Annons

Betalt för reklamjobb

Produkter
(logga in för att koppla)

Egwene

Medlem
Hej!
Jag har nyss startat upp mitt företag efter flera års fotograferande.

Nu har jag blivit kontaktad av ett företag som vill ha en offert på ett fotojobb.

Det handlar om att fota 8-10 produkter, slutligen blir det ett 30-tal bilder.
Bilderna ska användas på etiketterna på produkterna, i en broschyr som kommer att skickas till ev. kunder, och på företagets hemsida tillsammans med konsumentinformation om produkterna.

Fokus ska ligga på produkten, det blir studiofotografering om jag får jobbet.

Vad ska man ta betalt? Vad kan det ta, cirka 3 timmar för fotograferingen + all efterbehandling.

Jag vill inte ta för mycket betalt, jag vill ju ha jobbet... Men samtidigt vill jag inte undervärdera mitt jobb.

Är tacksam för svar från er som gjort något liknande kanske? Eller bara har en synpunkt:)
 

the_Rose

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill inte ta för mycket betalt, jag vill ju ha jobbet... Men samtidigt vill jag inte undervärdera mitt jobb.
Hej!
Om du vill leva på det så får du inte glömma bort att räkna på bland annat följande saker som vanligtvis en arbetsgivare betalar: Pension, arbetsgivaravgifter, momsen, sjukdagar, semester, försäkringar.

En del andra saker du måste tänka på är hur lång tid du lägger ner för att få uppdragen (som du ju inte kan lägga på fakturan), om du plåtar och photoshoppar i totalt 8timmar, kanske det tar dig 16 timmar att jobba med redovisning (och annat kontorstjafs), marknadsföring, fortbildning (du måste ju utvecklas) etc.

Sedan skall du räkna in vad du lägger på fotoutrustning, hyror, datorutrustning och en framtida tjänstebil etc. (det är läskigt att inse hur lätt man kan nå över 100TKr per år).

När man tar in alla dessa aspekter så är det inte så svårt att acceptera SFFs (Svenska fotografers förbund) rekomenderade pris på minst 980kr per timme plus moms. Kolla deras prisguide på www.sfoto.se

Mvh
Mårten http://blog.martenkeijser.se
 
ANNONS