Annons

Betala för medlemskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betala för funktioner?

  • beror på kostnaden

    Röster: 116 40.8%
  • helt ok

    Röster: 40 14.1%
  • aldrig

    Röster: 85 29.9%
  • kanske

    Röster: 43 15.1%

  • Totala väljare
    284
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

m.bucht

Aktiv medlem
Jag tycker att det är helt OK att ta ut en medlemsavgift på medlemar, om man får något mera ut av det.

Saken är nog den att man kanske får en sida som blir mera seriös än vad den redan är!

En års avgift på mellan 100:- Till 200:- /år är väl inte hela värden att betala för en sådan här bra tjänst på nätet!

M.Bucht

:D
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker inte det skall finnas avgifter för att delta i diskussioner, lägga in och kommentera bilder, läsa artiklar, lägga in och läsa radannonser, d.v.s. de grundläggande funktionerna.
Bjarne, du behöver inte vara orolig för att det ska kosta pengar.

Så här skiver Elmfeldt:
notera dock att våra teori är att det INTE går att plötsligt ta betalt för det som tidigare varit gratis. Dvs befintlig saker ni har idag kommer vi inte att ta betalt för. Däremot tänker vi införa tilläggstjänster och ta betalt för dem.
 

RobGum

Aktiv medlem
Jag var inne och tittade runt i Terjes sida. Det ser lovande ut. Jag tycker "Proffsmedlemskapet" som det är nu är ganska bra. Åtminstone en väldigt bra grund.

Allt annat, som att proffsmedlemmar skulle få egna superseriösa diskussioner där endast betalande medlemmar får diskutera skulle vara en väldigt dålig idé. Det skulle inte bara sänka kvalitén på fotosidan utan även bli ett krav för icke-betalande "seriösa" medlemmar att också gå med. Detsamma gäller om man som proffsmedlem skulle få mer kommentarer pga dom syntes mer på huvudsidan.

Jag kan mycket väl tänka mig att gå med när jag har fått upp lite fler bilder om inte priset hamnar för högt. Jag gillar verkligen att man får en egen adress. Även om jag tror att man måste slåss för en www.robert.fotosidan.se. Antar att inte lika många heter Terje som Robert.

Mvh
Robert

P.S Proffsmedlemskap känns missvisande. Byt namn på det. Man är väl inte mer proffsig bara för man betalar en årlig summa, eller?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag är beredd att slänga in en slant för att stödja fotosidan även om jag kanske inte kommer utnyttja alla tjänster som kommer mig tillgodo då men jag vill sponsra sidan för att göra den bättre.
Jag antar att det kommer bli ungefär som på utsidan idag, dvs att allt som är gratis kommer att fortsätta vara gratis.
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
För mig känns det helt OK om man skulle få betala för "grundmedlemskapet". Det får naturligtvis inte vara för mycket pengar i det läget.
Att betala för ett "proffsmedlemskap" som Terjes är inte lika intressant för min del, just nu eftersom jag inte har det behovet att exponera mina bilder. Dessutom är jag inte innehavare av den mängden bilder som tex Terje! ;)
Däremot om man ska betala lite extra för tex ett par extra funktioner än de befintliga känns det helt OK igen.
Ni skulle rentav kunna få 1 svensk krona om dagen av mig! :D
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Förslagsvis skulle väl den efterfrågade chatten kunna ingå i ett betalt medlemskap. Då skulle ju endast de fotointresserade människorna komma åt den och det skulle väl vara enklare att bevaka ett sådant chatforum än ett där "vilka-som-helst" kan chatta?
Där skulle ju också kunna vara enklare att ladda upp X-antal bilder till per vecka, osv, osv.

Det enklaste vore ju om man hade 3 olika medlemskap:

- Den nu befintliga formen: fortsätter vara gratis! :)

- Med lite fler funktioner, tex chat: mellan 50-200 kr per år beroende på vad som ska ingå, kanske en t-shirt? :D

- Sen ett för "proffsen" med ett eget fråga-mig-forum och portfolie, som Terjes "personliga" fotosida! ;)
 

pettersson

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Jag är beredd att slänga in en slant för att stödja fotosidan även om jag kanske inte kommer utnyttja alla tjänster som kommer mig tillgodo då men jag vill sponsra sidan för att göra den bättre.
Jag antar att det kommer bli ungefär som på utsidan idag, dvs att allt som är gratis kommer att fortsätta vara gratis.
Håller med till 100%!!!
Tror ni andra att fotosidan sköter sig själv eller?
Om inte avgiften blir högre än 100kr kommer jag nog att betala bara för att stödja fotosidan, för jag skulle inte ladda upp fler bilder, om man får någon bra funktin med så skulle den kanske användas men jag skulle inte betala just för den funktionen.

Dagobert: Vem bestämmer vem som ska få proffsmedlemsskap? Ska man kunna betala si g till en egen "fråga mig hörna" eller? Ska fotosidan bedömma vem som ska få proffs medlemsskap? Ja kanske.

