Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa i usa

Produkter
(logga in för att koppla)

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag var inne och kollade på adorama. Där kundeman få en nikon FM3A och ett 50/1.2 objektiv för $999 inklusive frakt till sverige. Det lät ju bra tyckte jag men sen läste jag att ups som var det enda fraktalternativet till sverige ser till att man får betala moms och skatt och allt det där.

Frågan är nu vad som händer om jag låter min kompis i texas beställa grejorna. Vilka avgifter tillkommer isf. Frakten blir ju lägre man resten har jag ingen koll på.

/Fredrik

Det väl inte så stor risk att paketet fastnar i tullen om din kompis skickar det privat jämföet med om du beställer direkt från butik.
Gör det det blir det 25% moms och 6,7% tull på priset.

Det har hänt mig några gånger att paket öppnats av svenska tullen och lagt på moms. Om det inte ligger med en faktura eller kvitto så kommer tullen då att skicka dig ett brev där de ber dig skicka ett sådant så de ser vad du betalat och kan lägga på moms plus avgifter.

Om din kompis skickar objektivet åt dig som om du köpt det av honom privat och skriver ett kvitto på t.ex. $200 så är det på denna summa som tullen utgår från.

Men det är ju omoraliskt och fusk. ;-)

Att köpa kameror i USA verkar vara riskabelt. Garantiåtgärderna verkar åtgärdas genom att du som kund måste skicka tillbaka prylarna till staterna.

Låt inte snålheten bedra visheten. Pruta med fotohandlaren lokalt istället. Kamerahuset kostar väl kring 7,5 och den gluggen borde betinga ungefär lika mycket till?

Du riskerar att tullat och momsat betala i närheten av samma oprutade peng.

Rent tekniskt, hur kommer det sig att du fastnade för just 50 f1,2? Jag har aktat mig efter att ha hört lite illavarslande rykten och halvsanningar om deras f1,4 att f1,8 skulle vara det bättre av deras 50:eek:r?

Din kompis kan skicka det med tulldeklarationen "gåva" och med värde max $50. Då ska det gå igenom utan problem eftersom tulldeklaration gäller +$50 privart och för företag $25. Vad som kan bli riktigt problem är att paket försvinner och då har du ingen chans att få igen dina pengar förutom de $50. Fraktföretagen har blivit hårdare med att tulla sina försändelser sedan posten inte gör det längre. Vidare så är det USPS i USA som har frakten ut ur US - Schenker vann budgivningen för postens spedition här i Sverige. Vad det gäller Schenker så lastas US frakt om i Tyskland och får där nytt speditionsnummer vilket gör att du inte längre kan spåra paketet via nätet efter det lämnat US.
Jag har köpt flera av mina objektiv i US men slutat då det nuförtiden är mer regel än undantag att tullen öppnar brev och paket dvs vinsten har i ett fall blivit förlust efter tull och skatter.
Beroende på hur paketet skickas till din vän kan även hon riskera extra skatter om paketet skickas över delstatsgränserna.

Senast ändrad:
Varför inte bara låta din kompis skicka den till dig.(plocka gärna ut den ur orginalförpackningen)med ett brev där han/hon tackar för lånet.
Då spelar det ju ingen roll om dom öppnar paketet.

Sedan är det här med moral..hmm. svårt ibland.
Håller oxå med Johan om att det kan bli jobbigt med garanti,kolla upp att det är en internationell garanti../magnus

Jo, jag hade ju hoppats att han kommer hem till jul iaf och isf kan han ju ta den med sig själv.

Jag undrade också vad som händer med skatt i usa om adorama, som väl ligger i ny om jag förstått det rätt, skickar den till min kompis i texas.

/Fredrik

Ja, Schenker, ja... Jag skulle hämta ut ett paket hos Schenker en gång. Jag gick in, och det var ingen där. Gick in i lagerlokalen bland en massa paket; ingen där. Ringde då på mobilen. Det ringde i deras kontor, men kopplades över till en mobil rätt fort. Killen som svarade sa att han var ute på uppdrag, och att jag kunde bara gå in och hämta paketet. Så jag gick in och tog paketet. Så ringde killen upp och frågade om det var någon förskottsbetalning på paketet. "Nej", svarade jag, och han blev lättad.

Jag hade kunnat bli en massa datorprylar m.m. rikare om jag länsade deras obevakade lager på paket. Men jag vet ju bättre.

En japan skickade ett expressbrev den 4 oktober, och det har inte kommit fram ännu. Det ska komma med ASG, och efter telefonsamtal till dem så tycks det som de har tappat bort det.

En bekant var in på en mack för att skicka ett assurerat brev. Ynglingen i kassan sade bara "Va?? Kan du inte vänta till måndag då hon som kan det där kommer tillbaka".

Jag HATAR "Postens" nya stil där de inte längre vill ta ansvar för posthanteringen. Nu planerar de att sluta dela ut brev också.

Förrädare! Det här är ingen riktig post!

Haha..ja,du patric jag håller med dig...
Jag skulle retunera ett paket till en bilverkstad (katalysator)..men jag hittade ingen post,så jag var tvungen att fråga mig fram.Till slut hamnade jag i något som heter snusboden..ståendes där bland alkisar och travanhängare,med en katalysator under armen.
Man känner sig något missanpassad.
:Vad vill du? frågade ett fjunig pubertetets arsle med bräcklig röst.Ett paket tuggumi svarade jag och gick...fan det här är ingen riktig post!!

Fredrik,jag vet ej vad dom lokala skatterna ligger på,men jag skickar med några nyttiga länkar

http://www.aaacamera.com/nikon_fm3a_black.html
http://www.price.com/search.html?epg=3102&tci=3102
http://www.bizrate.com/

Ok jag läste att en del folk hade gnällt lite på 50mm f1.2 objektivet. Har ni något bra tips på vad jag kan välja istället. Är f1.4 objektivet bättre? Såg att dom hade ett sånt på b&h. Eller ska man köpa ett med autofokus? (till ingen, eller iaf väldigt liten, nytta) Där finns det ett 50mm/f1.8D men det är betydligt billigare. Betyder det att det är sämre i kvaliten eller är det bara för att det säljs i större volymer och vad betyder D:et.

Man vill ju gärna att det ska sitta ett objektiv på kameran om man ska släpa den genom tullen annars kan det ju verka lite misstänksamt.

ANNONS
Götaplatsens Foto