AKB
Aktiv medlem
MWPhoto skrev:
Detta har sagts manga ganger tidigare. IS hjalper inte vid rorliga motiv, deet hjalper mot dina skakningar. Vid rorliga motiv behovs stor blandare.(F2.8). Dessutom kan du fa ett kortare skarpedjup.
Nagon sager snart att man da kan oka ISO ett snapp pa det andra objektivet men det kan man ju pa 24-70 2.8 ocksa.... Tank pa att man oftast behover kora pa 2.8 och ISO400 i kyrkan vid ett brollop, trots enbensstativ.
Jag vet, du har rätt. Men är man lite skackelhänt (jamska för skakiga händer) så är IS bra. Typ om man fotar på fri hand och vill få hjälp med rörelseoskärpan. Annars behöver jag nog egentligen 2,8 eller större eftersom jag ofta fotar i ridhus = extremt dåligt ljus, och rörliga motiv. MEN då kommer vikten in. När jag bestämde mig för 70-200 4 L IS så var det för att samma objektiv men med 2,8 var för dj...a tungt. (Och det är inte alltid jag vill/kan ha stativ.) Varför kan inte Canon komma med ett 200-600 1,2 L IS objektiv med kanonskärpa och för runt 10 000 kr?? Då skulle det var enkelt med ridhusbilderna! ;-)