Andreas.
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
pettersson skrev:

Dagobert: Vem bestämmer vem som ska få proffsmedlemsskap? Ska man kunna betala si g till en egen "fråga mig hörna" eller? Ska fotosidan bedömma vem som ska få proffs medlemsskap? Ja kanske.
Jag tycker mig kunna se vilka medlemmar på fotosidan som skulle kunna vara "berättigade" till ett proffsmedlemskap. Dit hör inte jag, utan snarare just sådana personer som Terje. Med andra ord, personer som kan tillföra och lära oss "undersåtar"! :D
Om det ska vara avgiftsfritt eller ej beror lite på vilka funktioner som tillkommer för proffsen förutom att de ska ha ett litet eget frågeforum och liknande. De kommer ju få lägga ner ganska mycket tid på att besvara och instruera oss andra på ett rent ideelt plan. Självklart ska de också få ut något av deras engagemang på fotosidan och den belöningen skulle ju i det läget kunna få vara en helt fri uppladdning till sin portfolie!!! ;)
Så för ett "proffsmedlemskap" följer vissa krav från fotosidan som man måste följa. Första kravet bör väl vara att man är eller åtminstonde har varit yrkesverksam i ett visst antal år, just för att "kunna" föra informationen och kunskapen vidare på ett vettigt sätt! :)

Denna idé är bara en lättsam "spåning" i mitt huvud som dök upp efter att ha läst igenom alla inläggen i denna diskussion. Det är alltså inget som är väl genomtänkt och det kan därför finnas vissa buggar i systemet! :D
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
En snabb reflektion på Dagoberts tankar om proffsmedlemskapet.
Jag tycker faktiskt att de som har ett proffsmedlemskap ska betala för det, antingen med penningar eller med något likvärdigt som att tex ha en frågelåda eller på nåt sätt bidra till att öka standarden på Fotosidan.
Det ska inte komma undan "gratis" eftersom de får en oerhört bra plats att visa upp sig på.
 

Helena

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
En snabb reflektion på Dagoberts tankar om proffsmedlemskapet.
Jag tycker faktiskt att de som har ett proffsmedlemskap ska betala för det, antingen med penningar eller med något likvärdigt som att tex ha en frågelåda eller på nåt sätt bidra till att öka standarden på Fotosidan.
Det ska inte komma undan "gratis" eftersom de får en oerhört bra plats att visa upp sig på.
Ja det maste val vara oerhort givande med en egotripp?
Det ar val det dom far!?


Jag skulle i alla fall inte betala... Bra gratis forum och stimulans finns pa sa manga andra hall :)

Fast det kan val kanske ha att gora med att jag alltid maste prata om foto da jag ar heltids student...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Du behöver ju inte betala :)

Du kan göra andra saker än att betala med peningar... om du vill ha en egen sida
 

soulie

Medlem
Fotosidan.se är en oersättlig källa för fotointresserade studenter när det gäller att få information om fotogafri samt värdefulla kommentarer till sina bilder. Tyvärr är studenter en grupp som aldrig varit kända för att ha en god ekonomi och då ett fotointresse i sig faktiskt är väldigt dyrt så hjälper det ingen av oss om ni skulle börja med avgift. Fast fotografi kanske bara är unnat dom med god ekonomi, eller!?
Självklart förstår jag om att fotosidan.se vill börja ta ut avgifter med tanke på vad en sådan här sida måste både i tid och pengar. Men i sådanafall anser jag att fotosidan.se tar betalt av yrkesfotograferna. Inte för att jag personligen vill åka gratis, men vore jag själv i den sitsen, skulle jag mer än gärna hjälpa unga fotointresserade en bit på vägen genom att betala för dom, innan dom kunde göra det själva.
Detta skulle dock inte lösa problemet med alla sk. festbilder och liknande. Så en avgift på kanske 100 kr skulle jag personligen acceptera. Men fundera gärna på studentrabbater och liknande. Alla kan inte avvara mer pengar för ett redan dyrt intresse.
I övrigt tycker jag att fotosidan är oroande bra och det enda jag saknar är en större ström av artiklar.
hadebra!
 

pettersson

Aktiv medlem
Om man kunde få ett vanligt medlemsskap för 50kr (för studenter, 100kr för "vanliga" medlemmar) så skulle jag betala de 50 kronorna, jag köper bara en filmrulle mindre per år, det går att leva med, jag får mer än en film tilbaka i kunskap. Är själv studerande (går i 9:an) bor fortfarande hemma så en ev. studentrabbat kanske inte gäller mig, men jag kan nog hosta upp en 100 lapp med.

Andreas.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Jag misstänker att rubriken "Betala för medlemskap" är något missvisande.

Flertalet röster grundar sig säkert på att ingenting skulle vara gratis utan att en avgift skulle tas ut av samtliga medlemmar, vilket ju är fel.

Det framgår ju i flera av inläggen att det råder en osäkerhet om att grundmedlemskapet skulle vara gratis.

Därför är denna rösträkning/registrering relativt missvisande.

Mvh Björn S
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ja precis Björn.
Man ska ju kunna ha ett medlemskap som nu som inte kostar något. enbart ytterligare funktioner ska kosta utöver det grundläggande medlemskapet.
 

Hosio

Medlem
Tycker personligen att ni ska ta betalt för tjänsterna, så länge priserna hålls inom rimliga gränser.
Vad som fattas är ett Engelskt språk tillval, detta skulle nog bidra till att fotografer från granländerna Finland, Estland, Tyskland och Polen skulle hosta in några inlägg och även publicera sina allster.
 

Helena

Aktiv medlem
Jag betalar 10 pund per ar for att vara medlem i NUJ vilket ger mig legal hjalp da det tryter och presslegg som ger mig intrade pa det flesta museer och gallerier... Funderar aven pa att soka
in till AOP
(assosiation of Photographers) som kan ge mig kontakt med proffessionella fotografer... Vad skulle 50 kr ge mig som ar likvardigt?
 

Hosio

Medlem
Till en början vill jag påpeka att det ligger en del jobb bakom tjänsterna som denna sida erbjuder medlemmarna, vilket jag personligen tycker att personerna bakom bör få en slant för.
Att ta betalt för full medlemskap är inte mer än rätt, men då ska de som hostar fram pengarna även få tillgång till fler tjänster, info och material än de icke betalande besökarna.

Skulle själv kunna tänka mig att beta en årlig kostnad på 100 kr.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS