. De flesta andra stativ lossar man en skruv/spak och får sedan dra i själva benet, vilket kräver 2 händer.
Stativet sprack i limningen efter mycket användning. Tillverkaren lagade det gratis och pysslade dessutom om det så det nu är bättre än någonsin.
Han säljer dessutom små lösa extraben som man kan sätta på i mitten för att få stadga i låg spagat.
Spagat kan annars bli lite ostadigt med så långa ben.
jhk
Aktiv medlem
hasseper skrev:
Det är riktigt att Stabil görs av en person. Det är faktiskt hans fritidssyselsättning, han kör visst grävmaskin till vardags.
.........Klipp-klipp.......
Jo, Jan karlsson heter han. Han har tagit över tillverkningen efter sin far...