Annons

Besviken på mina foto jag skickade för framkallning!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Skrev så här till fotolabbet i ett mail,
får se vad de kommer svara sen. Har fler
varit med om samma problem?

"Hej!

Jag framkallade för 1300 kr, och när jag hade bilderna på utställning

inramade så höll inte kvalitetn på framkallade bilderna, för jag har kollat

med experter som kan framkallning och annat och de säger att just de jag

framkallat tåler inte fukt o.s.v, med tanke på antagligen beror det på vilka

kemikalier ni har i fotopapperna/vid framkallningen, de blev alltså helt skrynkliga

bilderna och gav intrycket av att mina bilder såg plastiga ut, vilket ledde till att jag

inte sålde några tavlor/foton heller under min påskutställning, det gav tyvärr fel

intryck, eftersom de inte tålde fukten. Förra året då jag framkallade hos annan

lab-firma, då höll det utan problem i en lokal då jag ställde ut mina foton/tavlor.

Har undersökt och det har varken med ramarna att göra eller annat, det är garanterat på grund av fotona/dess kemikalier o.s.v.

Tycker detta är väldigt synd då jag lagt ut så mycket pengar som 1300 kr för framkallningar,

det är mycket mycket pengar för mig.

Mvh Fotograf Andreas Jönsson
www.smidztorp.com"

Senast ändrad:
Men...alltså. Tillåt mig vara lite kritisk här. Du har använt ett labb, som du varit nöjd med och nu har du valt ett annat (billigare???) och är missnöjd med kvalitén. Kan det kanske hänga ihop med att de är billigare? Iofs spelar det kanske ingen roll i samanhanget, då bilderna naturligtvis skall hålla.

Sedan undrar jag lite när du i klagobrevet skriver att du inte sålde någonting. Kollar man in på din hemsida så sålde du 4 tavlor och ett 30-tal vykort...hur ska du ha det?

Klaga skall man, när det inte blir som man tänkt sig, men varför lägga ut brevet här innan de ens hunnit svara?

Citat från din hemsida: "Lyckad utställning i Smedstorp påsken 2007 !"

"Utställningen i Ohlssons Lada, i Smedstorp blev lyckad, jag sålde 4 tavlor, & mer än 30 vykort."

Eh?

De 4 tavlorna jag sålde på utställningen,
har jag inte framkallat på fotolabb, utan
det var som jag skrev ut själv på matt
papper av hög kvalitet, därför räknas de inte med i den försäljningen med de skrynkliga bilderna, just för denna framkallningen alltså.. om ni förstår ?

De 4 tavlorna som jag sålde är alltså
utskrivna förra året och håller än idag,
medans de jag framkallat på labbet inte höll
bra som jag hade på årets utställning.

Det är alltså dessa följande som skrynklat
sig: http://www.smidztorp.com/tavlor4
detta är innnan utställningen på den länken,

De framkallade jag på det fotolabbet.

Det jag ville få fram här i tråden är om
fler råkat ut för samma sak? Det vill säga:
om era foton skrynklat sig/bubblat sig o.s.v?

Senast ändrad:
Jag har inte valt ett billigare fotolab,
det är dessutom samma sorts papper (Kodak)
som på andra labbet jag fick framkallat hos
förra året då jag även hade utställning.

Fick precis följande svar:

Framkallningen av våra bilder är på samma vis som på alla labb i sverige eller norden .
Pappret är ett högkvalitativt kodak papper .
O framkallningsprocessen är den brukliga för denna typ av produktion ,
Jag kan omöjligt bilda mig en uppfattning om vad som hänt dina bilder om jag inte kan få prov på dom . Så vänligen sänd mig ett prov o jag vill oxå ha ditt order nr så jag kan se på din order .
adress o namn se nedan ..

självklart ska jag skicka in ett prov sen
får jag se vad de säger.. men jag vill
gärna ha tips på om ni har idéer på vad
allting kan bero på ? och som sagt om fler
haft samma problem? för det skall hålla
hög kvalitet anser jag när man framkallar
och betalar för framkallningen.

Tycker jag borde inte vara ensam om detta
problem...

Fick även detta mailet:

"Hej ,, adressen finns nedan o jag vill ha så många bilder som möjligt ,, då vi inte ersätter eller reklamerar mer än de insända bilderna , men eftersom alla var kass så har du dom väl kvar"

Tror ni de ersätter mig för alla fotona
alltså ?

