Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Beställa över atlanten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rainman

Ny medlem
Tjoho..

En stilla undran..

Var inne och flanerade på www.adorama.com och såg hur mycket
billigare utrustning är där borta på andra sidan oceanen..

Om jag nu beställer grejer för 400$ (inkl. frakt till Svedala med UPS),
vad kommer jag att få betala innan jag har varorna i näven?

Kommer tullverket vara där och hytta med sitt stora pekfinger och
lägga till tull och moms?

Jag vill inte veta vad lagboken säger, jag vill bara höra om någon
här har erfarenhet av postorder från Staterna

Vänligen Per

Så gjorde jag...

Jag har iofs inte shoppat för $400 men typ $50-60 per gång. Jag har shoppat böcker, friluftsprylar å så. Vid alla gånger utom från Amazon.com har jag bett företaget märka paketet med "Samples Only - No Commersial Value" och det har dom gjort med ett leende. Sedan har det bara varit motorvägen hem till brevlådan.

Japp beställer du med UPS så sköter de alla avgifter.

400$ x 6.7% (tull) = 427$ x 25% (moms) = 533$ x 9.39 = 5004:-

Sådär nånting...

Kika gärna in på www.bhphoto.com också...

Ett sätt att kanske minimera risken med moms och tullavgifterna är att beställa med US mail...

Tar lite längre tid men det kan hända att det slinker igenom...

Hej,

Kommer aldrig mer att köpa någonting i Sverige
som kostar mer än 2000 sek.

Beställde AF-24mm /2,8 med lens hood HN-1 från B&H photo. Fick grejor efter 5 dagar och sparade 1500 SEK.

Kan bara rekomendera dem.

Skickades ditt AF-24mm /2,8 med UPS och fick du betala extra kostnader ?

Det verkar vara en bra idé att låta dom skriva "samples only - no commersial value" på paketet.

mvh Hans Rosie

Ett bra alternativ är förstås att ta lite semester och åka till NYC och shoppa direkt i butiken (B&H). Det gjorde jag nyligen. Lite blandade känslor när man ser vad man "tjänar" och tänker på hur skinnad man blir i Sverige.
Ett par objektiv och flygbiljetten är intjänad...

Kan bara hålla med Mats - om det handlar om större summor kan man lätt tjäna in biljetten och få en "gratis" semester i New York.

Bland butikerna tillhör Adorama en av de bättre - men man ska akta sig för en del andra som gärna vill försöka tjäna lite pengar på "dumma turister" (cambridge photo mfl....)

B&H är det klart bästa valet - både service och prismässigt. Åker man till New York är det en given plats att besöka - inte minst för att titta på deras organisation och otroliga urval i butiken.

Men kom ihåg att nästan ingen fotobutik i New York har öppet på lördagar... :)

hade man bara haft tid att åka hade det varit toppen men . . .

Har någon handlat från www.keh.com ? De verkar ha väldigt bra priser.
Jag undrar fortfarande vad jeppe menar med att UPS "sköter" alla kostnader ? menar han att man genom dom får betala nämnda kostnader ?

Hans:

UPS och FedEx lägger på moms och tull för de måste redovisa alla paket till tullen. Alltså får du garanterat betala moms o tull.

US Mail däremot går ju med "vanlig postgång" och det är humm ja sist jag såg det så var det 2 personer som skuulle kolla alla paket som kom utanfrån EU...

Det där med "samples only" osv. funkar inte hos B&H..dom gör inte detta, förmodligen inte Adorama heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto