Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Beskära bild efter visst mått
- Trådstartare Daneiz
- Start datum
DavidG
Aktiv medlem
Hej ska beskära en bild exakt 12,3 cm gånger 17,3 cm.
Hur ska jag göra för att ps ska behålla prop?
Det ska vara lätt men har aldrig gjort det förut så..
mvh
Välj Beskärningsverktyget (C), skriv in de mått du vill ha (12,3x17,3cm) i verktygsmenyn längst upp, beskär.
//D
iBoat
Aktiv medlem
Hej ska beskära en bild exakt 12,3 cm gånger 17,3 cm.
Hur ska jag göra för att ps ska behålla prop?
Det ska vara lätt men har aldrig gjort det förut så..
mvh
Välj beskärningverktyget. I den horisontella listen högst upp finns tre fält. Skriv in 12,3 cm i ena rutan och 17,3 i den andra. Den tredje rutan kan du lämna tom om du inte vill att den ska ha en speciell upplösning. Sedan är det bara att dra en lämplig beskärning. Om bredd/höjd blir på fel håll är det bara att trycka på symbolen mella första och andra rutan.
GamleTrashberg
Aktiv medlem
Ett annat alternativ som kan vara smidigt är att skapa en ny, tom bild med korrekt upplösning och bredd/höjd, för att sedan kopiera in din bild som ett nytt lager. Då kan du beskära motivet som du önskar genom att flytta runt och förminska/(förstora) bilden och veta att du alltid håller dig inom rätt format. ("Förstora" inom parantes eftersom det påverkar kvaliten på bilden negativt)
iBoat
Aktiv medlem
Hej, ska det vara pix/inch på resolution?
Om du lämnar det fältet tomt kommer upplösningen (Px per tum) att ändras i förhållande till beskärningen. Ingen omräkning av bilden sker då. Om du däremot knappar in t.ex. 300 px/tum, tvingar du bilden till en förstoring, eller förminskning, beroende på upplösningen du skriver in.
Om man tex. har en skrivare hemma som baseras på A-formaten (A4,A3 A2) så kan det vara ett smidigt sätt att knappa in de värdena för att anpassa bilden till de storlekarna (eller eg. vilken storlek som helst). I synnerhet om skrivaren har möjlighet att skriva "borderless" (utan vit kant). I det fallet lämnar jag upplösningsrutan tom.