Senast ändrad:
Fick även detta svar;

"Hej ,, det beror på vad du bedömer utifrån bilderna ,, men har du beställt dom till en butik så kan du reklamera dopm därifrån oxå .. vilket ordernr har du på din order ,,,
Sen läste jag ditt mail igen o du säger att dina foton enl experter p åområdet inte tål fukt o att det skulle bero på vår framkallning ,, ,,, inga foton tål fukt om dom inte specialbehandlas med laminat eller dylikt ,"

de skriver att inga foton tål fukt ?
tycker de bör väl ändå behandlas då man
framkallar dem?

det borde man bli informerad om isåfall,
att just deras foton inte tåler det isåfall..
då det har tålt då jag tidigare beställt
från andra fotolabb..

Rent generellt kan man väl säga att pappersbaserade produkter, ovasett om det är fotopapper eller något annat, tål fukt dåligt. iallafall utan behandling. Tom. sedlar står ju inte emot väta för alltid.

Det finns ju plastbaserat fotopapper men det hör nog inte till vanligheterna att fotolabb använder dessa.

Skicka tillbaka rubbet och begär pengarna tillbaka, det är väl det enda rätt, är du inte nöjd då är du ju inte nöjd.

/Mattias

Mattias Leppäniemi skrev:
Det finns ju plastbaserat fotopapper men det hör nog inte till vanligheterna att fotolabb använder dessa.

Om du menar bilder på en ren plastbas, ja då får man nog vända sig till ett proffslabb får att få sådana gjorda. Men annars är ju alla färgpapper som används på »vanliga« labb idag RC-papper, alltså papper med en plasthinna på båda sidor.

Om du ska lämna in på labb tycker jag du ska titta efter ett labb som använder Fujis färgpapper, eftersom detta har bättre hållbarhet än Kodaks i alla de tester jag sett. Annars håller dina utskrifter, om de är gjorda på en bra skrivare och på ett bra papper, ännu bättre.

Stefan

Jag kan tycka att du ska ta hela den här konversationen med labbet, och inte här.

Känns nästan tarvligt att du lägger ut allt dom skriver här, jag hade INTE gillat det om jag varit labbet.

Men det är vad jag tycker, och jag har ju blivit beskylld förr för att vara grinig..

:)

/R

Att bilder inte tål fukt borde väl vara en självklarhet. Men om bilderna blivit skrynkliga så måste de utsatts för ganska mycket fukt. Men det kan faktiskt hända om de monteras i ram utan att bilderna är monterade. Ska man sälja bilder kan det vara klokt att montera bilderna på en perfect mount skiva eller kapaskiva. Perfect mount är ju tunnare och passar därför bättre i ram.

Det kan ju vara så att utställningslokalerna varit olika i fråga om fuktighet eller att bilderna på andra sätt förvarats olämpliga.

Kan ju bli intressant att se om labbet kan dra någon slutsats.
Vet inte vilket labb du använt men jag använder själv Crimson. Även deras tjänst Express håller en hög kvalité även om den är billigare och vänder sig till amatörer.

M v h
Patric

Tack för alla tips!

Har inte nämnt vilket labb det är iallafall.

Ordnar sig säkert på något sätt iallafall,
det får bli som det blir. Oavsett vilket
kommer jag prova framkalla på canvas nästa gång.

Finns det bättre monteringsmaterial för montering? Enligt den info jag har angående syrafri kartong, som perfect mount är, så är den buffrad och syrafri.

Vet fotografer som arbetet i årtionden som monterar på dem. I och för sig kanske inte ett bra argument. Men de bör ha lite erfarenhet med sig i bagaget när det gäller montering.

Har själv använt Perfect mount i flera år med utmärkt resultat. Så det kan rekommenderas vid en utställning.

M v h
Patric

www.tille.se skrev:
Finns det bättre monteringsmaterial för montering? Enligt den info jag har angående syrafri kartong, som perfect mount är, så är den buffrad och syrafri.

Den är buffrad och syrafri, vilket är bra. Men jag har aldrig hört om någon som arbetar professionellt med detta som godkänner denna typ av klistrande yta.

Stefan

Hej!

Tack för ditt svar. Det är väldigt bra att veta eftersom det är viktigt hur bilderna monteras. Speciellt i vissa sammanhang.

m v h
Patric

ANNONS
Götaplatsens Foto