Annons

Beslutsångest, 50-150 eller 70-200!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Siggemo

Ny medlem
Är på gång att köpa ett nytt objektiv och har skaffat mig sån beslutsångest att jag inte kommer vidare.
Kollar främst på Sigma 70-200mm 2.8 och Sigma 50-150mm 2.8.
För 70-200an talar längre brännvidd och stativfäste. För 50-150 talar att den är kompaktare och billigare, skiljer ju ändå 2000kr mellan dessa. Finns det nån som har erfarenhet av båda två, eller nån som kan knuffa mig i rätt riktning? Objektiven kommer att användas till alla möjliga och omöjliga situationer.

Jag har ingen som helst koll på de optiska kvaliteterna i de två nämnda objektiven. Men rent generellt känner jag att 50-150 är mer användbart än 70-200 eftersom 70 ofta är aningen långt i korta änden. Att 50-150 dessutom är märkbart mindre och lättare hade iallafall för min del varit ett starkt argument. Har haft en 70-200/2,8 zoom tidigare och i början vart den så rolig att använda att den ofta kom med på turerna men efterhand som nyhetens behag lagt sig så upplevde jag den som väldigt stor och klumpig och den fick många ggr stanna hemma trots att den borde ha fått följa med...

Siggemo skrev:
Är på gång att köpa ett nytt objektiv och har skaffat mig sån beslutsångest att jag inte kommer vidare.
Kollar främst på Sigma 70-200mm 2.8 och Sigma 50-150mm 2.8.
För 70-200an talar längre brännvidd och stativfäste. För 50-150 talar att den är kompaktare och billigare, skiljer ju ändå 2000kr mellan dessa. Finns det nån som har erfarenhet av båda två, eller nån som kan knuffa mig i rätt riktning? Objektiven kommer att användas till alla möjliga och omöjliga situationer.

Hej,

är ju svårt detta, men jag tycker att 50-150 känns som ett väldigt "udda" omfång, varken normalzoom eller telezoom. Jag skulle bli smått hysterisk med en sådan bastard i kameraväskan, men kanske är jag bara gammalmodig =). För mej känns det mer rätt att ha ett 18-70 och sen ett 70-200 eller 70-300 eller 80-400 eller... osov...

Du blev nog inte gladare av det där, men nu har jag i alla fall givit min synpunkt.

mvh

Fredrik

Re: Re: Beslutsångest, 50-150 eller 70-200!?

-big kahuna- skrev:
...jag tycker att 50-150 känns som ett väldigt "udda" omfång, varken normalzoom eller telezoom. Jag skulle bli smått hysterisk med en sådan bastard i kameraväskan, men kanske är jag bara gammalmodig =).
Fast på en crop-kamera motsvarar ju brännvidderna ganska väl den klassiska 80-210-zoomen på en analog kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto