Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest - objektivköp till 5D...

Produkter
(logga in för att koppla)
MWPhoto skrev:
Detta har sagts manga ganger tidigare. IS hjalper inte vid rorliga motiv, deet hjalper mot dina skakningar. Vid rorliga motiv behovs stor blandare.(F2.8). Dessutom kan du fa ett kortare skarpedjup.
Nagon sager snart att man da kan oka ISO ett snapp pa det andra objektivet men det kan man ju pa 24-70 2.8 ocksa.... Tank pa att man oftast behover kora pa 2.8 och ISO400 i kyrkan vid ett brollop, trots enbensstativ.

Jag vet, du har rätt. Men är man lite skackelhänt (jamska för skakiga händer) så är IS bra. Typ om man fotar på fri hand och vill få hjälp med rörelseoskärpan. Annars behöver jag nog egentligen 2,8 eller större eftersom jag ofta fotar i ridhus = extremt dåligt ljus, och rörliga motiv. MEN då kommer vikten in. När jag bestämde mig för 70-200 4 L IS så var det för att samma objektiv men med 2,8 var för dj...a tungt. (Och det är inte alltid jag vill/kan ha stativ.) Varför kan inte Canon komma med ett 200-600 1,2 L IS objektiv med kanonskärpa och för runt 10 000 kr?? Då skulle det var enkelt med ridhusbilderna! ;-)

paco skrev:
Det finns två fina objektiv för porträtt som inte kostar så mycket; EF85/1,8 och det bortglömda EF100/2.

ef100/2 måste vara den bästa sleeperoptiken Canon har?

Mitt tips till trådskaparen är att skaffa primes + en vidvinkelzoom. För mig fungerar det så att perspektivförändringar blir mer eller mindre svårmärkbara vid 150mm<. Skillnaderna i de lägre regionerna är ju större ;)

Canon EF 20/2,8 USM = 4800kr
Canon EF 50/1,4 USM = 3620kr (alternativ försöka få tag i en 50/1.8 mk1 eller om man är snål köpa en mk2)
Canon EF 100/2,8 Macro = 5595kr
Canon EF 200/2,8 L = 7795kr

Dessa objektiv tycker jag är riktigt bra för sitt pris. Eg inte 1.4an men du har ju en 5d så du har råd att fläska på. ;) annars är som sagt en mk1 ett bra tips... metallbajonett och avståndsskala dock ingen micro-USM (eller ringusm för den delen)

Jag skulle köra på en Tamron 28-75/2.8 och en Canon 135/2L ifall det behöver vara AF.

Annars skulle Tamronen ersättas med Contax/Zeiss 28/2.8 och CZ 35-70/3.4 med adapter för en lågbudgetlösning som slår alla Canon-zoomar bildkvalitetsmässigt. 35-70 är absurt bra över hela omfånget, och har dessutom en riktigt bra makro-funktion. Canons 135L är dock fortfarande ett förstahandsval för porträtt, men den är ju tämligen dyr. Både Canon 100/2 och 85/1.8 är bra budgetalternativ som i mitt tycke är bättre för porträtt än zoomarna. Som vanligt på bekostnad av bekvämlighet.

Eller en dyrare lösning med konverterad CZ 24-85/3,5-4,5 N tillsammans med Makro-Sonnar 2,8/100 N eller möjligen Planar 1,4/85 N ifall man vill ha full automatik kvar. Blir dock rätt dyrt tillsammans med konverteringen...

http://en.conurus.com/

Nu har jag testat lite!

Mitt 70-200 4,0 L IS är jag supernöjd med; bra skärpa, snabb AF och lätthanterligt. (Men lite sugen på samma fast med 2,8 blir jag ju, om den inte vore så tung...)

Har också testat Tokina 100 f 2,8 D macro. Blir skarpa, bra bilder. Men som andra sagt så är AF seg och låter jättemycket jmf med Canons usm.

24-105 4,0 L IS är jag sådär nöjd med. Jag tycker att omfånget, IS:en och användbarheten är bra. Men jag är inte helt nöjd med skärpan, särskilt inte runt 24-50 området och med full bländare. (Och jag vill kunna fota med full bländare också för att få det skärpedjup jag vill eller vid dåliga ljusförhållanden.) Överlag upplever jag att den har väldigt mycket sämre skärpa än 70-200gluggen. Finns det någon annan som upplevt samma sak eller har det ex jag testat varit ett måndagsexemplar?

Jag har 5D och diverse olika gluggar. Den enda jag inte gillar på den kameran är 17-40L.
Favoritzoomen är 24-70L och jag väljer ljusstyrkan för IS då jag fotar mycket i dåligt ljus.

BugEyes skrev:

Favoritzoomen är 24-70L och jag väljer ljusstyrkan för IS då jag fotar mycket i dåligt ljus.

Men Björn.. jag skulle nog också framhålla 24-70'n som grym.. men den är satans tung som walkaround-glugg.. och sen får du ju samma slutartider på 4:an om du sätter ISO på 200 istället för 100 på 2.8:an så så himla stor skillnad blir det ju inte :). Och du som har 5D dessutom kan ju lugnt köra på ISO 200 utan att vara rädd för brus.

Däremot välja 24-70'n för skärpedjupet framför 24-105:an.. DET kan jag köpa :)

Jag fotar som sagt mycket i dåligt ljus.

Det handlar inte om ISO 100 eller 200 utan snarare om ISO 800 eller 1600 eller inte alls. På 5D är det skillnad mellan ISO 800 och 1600 även om brusbilden är bra jämfört med dom flesta kameror. Jag störs av brus och strävar efter så rena bilder som möjligt även under svårare förhållanden. Det handlar om inne i kyrkor eller festlokaler där man vill bevara det naturliga ljuset för att fånga stämningen.

Visst är 24-70 tung och dyr och vill du ha en allroundglugg utan att ha krav på ljusstyrkan är nog 24-105 utmärkt. Det är en fin glugg som ger rika färger och har ett bra zoomomfång för allroundfoto.

Men det gäller att veta vad man köper och varför eftersom 24-105 inte precis är gratis den heller och det blir dyrt att ångra sig.

Mitt val är 24-70 därför att jag behöver ljusstyrkan och dessutom inte är ett IS fan, har en monopod dom gånger jag behöver. Mina motiv är oftast levande och tenderar att röra på sig i dunklet varför jag måste få ner slutartiderna.

Förutom 24-70 använder jag 70-200 2,8, 50 1,4, 85 1,8 och 135 2,0L och dessa ger bra resultat på 5D. Jag har bara en glug med sämre ljusstyrka än 2,8 och det är 17-40 L som är grym på min 20D men kommer till korta på 5D.

Som någon sa kan du framgångsrikt använda 70-200 4L till porträtt, det är den riktigt bra på och på dom längre brännvidderna kan du få fin oskärpa på bakgrunden trots att du inte kan blända ner mer än till 4.

Lycka till med valet av glugg, det är inte lätt och det finns ingen som kan säga klart vad som är rätt då det beror på vad du ska ha den till primärt.

Jag har ingen erfarenhet själv av dessa objektiv, MEN... :) ..har läst mycket i forumen på dpreview och flera som har ägt både 24-70L och Tamron 28-75 har sålt 24-70:n och behållt 28-75:an då den varit bättre optiskt, utan att beakta priset!?
Sen hur AF:en funkar/låter på Tamrons glas kanske inverkar!?
Ett tips bara att MÅNGA som kör 5D och 1Ds lovprisar denna glugg, kanske du har möjlighet att prova den/låna?
Annars brukar jag rekommendera att köpa med IS..

Mvh
Micke

Tamron 28-75 är helt lysande om man ser till priset.
Canons 24-70L spelar dock i en helt annan div!
Inget snack :)

"Tamron 28-75 är helt lysande om man ser till priset."

Kan tro det!

Canons 24-70L spelar dock i en helt annan div!
Inget snack :)

Kan tänka mig det med! ;)

/M

Har nyligt köpt mig ett IS-objektiv, trots att jag länge anat hur bra det kan vara, och jag anade rätt! *S*

Sen ville ju A-K fota lite av varje, och 24-105 är ju säkert ett bra objektiv, med bra vidvinkel, och hyfsad tele för en normalzoom!

Helst vill man ju ha alla objektiv förstås.. :)

Både 24-70 2.8 och 24.105, plus alla härliga 85L och 135L m.fl. ..men om man ska prioritera slantarna så verkar 24-105 fint för just henne.

Mvh
Micke

Dett bästa porträtt objektivet till 5d är väl 85 1.2
Tycker de borde göra ett kit, har sätt bilder på detta par och drömmer härliga drömmar om dett om natten ;-)

Varför jag Frågar lite provcerande :)
är att jag är delvis lite motståndare till IS!
IS är en fantastisk funktion på dom STORA zoomarna 500mm och uppåt, där det kan bli svårt att få en acceptabel tid. Men nu när ISO niv blir mer och mer avnvändbara, förstår jag inte varför tex is på en normalzoom ??? Jag tror att kamratillverkarna spelar
avn ett litet spratt !? :))
Flera tillverk och snart Canon (redan på 1d mk III)
har infört auto iso!! förstår du vad jag menar? Varför IS!! sätt en acceptabel tid istället, spar pengarna till något annat.

Tex på en 100mm optik behöver du 100 ms i tid för att vara på den säkra sidan!

Jag håller med dig Mads :)

85mm f1,2 är helt sjukt bra!!!
Jag bara älskar mitt :)
Jag provare 85mm 1,8 men, hm ja!! skillnaden blev för stor :))

ANNONS
Götaplatsens Foto